Gå til innhold
Arkivverket

Feil i Axel Kiellands - Familien Kielland : med dens kognatiske ascendents


Thomas Vehus
 Del

Recommended Posts

Se side 6 i http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009020203048

 

Her hevdes det at Lisbeth Kjetilsdatter Slettebø var gift med Nils Nilsen Fotland.

 

Dette mener jeg må være feil og jeg søker andre som måtte ha opplysninger om denne saken.



 

 

Nils Nilsen Fotland
sib48yuz_large.jpg
Fra Slettebø. Hans bumerke er identisk med farfaren, Gullik Kristoffersen Slettebø sitt. Grl. 23.08.1691, 61 år gammel.
1658: Lensregnskap, 1. bygsler 3 tønner laks
1664: Manntall, 40 år

I følge Axel Kielland «Familien Kielland : med dens kognatiske ascendents», 1897, så var Nils Nilsen g.m. Lisbet Kjetilsdatter Slettebø. Dette mener jeg er feil. Ser man på navnene på Nils Hansen Fotlands barn bør det være liten tvil om at Lisbet var gift med ham.

Utfra krikebokas opplysninger om fødsler og dødsfall samt skifte for Nils Hansen Fotlands barn, mener jeg at disse må være Nils Nilsens barn:

  1. Endre, dpt. 04.05.1664
  2. Hans, dpt. 11.09.1665
  3. Gullik, dpt. 23.02.1668
  4. Berete, dpt. 06.03.1670

 

Nils Hansen Fotland()
Døde 1699, sk. 05.07.1699. Ved skiftet var han festet med Berete Jødelsdatter.
1664: Manntall, 20 år
1690-tallet: Fogderegnskap, eide 0.5 tønne laks i Fotland

G.m. Lisbeth Kjetilsdatter Slettebø. Hun døde i 1696, Sk. 07.03.1696.
Barn:

  1. Hans, tvilling, dpt. 04.01.1667, grl. 20.01.1667
  2. Kjell, tvilling, dpt. 04.01.1667, grl. 13.01.1667
  3. Kjell Fotland
  4. Hans, dpt. 20.03.1670
  5. Anders, dpt. 15.07.1672, d.f. 1699
  6. Sofie, dpt. 26.01.1675, g.I.06.12.1696.m. Torger Torgersen Nordre Tengesdal(10D), g.II.m. Peder Gjermundsen Bjerkreim(16B)
  7. Berete, dpt. 04.04.1677
  8. Nils Egersund, dpt. 13.04.1679
    1701: 22 år hos sin bror på Fotland
    1706: 27 år i Egersund, befaren matros
  9. Karl, dpt. 13.11.1681, grl. 20.11.1689
  10. Karl, dpt. 20.12.1685, grl. 25.03.1686
  11. Lisbeth (Elisabeth), g.m. Lensmann Klaus Benjaminsen Friis i Egersund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ser at du kjenner saken i detalj. Bjerkreimboka hevder også at patronymet var Nilsen. Egentlig anser jeg dette spørsmålet som avklart. Men etter dette emnet så har det dukket opp et behov hos meg for å kartlegge etterkommere av Tollak Asserson Grøsfjell & Ingeleiv Ormsdtr. Årstad. Derfor passer det fint akkurat nå å ta opp igjen dette spørsmålet om Nils Fotland.

 

Det var en bruker på forumet som heter Ivar som hjalp meg med å skjelne hvilken Nils som var far til hvilke Nilse-barn,

se https://forum.arkivverket.no/topic/202314-barned%C3%A5p-ministerialbok-eigersund-rog-1675/

 

Som linken omhandler så førte presten barnedåpene slik: Nils Fotlands barn døpt Navn, og på noen av disse oppføringene står det bokstaven U foran Nils, slik: U. Nils Fotlands barn døpt Navn. Så har vi konkludert med at Nils HANSEN er den yngste (UNGE-Nils) av Nils-ene på Fotland, og Nils NILSEN den eldste. Presten har skrevet bokstaven U. foran Nils HANSEN. Så langt er alt vel, men noen av oppføringene i KB er vanskelig å lese og det er tvil om hvilken Nils som er faren.

 

Skiftet sier hvilke barn som arver, ja. Men det hender at barn ikke tas med i skiftet selv om de lever, det er ett usikkerhetsmoment. Da er alternativet å lese gjennom KB for Eigersund, for å se hvilke barn som ikke har vokst opp. Og der ser jeg at du har gjort hjemmeleksen, som jeg trenger resultatet av her og nå.

 

For å sammenstille den barnelisten du har gitt ovenfor, med den jeg har i slektsprogrammet, vil jeg komme tilbake til litt senere. Det tar noe tid å se gjennom.

