Gå til innhold
Arkivverket

Tukthuset Storgaden 33 Kristiania 1875


Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Finnes det fengselsprotokoller over innsatte på Tukthuset Storgaden 33 i Kristiania ?

 

Den jeg søker satt her i 1875

nr 215) Oline Johannesdatter født 1837 i Rakkestad

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052055013570

 

(Jeg har før fått hjelp med Johannes Fredriksen og dette er hans fremtidige hustru...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å dreie seg om Kristiania tukthus (opprinnelig tukt- og manufakturhuset) som fra 1882, da de mannlige fangene ble overflyttet til Akershus straffeanstalt, ble en kvinnefengsel - senere kjent under navnet Landsfengselet for kvinner.

 

Katalogopplysninger om arkivet etter Landsfengselet for kvinner, RA/S-3164, finner du i Arkivportalen. Arkivet er oppbevart i Riksarkivet.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en  Oline Johannesdatter i registrert til fangeprotokollene i Chr. tukthus.

Rekke II,  protokoll.12, side 25, domsnr. 5109.

Rekke IV, protokoll. 4, side 57, domsnr. 5109.

Hvis domsakten er bevart ligger den i esken nr 54 i Rekke 2, domsaktnr.5109.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en  Oline Johannesdatter i registrert til fangeprotokollene i Chr. tukthus.

Rekke II,  protokoll.12, side 25, domsnr. 5109.

Rekke IV, protokoll. 4, side 57, domsnr. 5109.

Hvis domsakten er bevart ligger den i esken nr 54 i Rekke 2, domsaktnr.5109.

 

Tom

Takk Tom og til deg Jolanta !

 

Er jeg på rett plass med spørsmålet mitt eller må jeg henvende meg til Riksarkivet ?

 

Jeg har funnet Oline Johannesdatter i Ekstrarettsprotokollen for Nedre Romerike 1874 og det kan se ut som det er pga. fødsel i dølgsmål/ skjult sin graviditet, men jeg får ikke med meg utfallet av dette ?

Hun var på frifot i 1879 for da giftet hun seg.

Hun arbeidet på Jølsen Fyrstikkfabrikk i Enebakk.

Endret av Rita Hole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rita, 

 

Hvis du sjekker fangeprotokollene, vil du sannsynlig finne ut om hun satt hele dommen eller om hun fikk en benådning.

du kan sende en mail til Riksarkivet og be om en kopi av fangeprotokollene, der vil du finne de viktigste av info.

 

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra Riksarkivet :

 

"Skrevet i dag, 13:46

Siden Oliane Johannesdatter var på frifot igjen i 1879, og domsakter i landsfengselet for kvinner ikke begynner før i 1884 er det nok Statsarkivet i Oslo som hjelpe deg med å finne ut av dette.

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester "

 

- Går det ann og finne ut av dette tro ?

:unsure: Rita

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi har allerede undersøkt det ut fra Tom Larsens henvisninger og din tilleggsinformasjon om at Oline i 1879 var på frifot igjen. Dessverre rakk vi ikke å formidle våre funn før du fikk svar fra Riksarkivet.

Vedlagt finner du kopi fra en av fangeprotokollene.

Tukthus_1875.pdf

Domsaktene er bevart, men i dårlig forfatning - delvis skadet. Send oss gjerne en e-post, hvis du ønsker å bestille en eventuell kopi.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Jolanta !

 

Jeg ser at hun hadde 2 dommer fra før også.

1866 : Kapittel 18 § 25 ? (den fant jeg ikke med søk på nett )

1872 : For ulovlig brennevinsalg

 

Da sender jeg e-post, vil gjerne se ( prøve å se ) utfallet av rettsaken.

 

:) Rita

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adgang til enkelte fangeprotokoller er for tiden sperret på grunn av deres fysiske tilstand. Vi har derfor begrensede muligheter til oppslag eller søk i dette arkivet. Vi har ikke funnet Oline Johannesdatter i registre til de fangeprotokollene for 1866 og 1972 som vi fikk anledning til å undersøke.

 

Henvendelsen din om kopier er registrert, og vi vil besvare den så fort det lar seg gjøre. Det kan hende domsaktene gir deg svar på flere spørsmål enn det om utfallet av rettsaken i 1875.

 

Statsarkivet i Oslo oppbevarer politi- og domstolarkivene fra Oslo, Akershus og Østfold. Med unntak for det som er sperret på grunn av sitt fysiske tilstand, er arkivmateriale fra 1800-tallet tilgjengelig for utlån til bruk på vår lesesal. Velkommen!

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.