Gå til innhold
Arkivverket

Lutzia Jansdatter (Dishington)


Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

Ser at det flere steder på nettet nylig har dukket opp opplysninger om at Lutzia Jansdatter, som var gift med Jacob Andersen Dishington, skal ha vært en datter av Jan Jacobsen Semb. Ingen av stedene oppgis det kilder for påstanden, og lurer på om noen vet om det faktisk finnes belegg for dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det disse folkene?

 

http://www.hemneslekt.net/getperson.php?personID=I59706&tree=Hemne

 

Ser at barna heter Job, Anders, Jan, Lucie osv. Det er de samme navnene som går igjen i dette skiftet jeg har funnet hos Sollied fra 1707 - Lucia Jobsdatter Dessingthun, Bergen:

 

http://da3.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1082&innhaldid=1&storleik=

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, lucia jobsdatter som du har funnet skiftet etter var jacob andersen dishington og lutzia jansdatters barnebarn. Har imidlertid aldri funnet noen primærkilder som sier noe om lutzia seniors foreldre, og er da litt nysgjerrig på hvor infoen kommer fra som nå har dukket opp på en del sider på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er jo synd at slikt legges ut på nettet uten kilde.

 

Fremgår det hvem denne Jan Jacobsen Semb skulle være, og hvor i Norge han skulle holde til?

 

 

 

Ser at det flere steder på nettet nylig har dukket opp opplysninger om at Lutzia Jansdatter, som var gift med Jacob Andersen Dishington, skal ha vært en datter av Jan Jacobsen Semb. Ingen av stedene oppgis det kilder for påstanden, og lurer på om noen vet om det faktisk finnes belegg for dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.

 

Jeg har registret flere av personene som er lagt ut der (på geni.com), i gamle Bergen, men har til gode å se noen av disse i primærkilder med et slektsnavn "Semb". Det er det som er så "håpløst" med nettsteder som Geni, at det fort blir et sammenrøre av faktabasert info, og fri diktning, stort sett alt sammen uten kildebelegg og kvalitetsikring.

 

Svært mye av hva man kan finne omkring Jacob Andersen Dishington og Lucia Jansdatter i gamle Bergen tyder på at de var naboer til, og trolig var i samme miljø som andre fra Orknøyene og Skottland.

 

Semb er absolutt ikke et navn som passer til det geografiske området.

 

Har dårlig erfaring med å kontakte de som står oppført som ansvarlige for konkrete opplysninger på Geni, det endte opp med at de hevdet andre andre enn dem selv hadde lagt ut de feilaktige opplysningene.

 

Jeg tviler på om denne lenken bringer noe nytt, men der står ihvertfall navngitt hvem som har lagt ut dette i MyHeritage http://www.geni.com/people/Johan-Jan-Semb/6000000015762013863. Div flere Semb nevnes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semb er absolutt ikke et navn som passer til det geografiske området.

 

 

Det var mange Semb / Sem i Bergen http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk12011675solliedskift Hvis en ser på de aktuelle skiftene så skrives navnet Semb selv om Digitalarkivets søkeside bruker Sem.  Søk med etternavn som begynner på sem.

 

Jeg kjenner bl.a. godt til Anna Semb som også var gift med Cordt Jansen før Adzer Lauritzen.  Hun er også nevnt Jacobsdatter Semb uten at jeg har funnet noen sikre kilder på det.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var visst uklar: Semb/ Sem ville trolig passe dårlig som navn fra Orkney/ Skottland områdene.

 

David Willombsen er innført i Koppsatt 1645 å leve med 1 sønn på samme sted som Jacob Andersen Dishington, og i branntakst samme år fikk han taksert sitt hus til 85 rdl, og sin våning sammen med David Willums til 300 rdl. En David Willumsen, skredder fikk borgerskap i 1614, "fød her i byen". 1657 Formuestaksering Bergen: bodde David Willumsen på eiendommen ved siden av Daniell Thomæsen (Crometie) i Bergen. En David Keysøn, skredder  ble begravet Nykirken 07.07.1668.

 

Denne David tilsynelatende gift med Anna Jobsdatter før 02.01.1635, på denne dato var hun dåpsfadder for Anders Jacobsen Dishington, ifølge Dishington familiebibel. Hun var formodentlig datter av den Job Jacobsen som ble insatt som rådmann i Bergen 1617 (Bergen Historiske Forenings skrifter 55/56). Ingen passende Job er innført i borgerboken i periden, men en Jon Jacobsen Scot er innført i 1612, kanskje er dette samme person.

 

Samme Job Jacobsen ser ut til å være lagt inn på Geni med slektsnavnet "Semb", det ville vært interessant om dette lot seg verifisere, eller avkrefte.

