Gå til innhold
Arkivverket

Plassen Ivins, hjelp til å finne brukshistorie


Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg prøver å finne ut mer om brukshistorien til plassen jeg bor på, men støter på en del problemer.

 

Plassen ligger i Gran kommune på Hadeland, og har bruksnummer 278/8. Men når jeg går til gårdsnummer 278 i «Skannede tinglysningsdokumenter» under fanen eiendom, står det ikke noe bruksnummer 8 overhodet. Plassen heter Ivins, og ved en fødselsinnførsel i 1929 står nettopp dette navnet. Men det er det eneste stedet i noen kilde jeg har sett det svart på hvit, selv om navnet som sådant har gått i arv på personer siden den gang.

 

Kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal gå fram for å finne ut noe mer om denne plassen? Den ser ut til å krype under radaren hvor enn jeg prøver meg. 

 

 

Mvh.

Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne ut mer om brukshistorien til plassen jeg bor på, men støter på en del problemer.

 

Plassen ligger i Gran kommune på Hadeland, og har bruksnummer 278/8. Men når jeg går til gårdsnummer 278 i «Skannede tinglysningsdokumenter» under fanen eiendom, står det ikke noe bruksnummer 8 overhodet. Plassen heter Ivins, og ved en fødselsinnførsel i 1929 står nettopp dette navnet. Men det er det eneste stedet i noen kilde jeg har sett det svart på hvit, selv om navnet som sådant har gått i arv på personer siden den gang.

 

Kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal gå fram for å finne ut noe mer om denne plassen? Den ser ut til å krype under radaren hvor enn jeg prøver meg. 

Bnr.8 er ikkje med i matrikkelutkastet 1950 - dvs. at plassen/eigedomen vart skyldsett etter dette.

 

Dei panteregistera som er skanna og lagde ut på nettet, går fram til 1950. (Det var vel om lag då panteregisteret vart erstatta av Grunnboka; som no er kalla "gammal grunnbok").

 

Dersom du kontaktar Statens kartverk, kan du få greie på når bruket vart tinglyst, og kva bruk det vart skilt ut frå. Du kan først prøve http://www.seeiendom.no/ og søkje etter "278/8, gran".  Derifrå kan du klikke på "meir informasjon" og du kan få sjå ei grunnbokutskrift  (du må logge inn med bankID e.l. og det har eg ikkje freista).

 

 

Plassesetlar (-kontrakter) skal vere tinglyste under bruket dei høyrer til (same som det vart skilt ut frå, venteleg bnr. 1 eller 2 i dette tilfellet.) Då kan du finne dette innført i realpanteregisteret for dette bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan plassen ha hatt et annet navn tidligere? Man ser ofte at det opprinnelige navnet på en gård eller plass benyttes i matrikler og andre skriftlige sammenhenger, selv om navnet er gått ut av daglig bruk i bygda og blitt erstattet av et annet, nyere navn, gjerne etter en senere bruker.

 

Ivins er vel en lokal uttale av Øyvinds, et navn som ofte ble skrevet Even. Jeg ser at det i 1910 bor en føderådsmann Even Torstensen (født 1841) på Framstadbakken under g.nr.273 Framstad søndre (- mens din Ivins vel ligger på Framstad vestres grunn) - se folketellingen 1910 her. Ti år tidligere bodde denne Even i fødebygda Brandbu (- se folketellingen 1900 her), så det er uansett neppe han som har rukket å gi navn til ditt bruk.

 

Kanskje er navnet enda eldre, men jeg finner ingen Even (eller Øyvind) på noen av Framstad-gårdene i 1875 eller 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

 

Det er godt mulig plassen het noe annet tidligere, det var jo ganske vanlig med navneendringer alt etter bruker (eller omvendt). Navnet sies å komme av stua som sto der tidligere, som blei hentet fra en plass i Røykenvik; rett ved elva ved brenneriet om jeg husker rett. Det var også noe med "evja" i vannet der (evje - ivins?), men jeg husker ikke hele historien her og nå. Jeg synes jo det var litt pussig av eiendommen ikke var å finne i de før nevnte tinglysningsdokumentene (men dette har vel da med skyldsetting å gjøre), men jeg skal gjøre som foreslått tidligere i tråden i forhold til en grunnbokutskrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet sies å komme av stua som sto der tidligere, som blei hentet fra en plass i Røykenvik; rett ved elva ved brenneriet om jeg husker rett. Det var også noe med "evja" i vannet der (evje - ivins?), men jeg husker ikke hele historien her og nå. 

 

Nå er ikke akkurat Hadelands-dialekter mitt sterkeste kort, men jeg synes det lyder rart at et navn som Ivins skulle ha noe å gjøre med ordet evje. Sammensetningen av et personnavn og en genitivs-S er ganske vanlig som gårds- og plassnavn brukt i dagligtale. Jeg vet også at et gårdsnavn som Evenrud i Brandbu er blitt uttalt "ivinrud" (jfr. Oluf Ryghs Norske Gaardnavne), så betydningen av navnet Ivins i Gran er utvilsomt Evens (eller Øyvinds) stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.