---------------------------------------------------

I alle fall så er foranledningen en triangulering av overlappende DNA-segmenter, som i klartekst peker mot at Nils HANSEN er rett ektemann og far. Fordi Nils Hansen er etterkommer av Helga Tollaksdtr g.m. Oluf Jonson, og DNA-matchen er etterkommer av Helgas bror Lars Tollakson. Linjene (matchene) møtes ved Tollak Asserson Grøsfjell & Ingeleiv Ormsdtr Årstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For informasjon så finnes det ikke bygdebøker for Eigersund kommune (Egersund er byen i Eigersund kommune). Dagens kommune inneholder også hele tidligere Helleland (bygdebok finnes) og deler av tidligere Heskestad (bygdebok finnes).

 

Disse bygdebøkene, som du garantert har hentet opplysninger fra. Blant annet om Tollak Asserson Grøsfjell (det er langt fra sikkert at han var en Asserson og om han var fra Grøsfjell) og hele Orm-slekten på Årstad i Egersund, tufter ene og alene på Petrus Valands betraktninger og inneholder mange feil. Jeg synes du skal være svært forsiktig med å stole veldig mye på riktigheten. Spesielt når det gjelder hans betraktninger rundt presten Oluf Jonson (at han var far til Erik Olson Fotland er veldig usannsynlig for eksempel).

Jeg så at du, i et annet innlegg, hadde klippet tekst fra profilen til Oluf Jonson fra en geni-profil. Det er jeg som har lagt inn den teksten i den profilen.

Petrus Valand og andres artikler om slektene i Egersund fra Ætt og Heim er også en kilde til mange opplysninger som i senere tid legges frem som "fakta". De er hypoteser og Valand var ekstremt kreativ i sine hypoteser.

 

Jeg er en av bidragsyterne til bygdebøker for Eigersund, som vi holder på å skrive nå. Helleland bygdebok skal også oppdateres og inkluderes i verket da det er ekstremt mye feil. Petrus Valand korrekturleste seg selv og det er aldri en god idè.

Mitt hovedområde er de eldste tider (før ca. 1750).

 

Når det gjelder DNA-treff på disse folkene og spørsmålene du stiller rundt dem, så har jeg ikke nok kompetanse til å svare. Men med det lille jeg (tror jeg) har forstått så virker det usannsynlig at du kan finne noen definitive svar så langt tilbake i tid.

 

Send meg gjerne direktemelding om du lurer på noe om de aller eldste i Egersundsområdet.

Endret av Thomas Vehus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis du ikke har tillit til så gamle DNA-segmenter i slektsgranskningen, så er jeg uten argumenter. Når blir den nye bygdeboken for Egersund utgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere:

 

Jeg har tillit til gamle DNA-segmenter i slektsforkning.

 

Jeg tviler på at du kan skille enkeltindivider så langt tilbake for de personene i Egersundsområdet som du har forespurt i flere innlegg. Vil tro at det mangler en del referanseprøver (DNA) samt at en god del av slektsforskningen er ganske så usikker så langt tilbake. Spesielt for bønder og vanlig folk.

 

Men at DNA kan brukes i noen tilfeller til å påvise slektskap langt tilbake i tid er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er bare genetikere som kan gi et 100% riktig og sant svar på det spørsmålet, og den kompetansen har jeg ikke. Amerikanere snakker gjerne i sammenhengen amerikanske skriftlige kilder, som ikke går så langt tilbake som de europeiske. Derfor kan vi lett falle for å oversette direkte til norske forhold; at anene ikke kan spores så langt tilbake, bare fordi det står skrevet i en amerikansk blogg el.l.

 

Du skrev: "Når bokverket blir utgitt er vanskelig å si, men det er under utarbeidelse og vil ta lang tid." Da vil jeg i all frekkhet fordi jeg er ikke spurt, gjøre oppmerksom på den nye(?) metoden crowdsourcing som bygdebokforfatteren for Luster (Lars Øyane) bruker. Han skriver bygdebok, og er her på forumet flere ganger daglig. Det er mange der ute på nettet som vet noe!. Som får meg til å fundere på om det er plass til flere bygdebokforfattere her, kanskje heller DIS-forumet kan brukes, men den TRISTE mørke grå fargen i layout kunne de godt ha gjort litt friskere og lettere, det er også en uspurt kommentar fra min side. AKH (se også direktemelding)

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Interessant at det kommer ny bok. - Kanskje har noen allerede nu en evt. mening om hvem Torkel Tollaksen var, som skal ha kjøpt Nedre Hetland i Helleland omkr. 1550 ? Det var tidligere nevnt at han evt. var en sønn av Tollak Assersen, br. på Grøsfjell. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Interessant at det kommer ny bok. - Kanskje har noen allerede nu en evt. mening om hvem Torkel Tollaksen var, som skal ha kjøpt Nedre Hetland i Helleland omkr. 1550 ? Det var tidligere nevnt at han evt. var en sønn av Tollak Assersen, br. på Grøsfjell. - M.v.h. Alv.

 

Det har ikke dukket opp nye opplysninger siden Petrus Valand fremsatte teorien i bygdebøkene for Hesksetad og Helleland. Inntil videre får Petrus sine antagelser stå uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.