 

Det var mange Semb / Sem i Bergen http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk12011675solliedskift Hvis en ser på de aktuelle skiftene så skrives navnet Semb selv om Digitalarkivets søkeside bruker Sem.

 

Jeg kjenner bl.a. godt til Anna Semb som også var gift med Cordt Jansen før Adzer Lauritzen.  Hun er også nevnt Jacobsdatter Semb uten at jeg har funnet noen sikre kilder på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter, hvor har du opplysningene om koppskatten og verditaksten 1645 fra? I koppskatten 1645 på digitalarkivet finner vi to ulike Jacob Andersen, en som er oppført i rode 9 med sin kone og sin bror Anders Andersen Borgen, og en i rode K2 med sin kone og 1 sønn. Det er da nærliggende å tro at den i rode k2 er Dischington. Den eneste David Willombsen er oppført i rode 17 med kone og 1 pige. Jeg finner i det minste ingenting her om at Jacob Andersen skal ha bodd i samme hushold som David Willombsen. I verditakstene for 1645 på digitalarkivet finner vi likeledes David Willumbsens jboennd hus i domkirkens sogn, mens vi finner en Jacob Andersen boende i Nykirkens sogn. Videre eier en Jacob Andersen en våning sammen med David Willumsen hvor en Michell Siffu bor (i Nykirkens sogn). Finner også en Jacob Andersen eier en våning med Olluff Erichsenns i Korskirkens sogn. Vanskelig å vite hvem av disse som er Jacob Dischington og hvem som er Jacob Borgen. Den eneste som er oppført med sitt iboende hus bor da i et annet sogn enn David Willumsen.

Endret av Kjetil Østebø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Semb gift 1) med Cordt Jansen dør i 1702. En av døtrene, Rachel som nevnes i skiftet dør i 1718, men ble ca 1695 gift med styrmann Michel Willumsen Leermouth c1672-1717.  Han var sønn av Willumb Michelsen Leermouth 1653-før1722 og Karen Robertsdatter.  Willumb skal være fra Edinburgh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil,

 

Eiendoms taksten for 1645 (og at Jacob Andersen D bodde på samme sted som David Wilumbsen) har jeg notert som funnet i Bergen Historiske Forenening Skrifter Bind 38 s.19-74, s 24.

 

Finner Jacob Andersen og David Wilumbsen i samme gård her:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=verd1645&gardpostnr=747&merk=747#ovre

 

i det gamle Digitalarkivet som nr 747 i verditakster for Bergen 1645.

 

Hei Petter, hvor har du opplysningene om koppskatten og verditaksten 1645 fra? I koppskatten 1645 på digitalarkivet finner vi to ulike Jacob Andersen, en som er oppført i rode 9 med sin kone og sin bror Anders Andersen Borgen, og en i rode K2 med sin kone og 1 sønn. Det er da nærliggende å tro at den i rode k2 er Dischington. Den eneste David Willombsen er oppført i rode 17 med kone og 1 pige. Jeg finner i det minste ingenting her om at Jacob Andersen skal ha bodd i samme hushold som David Willombsen. I verditakstene for 1645 på digitalarkivet finner vi likeledes David Willumbsens jboennd hus i domkirkens sogn, mens vi finner en Jacob Andersen boende i Nykirkens sogn. Videre eier en Jacob Andersen en våning sammen med David Willumsen hvor en Michell Siffu bor (i Nykirkens sogn). Finner også en Jacob Andersen eier en våning med Olluff Erichsenns i Korskirkens sogn. Vanskelig å vite hvem av disse som er Jacob Dischington og hvem som er Jacob Borgen. Den eneste som er oppført med sitt iboende hus bor da i et annet sogn enn David Willumsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Petter V (?)

 

I følge regler her på brukerforum så skall man vise enten i brukernavn eller i underskrift sitt fulle navn. Du kan enkelt bytte brukernavn i din profi eller velge å underskrive med ditt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei petter, som nevnt fremgår iallefall ingen slik informasjon av koppskatten 1645 som ligger på digitalarkivet. her finner vi altså den eneste david willumsen i rode 17, noe som passer godt med david willumsens iboende hus i domkirkens sogn i verditakstene. vi finner ingen jacob andersen oppført med navnet dischington, men det synes å være den riktige vi finner i rode 8. hva du viser til i verditakstene tilsier slik jeg ser det kun at en jacob andersen eide en bygning i nykirkens sogn sammen med david willumsen. fremgår med andre ord etter mitt syn heller ikke her at dischington og willumsen bodde samme sted. det er godt mulig det var dischington som eide våningen sammen med willumsen, men som nevnt kan det ikke helt utelukkes at det vil kunne være jacob andersen borgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.