Gå til innhold
Arkivverket

Claus Lauritsen, lagman i Jämtland, flyttad och död i Bergen


Monica Fogelqvist
 Del

Recommended Posts

Hej alla!

 

Är helt ny här på forumet, och hoppas att min fråga inte är för vag eller konstig...!

Jag söker efter en lagman som var verksam i Jämtland under några år på 1630-talet, för att sedan flytta till Bergen där han dog ca 1646.

Innan han kom till Jämtland bodde han i Helsingör, där han gifte sig med en dotter till sockenprästen Hans Kruse.

 

Det jag undrar över, är vad hans hustru hette och vilka barn han hade. Eller kort och gott; Jag vill gärna veta allt som går att veta om honom! :-)

 

Tack på förhand!

 Monica

 

Endret av Monica Fogelqvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej igen!

Jag omformulerar min fråga;

Finns det någon som är duktig på Bergen i äldre tid, och kanske har gått igenom de eventuella bouppteckningar som finns från 1600-talet? Eller kanske domböcker, där det kan finnas något om denne Claus Lauritsen? Jag behöver veta vad hans barn hette, och om det stämmer att han varit gift en gång tidigare. Hustrun han hade då han dog omkring 1646, hette Elin Kruse.

Då detta var folk med lite inflytande, bör de inte ha passerat obemärkta i böckerna...

Annars vore jag väldigt tacksam för en hänvisning var jag själv kanske kan läsa och leta efter detta! Jag är inte alls hemma i det norska arkivsystemet, och har lite svårt att hitta själv...  :wacko:

Hoppas på bättre tur denna gång!

Vänliga hälsningar

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ann-Mary!

Tack!

Det var en intressant länk! Har läst igenom de domböcker som det handlar om här, och som det verkar så flyttade Claus och Elin till Danmark, antagligen Köpenhamn! De lämnade en del gods och ett par döttrar i Bergen hos Jens Sörensen och hans fru på Snielstuedt, och några av breven som används i rätten är ju skrivna och daterade i Köpenhamn! Och som det ser ut så kom inte Claus till Norge igen, utan en eventuell bouppteckning står nog att söka i Danmark. Har ställt en fråga på ett forum där nu! 

Familjen verkar inte ha bott så länge i Norge, utan kom antagligen dit ca 1642 och drog vidare mot Danmark omkring 1643 då Elin i oktober ligger i barnsäng i Kristiansand. 1650 är hon änka och försöker genom flera brev till allmogen i Jämtland att försöka driva in skulder som hon menar att folk haft till hennes salig man.

Det verkar vara ganska svårt att få grepp om dessa personer, för dom var så rörliga, men en dag så...  :) 

/Monica

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.