Gå til innhold
Arkivverket

Albert Halvarsen f.i Frafjord, Rog. 25.05.1864, til USA omkr.1887


Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Albert gifta seg i Illinois den 25.06.1892 med Annie Stakland, også ho frå Rogaland.

 

Ved FT1900 er Albert og Annie med barna her:

Name: Albert Halvorsen Age: 36 Birth Date: May 1864 Birthplace: Norway Home in 1900: Chicago Ward 16, Cook, Illinois Race: White Gender: Male Immigration Year: 1889 Relation to Head of House: Head Marital Status: Married Spouse's Name: Annie Halvorsen Marriage Year: 1892 Years Married: 8 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Albert Halvorsen 36 Annie Halvorsen 39 Albert Halvorsen 7 Clara Halvorsen 5 Bertha Halvorsen 2 Harold Halvorsen 9/12  

 

Annie døydde i 1901 og i 1904 giftar han seg med ei som heiter Hanna Rolien/Rølien, ho skal iflg. vigselattesten vera frå Norge, f.11.10.1869.

 

Eg har leita i det som finnes av krk.bøker, har søkt etter Roli eller Røli. Ser at det finnes mange i Sparbu, Leksvik, Lurøy Hamarøy med dette namnet, men eg har ikkje klart å finna denne Hanna!

 

Ved søk i FT1910, finn eg Albert og familien buande i samme område:

Name: Albert A Halverson
[Alberta Halverson
Age in 1910: 46 Birth Year: abt 1864 Birthplace: Norway Home in 1910: Chicago Ward 14, Cook, Illinois Race: White Gender: Male Immigration Year: 1886 Relation to Head of House: Head Marital Status: Married Spouse's Name: Bertha Halverson Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Albert A Halverson 46 Bertha Halverson 36 Clara Halverson 15 Bertha S Halverson 12 Harrold A Halverson 10 Albert B Halverson 45  

 

Som de ser må skrivaren ha miksa korta her, for her er Hanna blitt kalla Bertha, samme som eine dottera, men det må likevel vera rette folket, mtp. namn på barna, vore gift i 6 år. Han gift for 2.gong ho 1. (miss Hanna Rø/Rolien).

 

Ved søk i FT1920 finn eg Albert som enkemann  igjen, ganske sikker på at det må vera han, han bur i samme området, er snikkar og har komt til USA omtrent samme år som det står i foregåande FT.

 

Name: Albert Halverson Age: 55 Birth Year: abt 1865 Birthplace: Norway Home in 1920: Chicago Ward 15, Cook (Chicago), Illinois Street: Haddon Ave House Number: Rear 2559 Race: White Gender: Male Immigration Year: 1887 Relation to Head of House: Head Marital Status: Widowed
[Widow]  Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Occupation: Carpenter Industry: House Employment Field: Wage or Salary Home Owned or Rented: Rent Naturalization Status: Naturalized Able to Read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Albert Halverson 55  

 

Eg tenkte at dersom eg kunne finna dødsattesten hennar, så løyser det gjerne seg, med det gjorde meg berre endå meir forvirra    :-P

 

I dødsattesten står det ein anna fødselsdato:

Name: Hanna R. Halvorson Birth Date: 23 Feb 1868 Birth Place: Norway Death Date: 23 Feb 1916 Death Place: Chicago, Cook, Illinois Burial Date: 27 Feb 1916 Cemetery Name: Mt Olive Death Age: 48 Occupation: Housewife Race: White Marital Status: M Gender: Female Street address: 15 Ward Father Birth Place: Norway Mother Birth Place: Norway FHL Film Number: 1852178

 

Er det nokon ssom klarar å spora opp kvar denne dama var ifrå?

 

NB!!!Ikkje bli forvirra av eit anna par ved namn Albert og Hanna Halvarson bs. i Aurora, Illinois. Det er IKKJE rette folket!!

 

 

 

 

post-84-0-76633200-1414880036_thumb.jpg

Endret av Mariann Stokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

??????

 

Hanna Rolien
Massachusetts, Boston Passenger Lists

Name: Hanna Rolien Event Type: Immigration Event Date: 1905 Event Place: Boston, Suffolk, Massachusetts, United States Gender: Female Age: 35 Birth Year (Estimated): 1870 Birthplace: Sweden Ship Name: Saxonia
 

Men dette kan ikke være samme personen, i og med at din Hanna giftet seg i 1904....!

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkte nok at dette var ei hard nøtt!

 

Eg har prøvt i kvar ei ledig stund denne veka, etter foreldra, Elof/Oluf/Eilif o.l. og Beret/Bertha, men det har ikkje lukkast meg!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS er Hanna etternavn skrevet som ROLLINS.

 

 

Hanna Rollins

Illinois, Cook County Marriages, 1871-1920

birth: 1870   marriage: 30 April 1904 Chicago, Cook, Illinois spouse: Albert Halvorsen

 

Stort avvik i opplysningene om Hanna sitt fødselsår.

 

Ved Census 1910 står Bertha (Hanna)   med fødselsår 1874.,og immigrasjonsåret er opplyst å være  1894.

 

Name: Bertha Halverson Event Type: Census Event Year: 1910 Event Place: Chicago Ward 14, Cook, Illinois, United States Gender: Female Age: 36 Marital Status: Married Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Wife Relationship to Head of Household (Original): Wife Birth Year (Estimated): 1874 Birthplace: Norway Immigration Year: 1894 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Household Role Gender Age Birthplace

 

Albert A Halverson

Head M 46 Norway

 

Bertha Halverson

Wife F 36 Norway

 

Clara Halverson

Daughter F 15 Illinois

 

Bertha S Halverson

Daughter F 12 Illinois

 

Harrold A Halverson

Son M 10 Illinois

 

Albert B Halverson

Boarder M 45 Norway
 
District: 689 , Sheet Number and Letter: 17A , Household ID: 350 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: M1283 , GS Film number: 1374269 , Digital Folder Number: 004328151 , Image Number: 00632

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MKCT-MJ3

 

 

 

Hanna R. Halvorson

Illinois Deaths and Stillbirths, 1916-1947

birth: 23 February 1868 / 1868 Norway death: 23 February 1916 Chicago, Cook, Illinois burial: 27 February 1916  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ann-Mary!!

 

Eg veit ikkje, men ein mulighet er at dei har sett krk.boka (som eg har lagt ved i 1.innlegget mitt), det er jo litt vanskeleg å lesa, men eg er ganske sikker på at det står Rolien/Rølien.

 

Han som bed om hjelp til oppklara dette mysteriet, trudde det stod Rohin/Rodin....

 

Ja, eg har også sett at det er stor variasjon i f.år.

 

Som eg skriv i 1.innlegget står det ein f.dato ved vigsla, ein annan på dødsattesten hennar.

 

Iflg.vigsla f.11.10.1869 (men eg lurar på om det skal vera 18.10.) Iflg.dødsattesten 23.02.1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.