Gå til innhold
Arkivverket

Peter Anthonisen Müller gift med Karen Nielsdatter Pusternickel 1739 i Christiania


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Peder A Müller giftet seg med Karen Nielsdatter Pusternickel 28 juni 1738 i Christiania

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7232&idx_id=7232&uid=ny&idx_side=-19

(Hans foreldre var Stadsmajor Anthoni Müller og Anna Jamesdatter Colett).

 

Fikk en datter Anne Müller i 1739 og døpt 28 juli 1739 i Christiania

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7232&idx_id=7232&uid=ny&idx_side=-88

 

Siden er alle spor borte med foreldrene, hvor tok de veien.?

Datteren Anne dukker opp i Larvik angående skifte med hennes mann Christen Isachsen Sax.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000612727 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk 6 barn ifølge skiftet. Datteren Eleonora fikk Christen Sax med sin første kone Anne Riis.

Nå nytter det ikke å finne de født da kirkebok for Larvik savnes.

Barnen har jeg funnet senere i livet -bortsett fra sønnen Anthoni Müller Sax som var hos onkelen Assessor Müller på Reggestad.

Hvor tok så han veien?

Vet noen hvor ekteparet Müller og Pusternickel tok veien.?

 

Vet noen noe om Karen Nielsdatters Pusternickels foreldre og eventuellt hvor hun er født. ?

Finner ikke en eneste med det navnet på Internett.

 

Det siste sporet jeg har av Peter Müller er når han sammen med svigersønnen Christen Sax selger Nesgutu gård i Gjerdrum i 1767.

 

28/4 1767 fikk enka Eli Kristoffersd. og

barna skjøte av Peder Møller og Christian Sax for 2000 dlr (Utklipp fra boken)

 

Mange spørsmål men alle svar er velkomne som kan bringe svar på denne nøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har er ikke særlig spennende. En gang etter 10.06.1750 har Karen Nielsdatter Pusternechel med ektemann Peder og datteren Anne flyttet til Larvik hvor datteren ekter enkemannen vinhandler Christen Isachsen Sax. Det er skifte etter Sax åpnet 11.03.1784. På dette tidspunkt nevnes 6 barn i ekteskapet med Anne Müller. Det pussige er at i Karen Nielsdatter Pusternechel's ugifte søsters skifte (Margrethe Nielsdatter Pusternichel, åpnet 18.09.1787) nevnes kun søskenbarn etter en tredje søster Martha, gift med Christopher Jansen Trosvig, som arvinger.

 

Jeg har ikke hatt tid til et dypdykk i disse skiftene, men det er tydeligvis nødvendig. Men kanskje noen kommer meg i frokjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ektemannen Christen Sax blir enkemann i Bragenes i 1756, så må ekteskapet mellom han og Anne ha skjedd etter det.

Veldig flott om du kan ta et dypdukk i skriftene, da jeg tror det ikke er så mange som har kjennskap om denne familien Pusternichel.

 

Jeg skal vel tolke det dithen at denne familien kommer fra Larvik, og at Karen Nielsdatter Pusternichel flytter tilbake til hjembyen.

Da er ikke kirkebøkene til mye hjelp, da de er totalt fraværende i denne perioden.

Pusternichel høres jo ut som om de opprinnelig kom fra Tyskland

Jeg setter står pris på hjelp i denne saken.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.