Gå til innhold
Arkivverket

Niels Martin Fredriksen f. 1894 i Lier


Ola Teige
 Del

Recommended Posts

Ifølge Liers kirkebok og listen over konfirmerte i 1908, utstede sognepresten der flere attester om Niels Martin Fredriksen f. 1894 i Lier til Drammen politikammer, i hvert fall i 1926 (31.7.) og det som ser ut til i 1925 og muligens 1933. Det kan og se ut som han var bosatt i Mjøndalen i 1929.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Frogner i Lier, Ministerialbok nr. 17 (1901-1908), Konfirmerte 1908, side 169.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3973&idx_id=3973&uid=ny&idx_side=-172
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060531040335.jpg

 

Kan anmeldelsesprotokollen eller andre tilgjengelige registre i arkivet etter Drammen politikammer gi beskjed om hvorfor Fredriksen var i politiets søkelys? Var han arrestert og tiltalt en straffe- eller forseelses sak? Som kan gi inngang til andre kilder om en evt. sak (forhør, saksmapper o.l.).

 

Jeg ser av arkivportalen at Statsarkivet har et stort arkiv etter Drammen politikammer:http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000000202

 

jeg har forståelse for at dere kun kan gjøre mindre oppslag, men ville være takknemlig for oppløyninger som kan peke meg i retning av mer utfyllende kilder.

 

vh.

Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ola Teige

 

Vi har gjort oppslag i polititidende for 1925 og 1926 og har funnet at Nils Martin Fredriksen ”Løva” (f. 24.5.1894) i 1925/1926 er involvert i en sak om underslag (meldt av Drammen politikammer). Det er flere innførsler gjennom de to årene, og det ser ut til at han har blitt arrestert, ettersøkt og løslatt flere ganger. Han er også i 1925 involvert i en tyverisak, men dette blir meldt av Opd. sjefen i Oslo.

 

Vi har gjort også oppslag i anmeldelsesprotokoll over forbrytelser (nr. I-16) i arkivet i Drammen politikammer og har her i alle fall funnet to tyverisaker fra 1925 hvor en Nils Martin Fredriksen var involvert (det står ikke fødselsdato eller år her). Denne protokollen dekker t.o.m. 1928 og vi har ikke funnet flere saker fra 1926, men funnet at Nils Martin Fredriksen var involvert i en tyverisak i 1927.

 

For 1933 har vi ikke funnet ham, verken i polititidende eller anmeldelsesprotokoller for forbrytelser eller forseelser (byen). Vi har heller ikke funnet ham i anmeldelsesprotokoll for forseelsessaker fra 1925-1926.

For videre søk kan du kontakt oss på e-post: sakongsberg@arkivverket.no. Det kan også hende at dette er så omfattende at du selv må lete gjennom materialet fra 1920-tallet på lesesalen vår. Polititidende frem til og med 1933 er også tilgjengelig på lesesalen vår.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk igjen for oppslaget. Jeg tror nok at jeg må ta meg en tur selv, for å finne saksmapper o.l. i politiets arkiv. Jeg har også funnet at han fikk en dom i Drammen meddomsrett i 1923.

 

Men, hadde det i mellomtiden vært mulig å få et oppslag om ham i sjømannsrullene til Drammen innrulleringsdistrikt? Han seilte ute i hvert fall i ca. 1910-1915, og muligens også etter at han kom hjem til Norge i ca. 1920-21. Det er altså snakk om Niels Martin Fredriksen f. 24.5. 1894 i Lier.

 

På forhånd takk for all hjelp dere kan gi.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet Niels Martin Fredriksen (f. 24.5.1894) innrullert hos Drammen innrulleringskontor, se vedlegg (midlertidig patentnr. 2518 (annotasjonsrull nr. 6) og patentnr. 5380 (hovedrull nr. 8)).

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

post-2111-0-70384700-1416988923_thumb.jpg

post-2111-0-10489900-1416988933_thumb.jpg

post-2111-0-71722800-1416988941_thumb.jpg

post-2111-0-03082000-1416988954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det arbeides forresten med å få ut sjømannsrullene og tilhørende registre i Digitalarkivet, oversikt over hva som er tilgjengelig finnes her: https://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Sjoeinnrullering

 

På grunn av støyende arbeid er lesesalen stengt nå, anbefaler deg å følge med på hjemmesiden vår om når det er åpent:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.