Gå til innhold
Arkivverket

Vielse 1782 Tjølling


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Nederst på s.7, trolovet 19. april.

 

Ungkarl og Soldat Mathias Hansen ......... med ........ ... Elen Larsdatter Welstad

Cautionister: Jens Westad og Christen Hansen ....

 

Kan noen tyde manglende ord, samt vielsesdagen (som iflg FS skal være 24 juni)

 

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tjølling, Ministerialbok nr. 4 (1779-1817), Ekteviede 1780-1782, side 6-7.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8231&idx_id=8231&uid=ny&idx_side=-6

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070427620573.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Inger Karin!

 

Hvis brugdommen har navnet sitt fra Tjølling så er det eneste jeg får ut av det at det må være gårdsnavnet Fristad, i så fall er det her skrevet ganske krøkkete som Friedstad. Det er i hvert fall det jeg tror, blir ikke helt klok på bokstaveringen. Ordet foran navnet til bruden er Qvindemennisket. Angående datoen så leser jeg den også som 24/6, det passer godt inn med den øvrige rekkefølgen av trolovelser og vielser før og etter dette, men jeg vet ikke hva som menes med forkortelsen under datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge! :)

Qvindemennisket, ja, det var som jeg kanskje trodde... Jeg har ikke sett denne betegnelsen på gifteklare ungpiker før, det har jo gjerne vært "pigen", "enken" eller t.o.m. "jomfrue". Men jeg mener jo at jeg har sett noe slikt som festeqvinde før, kanskje. Ligger det noe nedsettende i ordet Qvindemennisket på den tid?

 

Jeg ser den førstefødte (1782) er født på Førstad i Sandar, er det mulig at det kan være gårdsnavnet? (Ikke at jeg egentlig kan få det til å passe med skriften i vielsen...)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ligger det noe nedsettende i ordet Qvindemennisket på den tid?

 

 

Kvinnemenneske kunne og kan være nedsettende ja, men ikke nødvendigvis. Sammenheng, tilleggsord og tonefall vil si noe om det er negativt ladet. Ordet i seg selv er jo bare en enkel beskrivelse av et menneskekjønn, og alle beskrivende ord kan jo brukes nedsettende eller som skjellsord ved måten de blit uttalt på (men ikke alltid like greit å skille hva som er hva med skrevne ord). Hva presten som skrev denne innførselen egentlig mente vet jeg ikke, men jeg forstår ikke dette ment som direkte nedsettende fra hans side. Kanskje heller en likegyldig beskrivelse av en helt ordinær kvinne fra den gemene hop?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Else og Espen!

Jeg tror faktisk at jeg finner foreldrene til dette paret på Furustad hhv. Vestad i 1762. :)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at kvinnemenneske her er brukt nedsettende, med henvisning til at Eli Larsdatter og Mattis Hansen fikk en sønn utenfor ekteskap allerede i 1776 (Mattis, døpt 18. februar 1776 i Tjølling).

 

Jeg har ikke sjekket nærmere, men antar at det er snakk om den Mattis Hansen som ble født 5. januar 1750 Store Førstad (Furustad) i Sandar, sønn av Hans Kristensen (1722-1809) og Mette Mikkelsdatter (1721-1789). Forloveren Kristen Hansen Kroken er i så fall hans eldre bror.

 

Ser at Mattis Hansen og Eli Larsdatter døpte sønnen Lars fra Store Førstad i 1782, men deretter finner jeg dem ikke i Sandar. Er det denne familien som dukker opp som husmannsfamilie på Rødbøl i Hedrum i FT1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett den Mattis som er døpt 1776, den skal jeg prøve å finne nå! :)
Han finnes ikke ved skifte til Mattis i 1830.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25461/645/

Jeg har vært utrolig heldig i dag og har funnet diverse oppklarende skifter på denne familiegrenen. Kan bekrefte at dette er familien på Røbøl, det fremgår av skifte til Mattis far som ble 89 år:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25460/92/

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvisningene til skiftene!

 

Kanskje har du allerede funnet tilstrekkelige belegg selv, men det er åpenbart at Eli Larsdatter er identisk med den Eli som ble døpt 1. januar 1754 i Tjølling, datter av Lars [Tryggesen] Vestad [og Guri Torsdatter]. Foruten at hun kalles Vestad i 1776 og 1782, er flere av hennes søsken faddere ved dåpene i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvisningene til skiftene!

 

Kanskje har du allerede funnet tilstrekkelige belegg selv, men det er åpenbart at Eli Larsdatter er identisk med den Eli som ble døpt 1. januar 1754 i Tjølling, datter av Lars [Tryggesen] Vestad [og Guri Torsdatter]. Foruten at hun kalles Vestad i 1776 og 1782, er flere av hennes søsken faddere ved dåpene i Hedrum.

Ja, det har jeg funnet ut, mange skifter jeg har funnet i dag, og her går det tydelig frem hvem hun er gift med :)

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25457/506/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.