Gå til innhold
Arkivverket

Gunhild Thomasdatter Blix c1659-1693 - gift med Mathias Kjeldsen Stub


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å kontrollere hvem som er hennes foreldre. 

 

Opprinnelig har hatt henne som datter av sagbrukseier, trelasthandler og rådmann, Thomas Olufssen Blix 1613-1670 og Birgitte Andersdatter c1630-c1672 begge døde i Fredrikstad og som ble gift i 1648.

 

Imidlertid ser jeg i "Den lokale Embetsstand i Akershus Len og Stiftamt 1645-1700" Hovedoppgaven i 1982 av Georg Korneliussen at hun kalles "prestedatter fra Toten".  Jeg ser ikke hvilken kilde som er brukt.

 

Birgitte Andersdatters eldste søster het Gunhild Andersdatter c1620-1648 og er altså trolig oppkalt etter "bestemor" - her sannsynligvis Anders Olufsens mor, altså farmor, da moren het Birgitte og mormoren Maren (gift med borgermester i Fredrikstad, Rasmus Hansen).

 

Er dette nok bevis eller finnes det noe som bekrefter prestedatter?  Var Anders Olufsen prest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biografisk efterretning VI (Bastian Svendsen ?) Hva med Anders Olufsen, borgermester i Fredrikstad. S. 76 + 2 sider til http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=geisthamarVI&sideid=29&storleik=

 

 

Fortsett å lese om neste prest: 9. Knud Sevaldsen gm. Inger Thomasdr. Blix. Det ser ihvertfall ut til at det er oppgitt en del kilder her.

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Berit.

 

Det er et skifte etter søsteren Inger som var barnløs.  Kanskje det nevnes noe der, men jeg tror egentlig ikke da Gunhild dør 14 år før Inger.  Kilden er veldig omfattende og jeg må nok bruke mye tid på å lese meg igjennom og kanskje det dukker opp mere om Anders Olufsen. 

 

Det står imidlertid klart at Anders Olufsen var borgermester.  Dette ser jeg også lenger ute i hovedoppgaven under Niels Thomessen gift med Anna, en annen datter av Anders Olufsen, borgermester  og etterfølgeren Knud Sevaldsen gift med nevnte Inger Blix.

 

I hovedoppgaven under Niels Thomessen som var gift med Anna står det at han ble svoger av magister Kjeld Stub idet sistnevntes kone, Gunille var søster av Anne.  Kilden er: Rentekammerets Norske bestallinger, side 91.

 

Da anser jeg problemet som løst.

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.