Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne kontaktinformasjon til nålevende i USA?


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en slektning i USA. Fullt navn, fødselsdato og har også navnet på foreldrene. Via familysearch og myheritage får jeg opp flere tidligere adresser og det peker i retning av at han bor i San Diego i California per i dag. Så jeg har altså sannsynligvis den adressen han befinner seg på i dag. Men så vil jeg jo gjerne ta kontakt. Helst på epost. I kveld har jeg prøvd å spore opp epost adressen eller gjeldende telefonnummer, men alle kildende jeg har funnet er betalingstjenester. Jeg kunne gjerne betalt for informasjonen per gang, men jeg bare funnet abonnementstjenester hvor jeg må inngå abonnement på 20-25 dollar per måned... 

 

Noen som har noe tips?  :)

 

Hilsen Yvonne

 

PS. For jeg har vel ikke lov til å etterlyse nålevende her med fullt navn og fødselsdato? Noen har kanskje noen betaltjenester som kunne gjort oppslag....

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp både tlf-nr og adresse ved søk i whitepages.com. Hvis du fortsatt har problemer etter å ha forsøkt linken fra Leif Erik, send meg en msg med info så kan jeg godt gjøre oppslag og returnere evt tilslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt meg på noen av de nålevende jeg allerede kjenner kontaktinfo på - og jeg ser at jeg får opp telefonnr. i hvertfall. Så da kan det hende at dette bare var et vanskelig tilfelle - kanskje han har hemmelig nr eller noe sånt...

 

Takk for tips uansett!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god kjelde til å komma i kontakt med nolevande i Amerika, er ei etterlysing gjennom den norske rootsweb-lista i U.S.A.  Det er gratis og du melder deg inn på denne måten:

 

* To subscribe to the list, please send an email to NORWAY-request@rootsweb.com with the word "subscribe" without the quotes in the subject and the body of the email with no additional text.

 

Når du så er "anteki" som medlem, kan du senda etterlysingi slik (og du kan gjerne nemna namnet og byen!):

 

* To post a message to the NORWAY mailing list, send an email to NORWAY@rootsweb.com.

 

Eit anna vis å finna folk på, er gjennom "Facebook".  Mange amerikanarar skryt av denne kjelda, men sjølv er eg ikkje medlem, og har heller aldri vurdert å verta det...

 

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er att e-post ikke er den beste måten å få kontakt. Når jeg sendte en e-post til en tremenning fikk jeg ikke svar. Når jeg deretter sende ett brev med full informasjon om hvordan vi skulle kunne være i slekt, gikk det knapt en uke, så fikk jeg e-post med noen spørsmål for å verifisere det jeg hadde skrevet. Amerikanere er ofte mer mistenkelige enn vi. Og det får vi respektere.

 

Håper det lykkes for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ofte mye enklere enn man tror å finne personer i USA! Hvis du gjør et vanlig søk i https://familysearch.org/search så finner søket sannsynligvis vedkommende i United States Public Records, 1970-2009.

 

Du kan også søke direkte i den databasen, som inneholder ca. 875 milioner poster!

https://familysearch.org/search/collection/2199956

 

Hvis du så kjører fullt navn og adresse i https://duckduckgo.com (eller Google), og sorterer på dato, er det store sjanser for at du finner vedkommendes nåværende adresse.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ofte mye enklere enn man tror å finne personer i USA! Hvis du gjør et vanlig søk i https://familysearch.org/search så finner søket sannsynligvis vedkommende i United States Public Records, 1970-2009.

 

Du kan også søke direkte i den databasen, som inneholder ca. 875 milioner poster!

https://familysearch.org/search/collection/2199956

 

Hvis du så kjører fullt navn og adresse i https://duckduckgo.com (eller Google), og sorterer på dato, er det store sjanser for at du finner vedkommendes nåværende adresse.

 

Takk for konkrete tips! Kommer dessverre ikke videre med han. Han har hatt for mange adresser og har ett for vanlig navn...

Prøvd å søke på Facebook? Jeg har kommet i kontakt med flere slektninger i Amerika denne veien.

 

Ja, men han er navn som er ganske vanlig - så det gir funker ikke så godt....Men ellers takk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg har vel ikke lov til å etterlyse nålevende her med fullt navn og fødselsdato?

 

Nei, men det gjelder vel bare nålevende nordmenn? En moderator kunne kanskje opplyse om hvordan det er med utenlandske borgere, særlig når vedkommende finnes i de amerikanske listene i United States Public Records, 1970-2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg ikke helt med å bruke Facebook. Forhåpentligvis har du navnet på flere av slektningene til vedkommende. Ved å lete litt gjennom vennelistene kan du etter hvert avskrive person for person. Se også litt på stedet de bor og eventuelt andre opplysninger på sida. Se på bildet av vedkommende og anslå alder. Det står også gjerne hvor de har gått på skole og studert. Mange små detaljer som kan føre frem til riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det gjelder vel bare nålevende nordmenn? En moderator kunne kanskje opplyse om hvordan det er med utenlandske borgere, særlig når vedkommende finnes i de amerikanske listene i United States Public Records, 1970-2009.

 

Det er vel nesten endå enklare å finne informasjon om nordmenn gjennom skattelister og telefonkatalogar. Likevel bør ein vel vere forsiktig med kva ein postar om folk i eit forum på nettet som er fullt søkbart via Google, og dette må gjelde uavhengig av nasjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Prøver meg med en melding på denne gamle tråden: Jeg strever også med å finne en slektning i USA, som jeg tror lever! Finner mange adresser og tlf.nr, men ingen sannsynlig rette e-postadresser. Har forsøkt hans kone som er på Facebook, men tydeligvis svært passiv, og sikkert veldig skeptisk!! Når jeg prøver http://www.whitepages.com/ og vil betale blir jeg bedt om å legge inn ZIP-nummer, men mitt norske postnummer blir ikke godkjent. Noen som har gode tips??

Mvh Tom Emil Asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Facebook pleier meldingar frå andre enn venner å vere vekkgøymde som "meldingsforespørsler", og eg har sjølv komme over slike som eg har fått for lenge sidan utan å vere klar over det. Så det kan vere ei mogeleg årsak til at du ikkje har fått respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Den aktuelle FB-bruker er i andre halvpart av 70-årene, og antakelig lite dreven! Men jeg skulle veldig gjerne ha tips om hvordan komme inn på et seriøst nettsted i USA som - gjerne mot betaling - kunne gi meg relevant e-mail-adresse eller mobiltlf (slik at jeg kan sende SMS). Det virker som det kjente whitepages.com ikke har lagt til rette for andre enn USA-kunder. (Prøvde nettopp å stille dem et spørsmål via deres nettportal, men ble avvist pga formatet på mitt norske telefonnummer (selv om jeg prøve både med +47 og 0047). På den annen side: De sliter jo veldig mye med Covid-19 der borte, - det kan også være årsaken til manglende respons på FB ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.