Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere av Johan Elias Olsen Tøsse (1848 - 29 mai 1927)?


Børre Stige
 Del

Recommended Posts

Johan Elias Ols. Tøsse ble født i 1848 på gården Tøsse i Ørskog kommune på Sunnmøre. Hans foreldre var Ole Martinus Larssen Ryddingsnes (1814-1885) og Berte Kristiane Larsdtr. Akslevold (1819-1863). Johan flyttet på et tidspunkt til Bergen hvor han ble gift den 6 Nov 1887 med Elisabeth Larsdtr (etternavn ukjent) født 1860. Min morfar Lidvard Larss.Tøsse (1904-1996) mottok julepost i 1975 fra ei Olga Olsen hjemmehørende i Bergen (adresse Ladegårdsterrasse 9, 3. et, 5000 Bergen.) , og ei Lilly Hansen (Allégt 30, 5000 Bergen). Noen spor har jeg ikke mellom disse, men jeg har en sterk formening om at Olga og Lilly har en slektlig forbindelse med Johan Elias. Håper at noe kan hjelpe meg med videre sporing og svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved FT1900 kan ein iallefall finne døtrene Olga og Lilly i husstanden til Johan Tøsse: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f01301&gardpostnr=9010&personpostnr=41731#nedre

 

Her i FT1910, der familien nyttar etternamnet Olsen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708094670

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Lilly Hanssen i Gravminner i Norge, gravlagt sammen med ektemannen Trygve Hanssen. Fødselsdatoen til Lilly er den samme som datteren til Johan Elias i f.t. 1910. 

 

 

post-541-0-50565400-1414357308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygve Alexander Hansen og Lilly Olsen vart vigde 25.3.1922:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. D 2 (1911-1923), Ekteviede 1922, side 181.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=328&idx_id=328&uid=ny&idx_side=-183
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050513031170.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Lilly Hanssen i Gravminner i Norge, gravlagt sammen med ektemannen Trygve Hanssen. Fødselsdatoen til Lilly er den samme som datteren til Johan Elias i f.t. 1910. 

 

Jeg var faktisk inne på Gravminner og fannt denne gravsteinen, men da hadde jeg ikke funnet info fra FT 1900 og 1910. Jeg søkte på Johan Elias Tøsse, og fikk ikke opp noe treff på FT'ene. Så flott! Nå er det bare å prøve å finne ut om Trygve og Lilly hadde etterkommere. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved FT1900 kan ein iallefall finne døtrene Olga og Lilly i husstanden til Johan Tøsse: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f01301&gardpostnr=9010&personpostnr=41731#nedre

 

Her i FT1910, der familien nyttar etternamnet Olsen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708094670

 

Jeg trenger åpenbart et lite kurs i å bruke søkemotoren i Digitalarkivet :) Hvordan fant du kryssreferansen som frembrakte Olsen navnet. Tøsse er jo et mer sjeldent navn enn Olsen, men de hadde vel sine grunner til skiftet :) Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikkje "in" nok å ha eit gardsnamn som etternamn når ein budde i by.

 

Ei mogelegheit vil vere å spørje Yngve Nedrebø f. eks. i forumet for spørsmål til Statsarkivet i Bergen om han kan finne kva som står i dødsmeldinga om namn og adresser på dei etterlatne. Ei anna mogelegheit er å leite etter ei dødsannonse. Bergens Tidende vert for tida skanna av Nasjonalbiblioteket, og er vel komplett(?) for åra 1965-2001. Ein kan søkje i desse og mange andre aviser ved å gå inn på nb.no/aviser. Tek du med "trådlaus" PC til eit bibliotek som har avtale med Nasjonalbiblioteket får du også sjå resultatet, dvs. at du får full tilgang til dei digitaliserte avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikkje "in" nok å ha eit gardsnamn som etternamn når ein budde i by.

 

Ei mogelegheit vil vere å spørje Yngve Nedrebø f. eks. i forumet for spørsmål til Statsarkivet i Bergen om han kan finne kva som står i dødsmeldinga om namn og adresser på dei etterlatne. Ei anna mogelegheit er å leite etter ei dødsannonse. Bergens Tidende vert for tida skanna av Nasjonalbiblioteket, og er vel komplett(?) for åra 1965-2001. Ein kan søkje i desse og mange andre aviser ved å gå inn på nb.no/aviser. Tek du med "trådlaus" PC til eit bibliotek som har avtale med Nasjonalbiblioteket får du også sjå resultatet, dvs. at du får full tilgang til dei digitaliserte avisene.

Jeg prøvde å gjøre et søk på dødsannonsen til Lilly Hanssen, men foreløpig uten resultat. Har du noen tips på hvordan dette kan gjøres på en effektiv måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgjande søk gjev treff i BT 11/12 og 13/12 1984:

 

post-77-0-32283200-1414451757_thumb.jpg

 

Men eg sit ikkje på noko bibliotek, og kan difor ikkje seie om noko av dette er dødsannonsar. Søk på "Lilly Hansen" (ein s) gjev dessutan treff 13/12 og 19/12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgjande søk gjev treff i BT 11/12 og 13/12 1984:

 

attachicon.gifUten navn.jpg

 

Men eg sit ikkje på noko bibliotek, og kan difor ikkje seie om noko av dette er dødsannonsar. Søk på "Lilly Hansen" (ein s) gjev dessutan treff 13/12 og 19/12.

 

Ja da får jeg ta meg en tur til et bibliotek for å se innholdet. Hva er årsaken til at dette ikke blir tilgjengelig på web? Er det personvernrelatert? Uansett takk for tipset. Et steg nærmere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok opphavsretten som er årsaka. Men det er fleire aviser (f. eks. Aftenposten) som tilbyr tilgang til avishistoria som ein del av abonnementet. Bergens Tidende er også igang, og samarbeider i fyrste omgang med NB om å få skanna avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.