Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjon


Tove Rønning Mørk
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her inne og vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Skal prøve å lete opp mine biologiske besteforeldre på farssiden, og slekten videre. Når jeg søker på min far får jeg bare opp når han ble født og når han giftet seg. Kan noen veilede meg eller bør jeg rett å slett ta turen til Statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min far het Stein Bjørn Rønning (adoptert ) født18/3-1937 i Bergen, mener det var på Askøy

 Adoptiv foreldre er Aasmund Ludvig Rønning født 19/4-1899 og Marie Pedersen Rønning født 8/7-1893

Har hørt at den biologiske moren bodde på Askøy i Bergen og faren var fra Jondalen, men har ikke noe på de i det hele tatt så her står jeg fast men har så lyst å finne ut litt mer etter min far døde.

Endret av Tove Rønning Mørk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er vielsen: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 10 (1946-1964), Ekteviede 1957, side 77b-78a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43708&idx_id=43708&uid=ny&idx_side=-80

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10081108091081.jpg

 

Din far er født så sent som 1937, og da er ikke dåp/konfirmasjon tilgjengelig på nett.

 

mvh Ottar

Endret av O. Eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom adopsjonen skjedde etter adopsjonslova av 1935 er opplysningane i utgangspunktet sperra i 100 år, men det er mogeleg å søkje om innsyn. Det er vel også mogeleg at adopsjonen skjedde etter den gamle lova, og i så fall er opplysningane i utgangspunktet opne. Eg ville ha sendt ein epost til statsarkivar Yngve Nedrebø eller til Statsarkivet i Bergen der du gjev opp det du har av opplysningar, og ber om at han/dei finn ut av opphavet. Då får du nok iallefall eit skikkeleg svar. Sperra opplysningar vil uansett ikkje verte lagt ut i eit ope forum på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.