Gå til innhold
Arkivverket

ole pedersen og kristiane ?????


eline johansen 96
 Del

Recommended Posts

I mitt slektsprogram er det tre symboler til høyre for hver linje (født eller døpt osv.) M - K - V  Merknader - Kilder - Vitner, står disse for. Klikker en seg inn på Kilder, kommer det opp felt for å legge inn Kildetype, (Skannede kirkebøker eller folketellinger), hvor det er lagret, (Digitalarkivet) osv. (har ikke slektsprogrammet oppe akkurat nå) Under Ny kilde kommer jeg inn på den siden som blir kildehenvisningen til den ene innførselen, hvor jeg skriver inn (eller kopierer inn) Kildeinformasjonen i et felt, sidetallet og nummer på innførselen i kirkeboka i en annen rubrikk, en kan også gi en vurdering av om dette er en primærkilde, sekundærkilde og angi grad av troverdighet, og klikker jeg meg videre inn, kan jeg legge inn lenke til kirkeboksiden.

 

Deretter klikker jeg på Vitner og legger inn alle fem vitnene til en dåp.

 

ALT dette for EN linje om vedkommende person.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kun brukt kirkebøkene som primærkilder, for det lærte jeg på kurset jeg var på. Jeg har ikke lagt til alt på alle enda siden jeg har alt på papir. Men når jeg har ført inn alt skl jeg gå igjennom en etter en fra født til død(selvom jeg helt ikke vet hvordan jeg finner ut når de dør) og de jeg ikke finner hendelsen til skriver jeg ikke opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med én gang å legge til kilder i.slektsprogrammet for hver person du legger inn. Legger du inn søsken og alle faddere og forlovere, kan det nemlig åpenbare seg slektssammenhenger du ikke kunne lese ut av de enkelte kirkebokinnførslene, når du ved hjelp av programmet lager rapporter som 'Vis aner' eller Etterkommerrapporter.

.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole dør på Kaaseje. Enken Kristiane bor på Kaashagen noen få år etterpå. Om det står i dødsfallprotokollen at Ole Pedersen død på Kaaseie i 1894 etterlater enken Kristiane Johansdatter, er det sannsynligvis samme person Kristiane giftet seg med i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Skjønte fortsatt ikke hvordan jeg skulle finne ut om jeg har funnet riktig person

Nå skal jeg gi deg et eksempel:

 

i 1891 - folketellinger - http://arkivverket.no/Digitalarkivet

finner du også folketellingen for 1891 for Ringsaker.

I Tellekrets nr. 4 finner du huslisten, merk deg husliste 66 Koshagen, øvre.

I Huslister finner du nr. 66: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52725/1747/

I personseldlene finner du hele familien: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52725/1747/

 

Da har du sikret at hele familien bodde på Øvre Koshagen/Kaashagen i 1891.

I 1894 finner du at Ole Pedersen dør, han bod på Kaaseje. Kona bor fortsatt - som enke - på Øvre Kaashagen - i 1900.

 

Da har jeg fulgt denne familien - fra 1891 til 1900 - og gitt deg et tips om hvordan man følger personer i mulige kilder.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på dødsfallregistreringen, er opplysningen om fødested avhengig av om presten kan slå opp i dåps- eller konfirmantregisteret eller hva vedkommende sier, som opplyser om dødsfallet. Dødsfallregistreringen er ikke primærkilde for fødselsår eller -sted, bare for begravelsesdatoen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eline.

Jeg ser at du stadig er inne på forumet og spør etter hjelp til å finne slektninger, og som Anne-Lise påpeker går det vel fort i svingene mange ganger. Du bør ta deg tid til å lese NØYE de svarene og rådene du får, og deretter følge dem, ikke bare buse på med nye spørsmål før du har undersøkt det du allerede har fått vite.

 

Det er jo nettopp det som er den store gleden ved slektsforskning,- å grave og lete seg fram i kilder. Om man ikke finner det man leter etter med en gang, så dukker det plutselig opp spor en annen plass i en annen kilde etter lang tids gransking og lesing i diverse gamle bøker o.l.. Jeg har selv lett og lest i gotiske kirkebøker, side opp og side ned i dødsfallsregistre til øyet blir stort og vått uten å finne det jeg leter etter. Så går jeg på igjen. Jeg må være åpen for andre skrivemåter av navn både på person og boplass, registrere faddere og hvor disse kommer fra, -og plutselig så dukker rett person opp. Det er jo dette som er gøy!! Å finne en person etter å ha lett i nesten 2 år med god hjelp fra forumets brukere, - ja da var jeg nesten i himmelen i flere dager etterpå.

 

Husk også at dette er et Brukerforum, og som navnet sier er det vanlige brukere, altså slektsforskere som deg og meg som på hobbybasis er så snille at de tar seg tid til å bistå andre som står fast i leting etter sine forfedre.

 

Eline, jeg syns du noen ganger virker litt aggressiv i spørrestilen din. Det er ikke bra, og du kan risikere at brukerne etter hvert vegrer seg for å hjelpe deg. Slutt å mase hvis det er noen timer siden du fikk svar, og vær litt mer ydmyk i forhold til all den flotte hjelpen du har fått i løpet av kort tid. Ta deg tid til å fordøye alle opplysningene du har fått, og ikke minst KOS deg med slektsforskningen din.

 

Mvh Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Nå vet jeg litt mer hvordan jeg gjør det. Nå skl jeg sette av tid å finne alt jeg har funnet hittil. Tusen takk for alle råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Eline, jeg skrev visst feil dødsdato for Ole Pedersen. Det skal være 23.03.1894 og bgr. dato 10.04.1894 i Veldre. Det står der at han er f. på Grinieie men det er feil. Han er f. 16.12.1829 Sveneseie og dpt. 17.01.1830 Veldre.

Hvis der er Oline 1882 som er din så har jeg tipp tipp oldeforeldre på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole er far til min tippoldemor Pauline olsdatter, som er søster til oline. Det stopper helt ved Ole og Kristiane. Har du videre bakover med nevn og årstall blir jeg takknemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pouline (Pauline) f. 31.03.dpt. 02.06.1879 Kosseie gift. 25.04.1906 Johan Mathiassen.

Barn:

Oscar Mathias 07.05 dpt. 24.06.1906 Brovolden, Einar Kolbjørn f. 20.05.dpt. 26.07.1908 Kampen av Røhr. Alf Harald 27.08. dpt. 07.11.1901 Kampen, Veldre og Konstanse f. 29.09. dpt. 08.12.1912 Røhrs Ødegaard.

Det er vel av disse som er din ane....

Ole Pedersen's foreldre: Peder Olsen og Gønner Olsdatter gift 30.10.1829

Christiana Johansdatter's foreldre: Johan Christensen og Sidsel Embrethsdatter gift 30.12.1833.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

De hadde også en halvbror som het andor, som Johan fikk med tjenestepika Astrid olsdatter

Og en bror som het Alf Harald(som er min oldefar) Johan og pauline

Endret av eline johansen 96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte Alf Harald men har rettet opp den ..

Andor ja, søkte ikke etter han, f.04.07. dpt.. 12.09.1920 Tjerneeie, Uekte mor: Astrid Olsdatter f.11.08.1903 dpt. 03.01.1904 Heggenhaugeneie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.