Gå til innhold
Arkivverket
Terje Rehn Holm-Johnsen Ny

Kan jeg finne noe om tippoldefar?

Recommended Posts

Etter hva jeg har blitt fortalt så forsvant min oldefar på sjøen mens han var om bord i en båt på veg mellom Stathelle og Kragerø. Han var antagelig passasjer om bord, på veg hjem?

Jeg tror han forsvant på 30-tallet, evt seint 20-tallet. Hans navn var Anders Peder Andersen, f. 25. februar 1866 i Hals Sogn, Læsø, Hjørring i Danmark.

Er det mulig å finne noe om ham i kilder på Statsarkivet? Liket hans ble aldri funnet.

Med vennlig hilsen

Terje Rehn Holm-Johnsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Statsarkivet i Kongsberg

Til Terje Rehn Holm-Johnsen

For å lete må vi ha nærmere spesifisert når han forsvant (år, og helst måned, navn på båt). Det er imidlertid begrenset med kilder å lete i. Vi ser at du skriver at han antagelig var passasjer. Hvis han hadde bosted i Norge kan det finnes opplysninger i dødsfallsprotokoll hos skifteretten. Hadde han også bodd her, og var sjømann kunne han vært innrullert. Men hvis han bodde i Danmark, kan det være at det er i danske kilder du må lete.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har dessverre ikke mye mer informasjon.

Muligens døde han i 1933, men alle som kunne vite noe om dette nå er døde.

Han bodde antagelig i Skåtøy eller Kragerø på denne tiden.

Kan det være at det er ført noe i forbindelse med hans enkes død? Hun døde 17. november 1946 i Stokke i Vestfold.

Mvh Terje Rehn Holm-Johnsen

Til Terje Rehn Holm-Johnsen

For å lete må vi ha nærmere spesifisert når han forsvant (år, og helst måned, navn på båt). Det er imidlertid begrenset med kilder å lete i. Vi ser at du skriver at han antagelig var passasjer. Hvis han hadde bosted i Norge kan det finnes opplysninger i dødsfallsprotokoll hos skifteretten. Hadde han også bodd her, og var sjømann kunne han vært innrullert. Men hvis han bodde i Danmark, kan det være at det er i danske kilder du må lete.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Statsarkivet i Kongsberg

Vi har funnet dødsfallet til Nilsine Mathilde Andersen (f. 6.11.1865, d. 17.11.1946) i dødsfallsprotokoll i arkivet til Stokke lensmannskontor. Her står det anført at mannen hennes, Peder Andersen, døde i 1932. Det står ingen flere opplysninger om hans dødsfall her. Vi har undersøkt dødsfallsprotokoll som dekker året 1932 i arkivet til Kragerø sorenskriveri og har ikke funnet han innført her (har undersøkt 1931-1933). Dødsfallsprotokoll for Skåtøy (http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=08&embete=Skåtøy+lensmannskontor&protokoll=&periode=&navn=) og også Stokke (http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=07&embete=Stokke+lensmannskontor&protokoll=&periode=&navn=) for det aktuelle året finnes tilgjengelig i Digitalarkivet.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.