Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallprotokoller for Eidsvoll 1815 - 1831. En viktig kilde for de som forsker i Eidsvoll


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Alle som arbeider med Eidsvoll vet at dette stort sett er en genealogisk ødemark før 1877. Kirkebøkene er borte, og det finnes dødsfallmeldinger fra 1855 til 1936 pluss noe skiftemateriale

 

Jeg har vært på Riksarkivet og fotografert dødsfallmeldingene fra 1815 til 1831, og der finnes sikkert mange nye opplysninger for "Eidsvoll-forskerne".

 

Jeg kommer ikke til å legge dette ut på min hjemmeside, men interesserte kan få de ved henvendelse til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort Jan Ove

 

Og årsaken til at jeg ikke gidder å legge dette ut på min hjemmeside er at min glede ved å dele med andre er i ferd med å forsvinne.

 

Når jeg på statistikken kan se at mange, noen ganger over hundre personer har lastet ned noe jeg har brukt timer på å tilrettelegge, ikke en gang gidder å si et lite takk, ja da går jeg skikkelig lei.

 

Framover skal jeg rydde på hjemmesiden min, og jeg skal rydde på NSFs hjemmeside, så jeg får nok å gjøre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilh. Lassen: "Utdrag af Eidsvolds prestegjelds kirkebøger 1688-1856" i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift/Norsk Genealogisk Tidsskrift, I (1906), s. 17 - 32 (Viede i aarene 1688 - 1856) er en annen liten, men viktig kilde.
 
 
Forøvrig, Tusen takk for all din innsats, Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Utrolig hvor fort jeg har begynt å glemme :-)

Wilh. Lassen: "Utdrag af Eidsvolds prestegjelds kirkebøger 1688-1856" i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift/Norsk Genealogisk Tidsskrift, I (1906), s. 17 - 32 (Viede i aarene 1688 - 1856) er en annen liten, men viktig kilde.

 

 

Forøvrig, Tusen takk for all din innsats, Lars!

 

Ja det er riktig, men her finnes så og si bare de "kondisjonerte". Jeg la den ut på nettet for 4 år siden: http://wangensteen.net/Bibliotek/eidsvoldkirke/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket gjennom dette nå litt raskt og finner med en gang noe interessant her:

 

"1829, Dcb 11, Venger, Föderaadsmand Hans Jörgensen 57 Aar gl, Anne Chrestophersdtr, 5 Mÿndige"

 

Hans Jørgensen Venger, som dør 11 desember 1829 etterlater seg altså kona Anne Christophersdatter og _fem_ myndige barn ifølge disse dødsfallsprotokollene.

 

Hans familie er nokså vanskelig ettersom han blir gift etter 1800-tellingen, og barn i familien er født i perioden uten kirkebøker.

Ifølge Eidsvoll bygdebok overlot han gården til svigersønnen, og vi kjenner derfor en datter, Anne Cathrine Hansdatter, som var gift med Amund Jensen. Disse var brukere av Østgarn Venger i tiden 1826-62.

 

Men nå vet jeg altså at det er fire andre barn som levde opp. Og de var myndige i 1829. Det er kanskje noen andre som kjenner noen av disse fire andre barna?

Endret av Jan Ove Askautrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.