Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr læge i militærruller


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Tror du burde legge med en link til kilden. Uten at jeg skal si med sikkerhet så vil jeg tippe på at det kan stå noe med lægd. Det høres mer riktig ut med henhold til tid og kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må se om jeg kan finne disse militære protokoller på digitalarkivet.  Jeg har gamle noter som jeg skrev fra da jeg tok en tur til Riksarkivet for mange år siden.  Jeg er helt sikker at det ikke betyr "lege."  Mannen var en gammel bonde som ikke lenger styrte gården.  Når jeg får litt tid skall jeg se om militær rullene finnes på digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det.  Jeg skal sjekke notene mine i kveld (jeg er i USA).  Oppføringene er delt opp ved kompanier.  Jeg husker at jeg hadde skrevet akkurat hvilket kompani det var.  Det burde gjøre det ganske enkelt.  Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett lenge og endelig funnet det jeg lette etter.  Det var ikke riktig hvordan jeg oppfattet mine gamle noter.  Her er det:  http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51353/118/?size=full&mode=0

 

Det kommer from Opplandske regiment, 8. Kompani, 1662, fra Øyer.

     

Under nummer 21 står det to navn, og så står et navn litt til høyre.  Kan du fortelle meg hva står der og hva det betyr?  Det ser ut som det første navnet er _____ Bergum.  Det var navnet jeg lette etter.  Jeg trodde fornavnet var Tore.  Men jeg er ikke så sikker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Under nummer 21 står det to navn, og så står et navn litt til høyre.  Kan du fortelle meg hva står der og hva det betyr?  Det ser ut som det første navnet er _____ Bergum.  Det var navnet jeg lette etter.  Jeg trodde fornavnet var Tore.  Men jeg er ikke så sikker nå.

 

Det står "Thore Bergum" og "Joen Jeffne", til høgre "Olle Torgersen Wigen".

 

Utan å ha granska kjelda nøye, vil eg tru at det tyder at Tore og Jon (eller rettare, gardane deira) utgjer ei soldatlegd og

at dei utrustar Ole som soldat (evt. også rekrutterer han).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen takk.  Så det betyr at Ole bodde på gårdene deres og fikk mat av dem og var tilgjengelig til soldat tjeneste, ikke sant?

 

 

Nei... det treng ikkje vere sant.

Når Ole ikkje var i krigsteneste (eller på "eksersis", øving), levde han eit "vanleg" liv i bygda. Vanlegvis var det ein tenestekar, plassemenn eller yngre son/bror som fekk slike oppgåver. Han _kunne_ ha teneste på ein av gardane i legda, eller på ein annan gard.

Sannsynlegvis fekk han ei viss godtgjersle for å stå til teneste.

Når han vart utkommandert, var det legda som betalte utstyr, mat og løn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket rullen for 1663.  Der står det to soldater.  En of dem kommer fra samme gården, Bergum, men jeg kan ikke lese navnet.  Jeg ser at de begynner med "M", men det er alt.  Kan noen lese det?

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51353/216/?size=full&mode=0

 

Også bokstave "F" som står etter navnet på Thore Bergum og Joen Jeffne, betyr det "fullgård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket rullen for 1663.  Der står det to soldater.  En of dem kommer fra samme gården, Bergum, men jeg kan ikke lese navnet.  Jeg ser at de begynner med "M", men det er alt.  Kan noen lese det?

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51353/216/?size=full&mode=0

 

Også bokstave "F" som står etter navnet på Thore Bergum og Joen Jeffne, betyr det "fullgård?

 

Den første er "Olle Torgersen Wigen". Den andre er "Mogens Thorchelsen Bergumb".

Tala "56" og "65" vil eg tru er året for starten av tenestetida - dvs at Mogens tok over etter Ole i 1665.

Over namnet til Ole står "bruger Gaard".  Gardbrukarar var vanlegvis (iallfall tidlegare på 1600-talet) fritekne frå soldatteneste (men dei måtte altså betale for at andre gjorde teneste).

 

Det kan hende du finn att Ole som brukar/skattytar på ein annan gard (men det kan vere i eit anna sokn...)

 

"F" må stå for fullgard, ja. (Éin soldat på to fullgardar). På nr. 14 ser vi éin "F", ein "H" (halvgard) og to "Ø" (øydegard, som skatteklasse var det ein kvart-gard). Nr 12 er éin F og to H.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hjelpsomt.  Takk... men flere spørsmål oppstår når jeg ser på rullen for 1670.

 

i 1663 står det som soldatlegd:

     "Thore Bergum" og "Joen Jeffne"

Soldaten er:  "Olle Torgersen Wigen"

 

I 1665 står det som soldatlegd det samme:

     "Thore Bergum" og "Joen Jeffne"

For soldat står det "Olle Torgersen Wigen, 56" and "Mogens Torchelsen Bergumb, 65"

 

1670 er forvirrende.  Soldatlegd #8:  http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51353/326/?size=full&mode=0

 

Jeg finner Mogens Torchelsen Bergumb, 65 igjen.  Jeg tror jeg ser også Jon Jeffne igjen som en del of soldatlegden.  So er det tre andre gårder men ingen av dem er Bergum gård.  Jeg kan faktisk ikke se Bergum gård noensteds, blant de tre sidene der øyværinger er oppført.  Slapp gårder av og til denne plikten... å være soldatlegd.

åøæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1670 er forvirrende.  Soldatlegd #8:  http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51353/326/?size=full&mode=0

 

Jeg finner Mogens Torchelsen Bergumb, 65 igjen.  Jeg tror jeg ser også Jon Jeffne igjen som en del of soldatlegden.  So er det tre andre gårder men ingen av dem er Bergum gård.  Jeg kan faktisk ikke se Bergum gård noensteds, blant de tre sidene der øyværinger er oppført.  Slapp gårder av og til denne plikten... å være soldatlegd.

åøæ

 

 

Nr.8  er "Jon Jefne, Jon oc Pouel gillebo, Erich Kallebo, Baard Lien"

Trur ikkje eg ser "gillebo", "Kallebo" og "Lien" i 1665 heller....

 

Det kunne vere grunnar til fritak (evt. "fritak"  - når garden fekk andre tyngsler).

Om garden var ute av drift (øyde), kunne det vere ein slik grunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.