Gå til innhold
Arkivverket

Jordebok fra 1678


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

En ny kilde jeg har oppdaget.  Fant gården jeg lette etter men kan ikke lese mye som står der.

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45276/65/?size=full&mode=0

 

Andre siden (eller kolonnen), andre gården fra bunnen.

 

Gården heter Bergumb.  Bonden heter Ole, (Men hva er etternavnet?  Jeg forventer Ingebretsen, men aner ikke om det er det som står der.)

 

Også, hva er alt det som står under navnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etternavnet er desverre ikke oppgitt.

 

Det som står på øverste linje er:

 

Bergums Ole. Skylder -

 

Det som kommer etterpå er hva han skulle betale/hadde betalt i skatt. Jeg har ikke så mye erfaring med de gamle måleenhetene, så noen andre får se om de kan skrive av resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny kilde jeg har oppdaget.  Fant gården jeg lette etter men kan ikke lese mye som står der.

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45276/65/?size=full&mode=0

 

Andre siden (eller kolonnen), andre gården fra bunnen.

 

Gården heter Bergumb.  Bonden heter Ole, (Men hva er etternavnet?  Jeg forventer Ingebretsen, men aner ikke om det er det som står der.)

 

Også, hva er alt det som står under navnet? 

 

Dette er futerekneskapen. Etter Ole står "Skylder"; og så  "1 Hud 3 Schind , 1 1/2 pund 9 mk fisk, Foring 1/2 ?, Leding 8 alb."

(Eg er usikker på kva foringa vart rekna i, men ser at dei andre gardane er det ort og dalar.)

Bak står "Ryttergrd" og fremst "Kongens".

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergums Ole. Skylder -

 

Det står vel Bergumb?

Dette er futerekneskapen. Etter Ole står "Skylder"; og så  "1 Hud 3 Schind , 1 1/2 pund 9 mk fisk, Foring 1/2 ?, Leding 8 alb."

(Eg er usikker på kva foringa vart rekna i, men ser at dei andre gardane er det ort og dalar.)

Bak står "Ryttergrd" og fremst "Kongens".

 

Samd med det Ivar skriv her - og teiknet bak foringsskatten meiner eg eg har vore borti før - og at det er for Riksdalar, ein ser såvidt ein stor R inni der, og med ein liten r til slutt. 

 

Kongen åtte garden, og Ola var bygslaren/leiglendingen som heldt/utrusta ein ryttar av det garden gav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.