Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Rose-Kristin Trevland

Ingvald Kristian Karlsen fra Enden under Nomme i Kodal– hvor ble han av?

Recommended Posts

Rose-Kristin Trevland

Som siste utvei forsøker jeg å etterlyse min oldemors eldste bror Ingvald Kristian.

Han var sønn av Karl Johan Iversen Heia (Karl Enden – kjørekar for Treschow) og Inger Sofie Kristensdatter fra Stein i Andebu.

Ingvald Kristian ble født 5. august 1875 i Vassbotten under Nes i Hedrum.

Døpt i Kvelde 12. september samme år.

Han ble konfirmert 19. oktober 1890 i Kodal kirke.

Bosted ved dåpen var Enden (br.nr.7 under Nomme).

Det siste jeg finner om ham, er FT 1. januar 1891. Da bor han fortsatt hjemme plassen Enden under Nomme.

Det står i Andebu bygdebok at han «Reiste ut og lot visst ikke høre fra seg»

Bestefar, Anders Hauan, mente at begge onklene på morssiden hadde utvandret til Amerika. Den ene var Ivar Karlsen Enden, lillebroren til Ingvald, og han finner jeg i Ellis Islands skipslister. Han utvandret til Canada og reiste fra Christiania 6. April 1907 med skipet Montebello, linje Bennett.

Oldemor som jeg refererte til ovenfor var Karen Andrine Karlsen, gift med Johan Anton Abrahamsen i Hauane under Gåsholt i Hedrum.

Jeg har sett gjennom Digitalarkivets liste «Emigranter over Kristiania 1871-1930» - alle personer som reiste ut og som var født i tidsrommet 1872-1878. Jeg finner ham ikke.

Han er heller ikke å finne i FT for hverken 1900 eller 1910. Jeg har forsøkt alle mulige navnekombinasjoner i hele Norge.

Hvor han ble av og hva som skjedde med ham, er et mysterium.

Det er en mulighet for at han kan ha utvandret til Amerika i samme tidsrommet som Mina og Axel Beckman, som holdt til i Svindalen br. nr. 9, men jeg finner ham som sagt ikke i listene.

Mina er nemlig i FT 1891 oppført med midlertidig opphold hos familien i Enden under Nomme. De var på det tidspunktet gift men hadde ingen barn.

Axel reiste da i forveien i 1903, etter å ha holdt auksjon og solgt alle eiendeler på Svindalen. Mina og barna kom etter i 1904.

I følge skipslistene utvandret Mina og Axel Beckman til Fremont i Nebraska og i 1910 er de fortsatt der.

I 1920 hadde de flyttet til Multnomah i Portland i Oregon.

I 1930 bodde familien i Seaveiw Pacific i Washington.

Ingvald Kristian er heller ikke å finne i lister over døde og begravede fra 1891 og framover – i hvert fall ikke som jeg kan se.

Hvis noen der ute skulle sitte på opplysninger eller ha lyst til å hjelpe meg å lete videre, eller der jeg allerede har lett, hadde jeg satt utrolig stor pris på dette.