Gå til innhold
Arkivverket
Siw Merethe Sværholdt

En forsvunnet mor i FT1910 Bergen

Recommended Posts

Siw Merethe Sværholdt

Her er familien, 3 søstre med foreldre i 1900: FT 1900

I FT 1910 finner jeg faren losjerende (og fraskilt) hos Urbandine (Dina)f.1886 og hennes mann Nils Myhre: Bosatt i Ladegårdsgaten 51b

Finner også Ragnhild f.1890 og hennes mann Oscar Eliassen: Bosatt i Ytre Markevei 16a

Finner til slutt også Hilda f.1888 med mannen Johannes Johannessen og deres sønn Alv: Bosatt i Ladegårdsgaten 58

Deres mor Marie Christine Larsen f. Madsen f.03.06.1855 (døpt i Nykirken, Bergen) finner jeg imidlertid ikke igjen. Hadde vært interessant å prøve å nøste opp i denne skilsmissen, for det var vel ikke helt vanlig rundt århundreskiftet?

Endret av Siw Merethe Sværholdt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Takk Carsten.

Det visste jeg egentlig fra før, uttrykte meg kanskje ikke helt nøyaktig i innlegget. Hun døde i 1925, og eksmannen i 1931.

Prøver å finne ut hvor hun ble av etter 1900, når og hvorfor de ble skilt, og hvor hun oppholdt seg under FT1910 og frem til sin død (om hun evt. giftet seg på nytt).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Takk Arne

Her fikk jeg jo svar på at hun ikke ble gift på nytt.

Vet du noe om skilsmisser på denne tiden? Det burde vel være mulig å finne den i et offentlig register?

Kan ikke se at det står noe om fraskilt på dødsmeldingen, men hennes mann (eksmann) står oppført med en f i FT 1910.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Takk!

Hva i alle dager står som dødsårsak? Klarer ikke å tyde det første. Andre ord er "ovarii" og tredje "cancrosa" -kanskje cancerosa? egsstokk-kreft?

Synes det første ordet ligner på Krystama.

Dere er super-raske:-) Klarer så vidt å følge med i svingene. Takk for god hjelp Carsten og Arne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Tusen hjertelig takk, Magne. Det må en si:-)

Det er helt sikkert riktig Marie, for tidligere har en av døtrene vært bosatt hos denne Torgersen i Kristiania. (kanskje er det en søster?)

Hun står forøvrig som separert og ikke skilt. s=separert, lenke: Forkortelser og spesialtegn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.