Gå til innhold
Arkivverket

NT/ST: Maren Olsdtr Jøssås Lånke/Malvik


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Jeg har lufta dette problemet tidligere, uten resultat, og prøver for siste gang. Mi oldemor Ane Jonsdtr blei født utafor ekteskap 14.09.1852, trolig på gården Jøssås, som da tilhørte Lånke/NT, den blei seinere overført til Malvik/ST. Faren var John Jenssen Venn fra Malvik, hans 4. barn u.e., og mora var Maren Olsdtr Jøssås, hennes første barn. Jeg har tilstrekkelig oversikt når det gjelder John og hans mange forhold (han utvandra til Amerika da han til slutt gifta seg i 1866), det samme gjelder hans opphav og etterkommere. Det er derfor ikke nødvendig å gjøre søk på hans side, heller ikke når det gjelder dattera Ane, som døde i Trondheim i 1929 etter å ha vært gift to ganger..

 

Problemet er å finne ut hvem Maren var. Verken Stjørdalsbøkene eller Malvikbøkene gir svar, hun ser i hvert fall ikke ut til å være født på Jøssås. Trolig tjente hun der - Venn var en nabogård. Ved dåpen på dattera (kirkebok for Stjørdal 1845-1858, dåp nr. 157, s. 117) kalles hun bare "pige Maren Olsd. Jøssaas". Det er mulig at fadderne kan gi spor: Hustru Ane Jonsdtr Gjeving, pike Ane Vang ibd., pike Berit Torsteinsdtr Bjørgum, ungkar Ole Vang, ungkar John Hågensen Lånke, ungkar Anders Anderssen Jøssås, men jeg er ikke i stand til å finne noe.

 

Søk i FT1865 gir null napp, så langt jeg kan se. Hun kan være død mellom 1852 og folketellinga, eller hun kan ha flytta ut. Sjølsagt har jeg leita ett fødselen hennes i Stjørdal, men ikke funnet den. Jeg spurte Jon Leirfall en gang, han lurte på om "hainn Ola Lånke" kunne være faren, men jeg veit ikke om det bare var en spøk. Det kan imidlertid finnes kilder jeg ikke kjenner til, blant annet har jeg ikke saumfart skifter fra området. Jeg håper på at noen sitter med svar jeg sjøl ikke har funnet.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vokste Ane Jonsdatter opp? Var hun hos faren eller hos moren eller hos pleieforeldre? Hvor og når ble hun konfirmert? Vet at du har oversikt over Ane, men det kan være greit å få slike opplysninger på plass. Har du lenke til eldre etterlysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Grethe! Konfirmasjonen har jeg så langt ikke funnet, verken i Stjørdal eller Malvik (del av Strinda), men jeg gjetter i hvert fall at hun vokste opp på Jøssås. Ved vigselen i Stjørdal 22.11.1877 kalles hun "pige Anna Jonsdtr Jøssås". Begge forloverne var forøvrig fra Gjeving, samme gården som en av fadderne hennes kom fra. Gjeving og Jøssås lå da i samme sokn, men var ikke nabogårder. (Brudgommen, Edvard Eriksen Jøssås, drukna ved tømmerfløting halvannet år etter vigselen,)

 

Tidligere etterlysninger: Da brukte jeg opplegget til DIS-Trøndelag, så det er mange år siden. Muligens prøvde jeg samtidig på gamle DA, men fikk ikke utbytte noen av stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsakene til at slekta veit så lite om denne greina, er at da Edvard omkom i 1879, satte Anne den knapt to år gamle dattera Jørgine (mi farmor) bort til en familie Hitra og dro til Trondheim, der hun seinere (1891) gifta seg på nytt. Farsslekta til Edvard er greit beskrevet i bygdebøkene for Malvik (jeg har brukt Leif Halse sine), men mora - Maren Olsdtr - er fortsatt et uløst problem. Svaret kan kanskje ligge i Selbu, det er ikke fra langt dit fra Jøssås. Og foreldrene til Edvard var selbygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavnet Maren var faktisk relativt uvanlig i Trøndelag først på 1800-tallet. I det aktuelle tidsvinduet (1810-1835) blei det født bare ei Maren Olsdtr i Selbu (f. 19.06.1829), datter av Ole Paulsen/Olava Hansdtr på Samstad (Såmstad). Hun levde opp, blei konfirmert i 1844 og gifta seg 28.12.1853 med Gunder Olsen. Men jeg tviler på at det er henne: 1) ingen oppkallingsspor, 2) giftemål bare ett år etter at Anne Jonsdtr blei født, og 3) presten i Stjørdal ville trolig skrevet "af Selbu" hvis hun var mor til Anne (barnefaren John Venn var "af Strinden").

