Gå til innhold
Arkivverket

Ole Ludvig Volan (f. S.Trøndelag1879), bosatt N.Trøndelag. I Amerika ca.1904-ca.1913. Kan noen hjelpe meg med å finne mannen i emigrasjonslistene?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Ole Ludvig Martinsen Volan var født i Roan, Bjørnør, Sør-Trøndelag 3.6.1879, men kom som voksen til Verdal, Nord-Trøndelag.

Imidlertid hadde han et lengre opphold i Amerika som ung mann og det er det jeg nå forsøker å finne ut av.

 

Det jeg vet fra disse årene er som følger:

Mens han var i Verdal, Nord-Trøndelag fikk han som ugift mann datteren Anne Kristine, født 1904. Deretter reiste han til Amerika, men kom så tilbake til Verdal og giftet seg med barnemoren i 1913 og fikk deretter flere barn. Det er derfor min antakelse at han var i Amerika i tidsrommet fra 1904-1913 (sånn pluss/minus).

 

Jeg  vet ikke hvorvidt han brukte Volan navnet (også skrevet Vollan) når han reiste til Amerika. I så tilfelle var navnet Ole Ludvig Martinsen.

 

Jeg trenger hjelp for å finne ut når og hvorfra han reiste og når han kom tilbake. Videre hvor i Amerika han slo seg ned og hva han var sysselsatt med. Håper noen flinke sjeler kan hjelpe meg. Jeg har foreløpig kommet til kort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMIGRANTER:

 

Fornavn: Ole Ludvig Etternavn: Martins. Brandsø Volan

Kjønn: m Fødselsdato:

Fødselsår: 1879 Alder:

Fødested: Bosted: Levanger

Stilling/stand: ug Jernb.arb Familiestilling:

Reisemål: Irene, S. Dakota

Skip: Salmo Linje: Stjerne

Bill. bet. i Amerika

Merknader: Ekspedert dato: 30.12.1903

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000155635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens ham vi har her i South Dakota i 1905:

 

South Dakota, State Census, 1905

Name: Ole Volan

Gender: Male

Race:White

Marital Status: Single

Age: 22

Birth Date: 1883

Birth Place: Norway

Years in State: 2

Arrival Year in State (Estimated): 1903

Residence Place: South Dakota, United States

Years in United States: 2

Arrival Year in the United States (Estimated): 1903

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

FHL Film Number: 2281937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Kurt. Dette var virkelig oppløftende - du skal ha mange takk. Nå vet jeg når og hvortil han reiste i 1903. Når det gjelder Census 1905 lurte jeg på om det står hvor i South Dakota han bodde? Det er nok rett mann tross at alderen ikke stemmer. For øvrig lette jeg i Family Search for Statene og fant der i 1910 en Ole Volen, som bodde i Allen, Perkins, South Dakota, ugift. Tross annen skrivemåte av etternavnet, lurte jeg på om dette kunne være samme mannen, men det spørs vel? Dessverre står ingen alder.

 

Videre - lar det seg gjøre å finne ut når Volan kom tilbake til Norge? Og hva  han drev med i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke hvor i S.D. han var i 1905, men han skulle altså til Irene, og dette stedsnavnet finnes både i Clay county og i Turner county i South Dakota. Fra dine norske data må du prøve finne ut HVEM det var han kjente i Irene.

 

Personen i census for 1910 kan godt være din mann, men det står ikke mere om ham i originalskjemaet heller.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ankom med White Star Line's 'SS Teutonic' allerde den 14. januar 1904. Det står at billetten var betalt av 'friend John Larson', Irene, South Dakota.

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957

Name: Ole Martinan Valan

Arrival Date: 14 Jan 1904

Birth Date: abt 1879

Age: 25

Gender: Male

Ethnicity/ Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Liverpool, England

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Teutonic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antagelig denne Larson-familien vi har her i census for 1910.

 

1910 United States Federal Census

Name: John M Larson

Age in 1910: 48

Birth Year: abt 1862

Birthplace: Norway

Home in 1910: Turkey Valley, Yankton, South Dakota

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1881

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Married

Spouse's Name: Guri Larson

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

 

Household Members: Name Age

 

John M Larson 48

Guri Larson 53

John J Larson 23

Lina Larson 20

Albert Larson 18

Bertha Larson 16

Mary Larson 14

Carrie Larson 12

Louis Larson 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange nye, viktige opplysninger, så atter en gang stor takk til deg Kurt.

Jeg skjønner nå at skuta Salmo som Ole Ludvig Volan la ut med i desember 1903, hadde Liverpool som ankomststed og at han derfra gikk om bord i Teutonic som brakte ham til New York 14 januar 1904. Jeg trodde for øvrig reisen på den tid tok lenger tid? Hans reisemål var Irene i Syd-Dakota som var et knøttlite sted ut fra det jeg fant på nettet.

Reisen hans var forhåndsbetalt av vennen John M Larson som emigrerte i 1881 og som i 1910 bodde i Turkey i Syd- Dakota. Hans navn sier meg ingen ting. Hvis det ved Census 1910 ikke finnes noen Ole Volan, må vel kanskje forklaringen være at han er identisk med den Ole Volen, som jeg via Family Search fant i 1910 som bosatt i Allen, Perkins, Syd-Dakota (dessverre uten alder).
For øvrig: finnes det ingen opplysninger i disse amerikanske kildene om yrkestilknytning?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmo gikk til Hull, hvor emigrantene bl.a. gjennomgikk helsekontroll, deretter var det tog til Liverpool.

Skipene som gikk over Atlanteren, konkurrerte om å få transportere posten mellom UK og Amerika, den som holdt høyest fart fikk kontrakten.

Sjansene for å finne noe mer om Ole Martinsen Vollan i USA er små, da tror jeg bygdebøker fra hans oppholdssteder i Norge er bedre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen interessante opplysninger fra deg Kurt, så mange takk. Da har jeg forstått hele reiseruten.

 

Ad. bygdebøker i Norge finner jeg Volan i Verdalsboka under gården Moen og det er derfra jeg har de opplysningene som jeg innledningsvis starter med om at han var i USA i tidsrommet mellom hans eldste datters fødsel (mens han ennå var ungkar) og det året han giftet seg i 1913 med barnemoren og tydeligvis var tilbake igjen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.