Gå til innhold
Arkivverket

Hieronymus Jensen c1660-c1750, sorenskriver på Hedemarken


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Han var gift 1) med Dorthea Marie Friderichsdatter Flyg 1694-1725 og 2) 26.aug.1727 i Asker med Maren Henriksdatter Krefting c1703-1757.

 

Det er usikkert (ihvertfall for meg) hvem som er hans foreldre.  En tråd her på DA fra 2011 nevner Jens Nielsen Ålborg -1689 og Maren Jørgensdatter http://forum.arkivverket.no/topic/171021-erdman-jensen-president-i-kristiansand-opphav-og-etterkommere/page-2 , mens Nose.dk http://nose.dk/Norge/samson.html#10 har noen helt andre, nemlig Jens Danielsen -1690, skipper og Ermegaard Hieronymusdatter Brüghmann c1630/40 -1679.

 

Sorenskriveren er bl.a. nevnt i en annen tråd fra 2010 http://forum.arkivverket.no/topic/151302-65934-paasche-i-frederichshald-og-efterkommere-i-n-og-dk/page-8

 

Det var 3 døtre i første ekteskap, nemlig Frederica Maria 1716-, Lisbeth Dorthe c1717-1718 og Nicola Maria 1719-1791 gift med prost og sogneprest Morten Michaelsen Leigh 1692-1760 (hans 2. ekteskap).  Med Maren Henriksdatter Krefting kjenner jeg sønnen Jens Hieronymusen Jensen Krefting 1728-1780, sogneprest på Lesja gift 1755 med Petronella Henningsdatter Lemmich 1732-1764.

 

Den første tråden drøfter problemet, men jeg ser ingen sikker konklusjon.  Jeg er heller ikke sikker på kildene ellers, men håper på synspunkter og om mulig bedre dokumentasjon på hvem som er sorenskriverens foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt usikkert hvem sorenskriver Hieronymus Jensens foreldre var, men hvem hans søsken var kommer jo fram av skiftet etter søsteren Dorothea - Oslo skifterett 1716
Han var i alle fall ikke sønn av Ermegaard Hieronymusdatter Brüghmann og Jens Danielsen, som Simon Ellefsens skriver på sine sider (nose.dk)

 

Søskenflokken:

  • Dorothea
  • Lene
  • Niels
  • Ertman
  • Hieronimus
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete.

 

Det er var minst 2 stk. Hieronymus Jensen på samme tid.  Jeg leser ikke skiftet og de nevnte tråder anderledes enn at Jens Nielsen Aalborg hadde de barna du nevner inkl. en sønn Hieronymus.

 

Det står vel ikke i skiftet at Hieronymus var sorenskriver så noe bevis for at dette er ham som nevnes er det ikke.  Jeg har også litt problemer med at sorenskriverens barn ikke er oppkalt med navn i Aalborg-familien (så vidt jeg kan se).  Sorenskrivere hadde ofte studert, men jeg finner ikke ham i København ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hevdet at søskenflokken var barn av Jens Nielsen Ålborg og Maren Jørgensdatter, det er sannsynlig, men en endelig verifisering mangler. Når det gjelder oppkalling er Maren og Maria i bunn og grunn samme navn, så oppkalling er det ingen mangel på.

 

At Hieronimus hadde en søster Lene er trolig. Ifølge gamle debatter var den Lene Jensdatter som giftet seg med Ole Nielsen Paasche i Vang i 1718 hans søster. I skiftet etter Jens Hoff kaller Ole Nielsen Paasche Hieronimus Jensen for sin kjære svoger, se #151.

 

I sjeleregisteret 1732 for Vang er Hieronimus Jensen oppgitt med alder 55 år, dvs født ca 1677.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan godt ha fått andre barn, som døde, da vi ikke har en anelse om når de giftet seg eller hvor.

 

De to første barnen er ikke født på Vang, jeg har godt igjennom alle fødslene med lupe, fra 1712. (veldig liten skrift)

 

De må ha blitt født et annet sted i Hedmark, da han skal ha vært Sorenskriver der fra 1712. (Sies det). 

 

Problemet er fraværendet av kirkebøker i tidsrommet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2-4

Skiftet etter president Erdman Jensen ble åpnet i Kristiansand 16. juni 1742. Han etterlot seg barna:

  • Hans Jacob Erdman 25 år
  • Frederich Erdman 24 år
  • Jens Jørgen Erdman 18 år
  • Maren Abigael Erdman, ugift

På s. 639b og 642a kommer det fram at sorenskriver Hioronimus Jensen i Nashoug på Hedemarken er den salige manns bror.

 

Vest-Agder fylke, Kristiansand by, Skifteprotokoll 4, 1735-1743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent Grethe

 

Da er det vel ikke lenger i tvil, der står det helt tydelig gårdens navn Nashoug, og det var der han bodde.

Jeg mente det ble avklaret i forrige debatt hvem som var far til Ertman. Se link innlegg 1.

 

Eller ble det ikke det, jeg forstod det dithen.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynlig at foreldrene er Jens Nielsen Ålborg og Maren Jørgensdatter, men dåpen til Niels og Hieronimus er ikke funnet, da kan man heller ikke være helt sikker, se #19.

Hadde vært fint å funnet ut mer om Erdman og Hieronimus' bror Niels. Han er trolig den Nils Jenssen Aelborig som vi finner i Christiania, se Restanse 1688 på Hageskatten for 1686-87

 

Edit:

Og så må jeg legge til at Erdmans alder ved død, 17. mai 1742, passer som hånd i hanske med Ertman Jensen døpt i Christiania 4. mars 1683: 59 år, 2 måneder og 10 dager gammel. Erdman er også et sjeldent navn, så alt peker mot Jens Nielsen Ålborg og Maren Jørgensdatter.

 

Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Døde og begravede 1742, side 348-349.

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Fødte og døpte 1683, side 268-269

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overfører noe fra forrige debatt og legger til en dåp med foreldre Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter

Nå litt om Niels Jensen, president Erdman Jensens eldre bror; jeg antar det er ham som dør/begraves i Kristiandsand 1. juli 1740.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-169
Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70607310169.jpg

 

Han oppgis å være 70 år, 3 mnd og 7 dager gammel. Det står i tillegg en del andre ting som jeg ikke helt klarer å tyde, så hjelp mottas med takk! :) Jeg vil her også nevne at hvis alderen hadde vært oppgitt til å være 71 år, 3 mnd og 7 dager, ville det stemt meget godt overens med et av Jens Nielsen og Maren Jørgensdatters navnløse barn som blir døpt 8. april 1669:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-128

Et barn blir døpt- Se høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått kartlagt søsknenflokken og alt tyder på at dette er barna til Nielsen Ålborg og Maren Jørgensdatter :-)

Sønnen Lars, tvilling med Dorothea/Dorthe f. 1681, kan være Hieronimus. Dobbeltnavn ses av og til utelatt i kirkebøker. Hieronimus hadde også ei datter med navn Dorthe, født etter søsterens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.