 

Så til avdelinga for løse gjetninger: Jeg siterte i første innlegget noe Jon Leirfall sa, at "hainn Ola Lånke" kunne være faren. Ola Lånke var en sentral skikkelse i bygda og stortingsmann rundt 1820. Det som får meg til å undres, er at han kom fra Geving, en gård som dukker opp når Anne Jonsdtr blir døpt og gift. Ola Lånke er omtalt på side 262 til 265 i Lånke-bindet av Stjørdalsboka, der står ingenting om barn utafor ekteskap. Men hvorfor nevnte Leirfall akkurat Ola Lånke? Visste han noe som ikke står i bygdeboka? Det får jeg aldri svar på, med mindre han skreiv noe om den karen, og det kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet Anne/Ane Jonsdatter i ft 1865 og 1875?

 

Er det din Ane som blir gift med ferjemann Eilert Odin Aarhaug i Trondheim i 1891?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=vi16011880vfr&gardpostnr=492&personpostnr=2942#nedre

 

Her står det at bruden ble konfirmert i Lade i 1873.

 

Har sett litt i kirkebøkene for Strinda/Lade, men ikke funnet henne.

 

Er dette din Ane i 1875, bosatt i Strinden, som gangkone på Reitgjerdet?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1660&kenr=016&bnr=0010&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Randi!

 

1. Joda, det er "min" Ane som gifter seg med Eilert Odin Aarhaug (han blei vanligvis kalt Odin). De fikk to sønner, Odin Edvard Marius f. 1891 og Johan Antonius 1893. Konfirmasjonen på Lade har jeg ikke leita etter - skal prøve, jeg også.

2. Gangkona på Reitgjerdet: Det må være henne - takk! Jeg kjente ikke til dette. Opplysninga om at hun er født i Malvik stemmer egentlig ikke, men Jøssås blei faktisk overført fra Stjørdal til Malvik på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte heilt bakover til 1866 for å finne henne (Lade/Strinda 1866-1877 s. 218). Der står hun med riktig navn og rett fødselsdato/-år, pluss rett navn på faren, men her heter mora Maren JONSdtr. Anne bor i Hagdalen, som jeg ikke får opp i noe FT-søk. Men det finnes et Hagen i Strinda, som Lade hørte inn under i 1865.

 

At navnet til mora er feil (jeg stoler på eldste kilde - dåpen i 1852), kan tyde på at hun var død lenge før dattera blei konfirmert. Faren bodde derimot enda i Malvik/Stjørdal. Likevel, det er mulig at Maren Olsdtr opprinnelig kom fra Strinda eller Lade, siden Anne havna der. Jeg må utvide søket dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fant konfirmasjonen!

 

Så til navnet Hagdalen.

 

Ved dåpen til Jørgine, Annes datter med ektemannen Edvard, står det at det er Annes 2. leiermål.

Jeg fant denne gutten f. i 1874:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=dp16601860la&gardpostnr=1554&personpostnr=4660#nedre

 

Mor er Anne Jonsdatter, Hegdal, 1852:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Klokkerbok nr. 606C07 (1860-1877), Fødte og døpte 1874, side 107.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16290&idx_id=16290&uid=ny&idx_side=-107

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070919610618.jpg

 

Lyder dette kjent?

 

Da kan det være at Anne oppholdt seg på Hegdal/Hegdalen ved konfirmasjonen.

På Hegdahl i Strinda bor det i 1865 en tjenestejente ved navn Mali Olsdatter født i Selbu i 1835.

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1660&kenr=007&bnr=0004&lnr=000

 

Kan presten ha skrevet Maren istedet for Mali?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmerket, du har sett ting jeg ikke fikk med meg - takk igjen! Og det lyder faktisk kjent, men jeg hadde tenkt å starte en annen tråd på Anne og hennes liv. Hun hadde trolig et barn til som enke, før hun gifta seg med Odin. Vel vel, nå ryker noen nattetimer ...

 

Mali/Maren: Har tekt på det, men prestene ser ut til å ha skilt disse to navnene godt fra hverandre.

Endret av Johan I. Borgos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fant jeg en god kandidat, sjøl om problemet i beste fall bare forskyves én generasjon. I 1840 blei det i Malvik konfirmert ei Maren Olsdtr, 18 år, født på Ekleshaugen, bosatt på Haugan, foreldre "skorsteinsfeier ved navn Ole" i leiermål med Anne Larsdtr (oldemora mi kan være oppkalt etter henne). En litt svakere kandidat er Maren Olsdtr Kjønnås f. 21.08.1825 i Malvik, foreldre Ole Jonsen/Berit Nilsdtr. Hun blei konfirmert i Malvik i 1841.

 

Skorsteinsfeieren er sikkert umulig å identifisere, men det kan jo tenkes at Anne Larsdtr er den 13-åringen som i FT1801 bor på Ekle/Strinda sammen med sin ugifte mor Maren Iversdtr, 36 år og "fattig arbeidsmenneske". Uansett, det er ikke nok til å henge dem opp i slektstreet. Jeg regner ærlig talt ikke med å komme lenger med gåta Maren Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.