Gå til innhold
Arkivverket
Nina Möller Nordby

Stein ca.1740, Hole i Buskerud / Bøland og Jonstad

Recommended Posts

Nina Möller Nordby

Ole Larsen Jonstad (1700-1779) kjöpte Stein gård i Hole i 1740. Bygdeboka oppgir ham å väre fra Fåberg, men stemmer det?

Gift med Marie Jörgensdatter Böland (1707-1768). Aner ikke hvor hun kom fra. Tror egentlig begge kommer lenger vekk fra.

Forövrig snakkes det også om en Anders Jonstad (1723) i Hole. Ser ingen sammenheng.

Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Jeg lurer på om dette kan være vielsen til Ole Larsen Jørstad og Marie Jørgensdt. Gift 18/2 1731 i Land, OP http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9350&idx_id=9350&uid=ny&idx_side=-119

Jonstad - Jørstad? Jeg har ikke funnet noen gård som heter Jonstad eller Bøland i Fåberg. Iflg. Rygh finnes den en gård som het Jørstad søndre gnr. 164 i Fåberg.

Mulig Bøland kan være i Vang i Valdres.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nina Möller Nordby

Jeg lurer på om dette kan være vielsen til Ole Larsen Jørstad og Marie Jørgensdt. Gift 18/2 1731 i Land, OP http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9350&idx_id=9350&uid=ny&idx_side=-119

Jonstad - Jørstad? Jeg har ikke funnet noen gård som heter Jonstad eller Bøland i Fåberg. Iflg. Rygh finnes den en gård som het Jørstad søndre gnr. 164 i Fåberg.

Mulig Bøland kan være i Vang i Valdres.

Takk fantastisk!! Jeg har tidligere sett denne vigselen på FS, og nå virker det som om dette kan väre de rette. Jörstad blir feilskrevet som Jonstad i bygdeboka for Hole. Mulig at Böland også er noe helt annet.

Forövrig fant jeg da denne Ole Larsen Jörstad på nett. Bygdeboka for Fåberg ligger på nett og omtaler da både Ole Larsen Jörstad/Ole Larsen Stein (Hole) som samme person

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Det var gøy at det ser ut til å stemme.

Ang. Bøland. Gnr. 46 i Vang hovedsogn heter Bøland. Bygdeboka er ikke på nett på NB. Du må se i Valdres bygdebok: gardar og slekter i Vang, del A, forfatter Anders Frøholm, 1985.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive