Gå til innhold
Arkivverket

Min omstreifer slekt


Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har i lengre tid pløyd bøker etter opplysninger om omstreifere for å finne ut litt mer om mine og hvor de kom fra. Jeg har hatt tidligere innlegg.

 35470,62920,34669,33384.

 

Jeg leste en bok som kom i 1917 skrevet av en fra tater slekt,det han skriver er:

 

Det er to typer omstreifere.

 Tatere også kalt Barovandringer(storreisende).De er født på fantestien..

De holdt til på Østlandet og opp mot Trøndelag,         De hadde yrker som ,dyrlege, hesteskjærer og klokke handlende

 

  Vardøler/vardøls fanter også kalt Teknovandingar(småreisende) som har sitt utspring i Norge,

De skal stamme fra Vardal i Kristians amt.

Denne stammen er størst på fantestien og de hadde sitt utspring fra geseller, utslupne fanger,usedelige kvinner og så kalt forfalne.

De hadde en mer mangelfull tilværelse,de var som regel kjeleflikkere,kammagerarbeider,vævskearbeider,smed og ferskvannsfiske.

Vardølene reiste på vestlandet fra Arendal og nordover til Ålesund

Det var heftige feider mellom de to stammene.

 

Så har jeg mine da. De hadde etternavn som Grøn, Handeland,Lind .

De var som regel hesteskjærere.

Min ene anemor het Florentine og ellers har mange navn som har svensk klang.

De reiste fra Rogaland opp mot Ålesund både langs landeveien og båt.

Noen ble gift med Palm folket.

 

Konklusjon: da må jo mine være både vardøler og tatere??

 

Leter fortsatt og har ikke tenkt å gi meg før jeg finner ut hvor de kom fra opprinnelig, har en liten mistanke om Sverige.

 

 

Hilsen Lindis

 

 

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør lese litt nyere litteratur, for eks. "Taterne" av Thor Gotaas (2000), "En landevei mot undergangen" av Baastrup/Sivertsen (1996) - dette er bare to av de mange bøkene som finnes om emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har bestilt de på biblioteket.

Gleder meg til å lese de.

 

Leser all litteratur jeg kommer over om Taterne/omstreiferne for å ha et lite håp om noen av mine er nevnt så jeg kommer videre bakover.

 

Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstall og navn Lindis, og hva vet du? Vardalslekten er egentlig stor, og har grener inn i andre slekter. men mye må en kunne løse.

 

Torleif


Har noe liggene over Eilert Sundt sine fantefortegnelser, som kan hjelpe deg.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har lånt fantefortegnelsen for 1845 og nilest hver side og sammenlignet navn.

Leser alt av bygdebøker med info om omstreifere.

Florentinfølget er interessant med tanke på min anemor Florentine Jensdtr Grøn. Hun var født i Sund Hordaland. Foreldrene hennes bosatte seg der og reiste deler av året.

Hun og hennes mann Peder Pedersen(Handeland) ble fast bosatt på Kavlen her i Åleund på slutten av 1870 tallet.

Ene sønnen til Florentine giftet seg med ei Marie Palm.

Og Bakklandet er ofte nevnt ved giftermål og barnedåp.

 

Lindis

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda , det er Jens Jensen Klingenberg Grøn og Marthe Maria Jakobsdtr. hun skal være halvsøster til Christiane Gundersdtr Lind mor til Peder Pedersen Handeland.

 

Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan finne i registeret til Sundt for 1865, er Elbreth Jonnassen og Christiane Gundersdatter og sønner, hiver du over din e-post adresse til torl-o@online.no så skal jeg se om jeg får kloa i en av disse herrene som virkelig kjenner omstreiferfolket Lindis.

 

Torleif


Det skal ikke være Elbrekt men Albretht.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har sendt epost Adr ;)).

 

Satt i går og søkte litt på Peder Pedersen Handeland og det frembrakte en del forvirring.

Fant nemlig en Peder Olsen Handeland f ca 1837 som fikk en sønn Peder Pedersen f 1881 i Feios Leikanger død 1900 Ålesund, med Olave Kristine Olsdtr Seldal.

Han hadde også en sønn Nils Andreas Oluf f 1888 Grytastranda bosatt Dypvik

Det døde en Peder Handeland omstreifer i Bergen i 1859.

 

For 1801 tellingen Fjellberg gården Handeland finner jeg en Peder Persen 33 år og kone Karen Danielsdtr 50 år,( har ett hus, fattig)

Barn: PEDER 15 ÅR

         DANIEL 10 ÅR

         OLE        6 ÅR

 

Lindis

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
 
Jeg vet ikke om det fremkommer så mye mer enn det som Arnvid Lillehammer har redegjort for i emne 34669...  Som regel er det bedre å hente frem et gammel emne slik at en har samlet det som er funnet om et emne i stedet for å spre det på nye der folk tenderer til å bruke tid på dobbeltarbeid...  Men det er i alle fall henvist til emnene så kan folk selv sjekke dem og se om de har mer.  Arnvid har spesielt mye om de reisende på 1700-tallet, og har nok delt det han har om disse.  Jeg vet ikke om jeg har så mye å tilføye her heller.  Konkrete spørsmål er ofte bedre enn "alt" om emnet. 

 

Men det er mulig du har funnet opphavet til Peder Pedersen Handeland.  Ved sønnen Gunders dåp i Askøy 1830 kalles nemlig faren for "gift Mand Peder Pedersen Handeland af Fjeldbergs Præstegjeld" :-)
 
La meg også legge til at boka "Taterne" av Thor Gotaas (2000) bør leses med en god del tilbakeholdenhet; den inneholder mye feil og uetterretteligheter, kopierer andre sine tekster uten å gjøre oppmerksom på dette, samt mangler nesten totalt kildehenvisninger...  Akademisk står den til stryk, og som populærlitteratur gir den en grei oversikt, men må leses med forbehold om mange feil.
 
Peder Olsen Handeland har i utgangspunktet ikke noe med Peder Pedersen Handeland å gjøre.   Førstnevnte har også barn som blander seg med reisende, og jeg er enig i at det kan virke forvirrende med to Peder Handeland.
 
En liten interessant anekdote gjelder Florentine Marie Jensdatter, f. 14-7-1825, dpt.17-7-1825 i Sund, konf.26-10-1845 i Sund – ”Hendes Evner ikke store, fantes Flid god og Kundskaber temmelig gode (hun har med sit …af et Barn forhindres fra at deltage i Undervisningen ........ og bragt det til nogenledes antagelig Kundskab”, død 10-2-1886 og gravlagt 15-2-1886 i Borgund.  Florentine får 1845 sønnen Johan (dpt.9-2-1845 i Sund) med ”handelskarl Johannes fra Sogn”.  Ved denne sønnens dåp er hennes fremtidige ektemann fadder! (gift 12-12-1884 i Leikanger sokn i Herøy med Peder Pedersen Handeland). Hun og Peder vandret sammen i mange, mange år før de altså giftet seg nesten 40 år etter denne dåpen.

 

Beste hilsener Jonny

Endret av Jonny Mydland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for svar.

 

Det jeg funderer da på er om den Peder Pedersen Handeland 15 år kan være min Peder......Her er det bare å lete videre;))

 

 

 

Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.