Gå til innhold
Arkivverket

Hvor bodde/døde han i 1961?


Tor A. Vik
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om min oldefar Georg  Peder Bakke (alt. Peder Georg Bakke). Iflg. en dødsannonse kan det være han som døde 28.juli 1961 og ble bisatt 6.august samme år. Annonsen stod i Aftenposten med Bergen/Oslo som stedsnavn.
Iflg. Statsarkivet i Oslo er han ikke registrert i skiftepapirene der. I Bergen er han heller ikke registrert død.
Hvordan kan jeg finne ut hvor han hadde hjemstavn/bodde i 1961 eller kan noen hjlpe meg med å finne ut mer om dette?

post-6276-0-94694400-1414575276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den Georg Peder som var din oldefar ?  Vielsen 1904 i Laksevåg http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000005011

1910 : Bosatt Kvinnherad http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036671005015

 

Ja, det er han. Jeg har stort sett alle opplysninger om ham fram til han mønstrer på "Spero" i New York i 1935. Etter det finner jeg ham igjen i Oslo i 1948. Mulig han ble pålagt arbeidsplikt som sjømann i krigsårene og årene etter.

Dødsannonsen i Aftenposten er neste mulige spor, men jeg har ikke fått bekreftet at det er ham.

Det er i tidsrommet 1935 til 1961 jeg mangler opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser at kona (Landa) Amalie døde i 1947, kanskje han flyttet til Oslo når han ble enkemann ? http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=bedo1912&gardpostnr=35274&merk=35274#ovre


Har du prøvd dødsfallprotokollene for Oslo ? De er tilgjengelig på nett bare tilogmed 1950 desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser at kona (Landa) Amalie døde i 1947, kanskje han flyttet til Oslo når han ble enkemann ? http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=bedo1912&gardpostnr=35274&merk=35274#ovre

Har du prøvd dødsfallprotokollene for Oslo ? De er tilgjengelig på nett bare tilogmed 1950 desverre.

 

Han og kona bodde ikke sammen. I tillegg ble han ansett som død i 1926. Jeg regner med at siste stedet han bodde nok var i Oslo området. Han hadde ingen kontakt med familien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det han som har adresse Chr Krogsgt 24 i adresseboka 1948 ?

Adressebøkene bygger på opplysninger fra foregående års folketelling

 

Det var en kommunal folketelling i Oslo 3 november 1947

Mulig han kan finnes der og at det kan finnes noen opplysninger der,

(pleier å stå hvor de bodde året før)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes flere sjømannshjem i Oslo før i tida. De fleste er vel nedlagt nå. Det var et som jeg mener het Sponhugget/Sponhuggveien sjømannshjem. Det lå i Ullern bydel. Det finnes ikke lenger. I dag heter vel den del av veien Mortensvingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det han som har adresse Chr Krogsgt 24 i adresseboka 1948 ?

Adressebøkene bygger på opplysninger fra foregående års folketelling

 

Det var en kommunal folketelling i Oslo 3 november 1947

Mulig han kan finnes der og at det kan finnes noen opplysninger der,

(pleier å stå hvor de bodde året før)

 

Ja, den har jeg sett. Har nå fått bekreftet fra Statarkivet i Oslo at han ikke er registrert i skifteprotokollene verken I Oslo, Bærum eller Asker.

 

Det fantes flere sjømannshjem i Oslo før i tida. De fleste er vel nedlagt nå. Det var et som jeg mener het Sponhugget/Sponhuggveien sjømannshjem. Det lå i Ullern bydel. Det finnes ikke lenger. I dag heter vel den del av veien Mortensvingen.

 

Han har nok reist ut aav Oslo/Bærum/ Asker. Han har heller ikke reist til Bergen. Jeg må nok finne noen andre tråder å nøste i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.