Gå til innhold
Arkivverket

Stein ca.1740, Hole i Buskerud / Bøland og Jonstad


Nina Möller Nordby
 Del

Recommended Posts

Ole Larsen Jonstad (1700-1779) kjöpte Stein gård i Hole i 1740. Bygdeboka oppgir ham å väre fra Fåberg, men stemmer det?

 

Gift med Marie Jörgensdatter Böland (1707-1768). Aner ikke hvor hun kom fra. Tror egentlig begge kommer lenger vekk fra.

 

Forövrig snakkes det også om en Anders Jonstad (1723) i Hole. Ser ingen sammenheng.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dette kan være vielsen til Ole Larsen Jørstad og Marie Jørgensdt. Gift 18/2 1731 i Land, OP http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9350&idx_id=9350&uid=ny&idx_side=-119

 

Jonstad - Jørstad? Jeg har ikke funnet noen gård som heter Jonstad eller Bøland i Fåberg. Iflg. Rygh finnes den en gård som het Jørstad søndre gnr. 164 i Fåberg.

 

Mulig Bøland kan være i Vang i Valdres.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dette kan være vielsen til Ole Larsen Jørstad og Marie Jørgensdt. Gift 18/2 1731 i Land, OP http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9350&idx_id=9350&uid=ny&idx_side=-119

 

Jonstad - Jørstad? Jeg har ikke funnet noen gård som heter Jonstad eller Bøland i Fåberg. Iflg. Rygh finnes den en gård som het Jørstad søndre gnr. 164 i Fåberg.

 

Mulig Bøland kan være i Vang i Valdres.

 

Takk fantastisk!! Jeg har tidligere sett denne vigselen på FS, og nå virker det som om dette kan väre de rette. Jörstad blir feilskrevet som Jonstad i bygdeboka for Hole. Mulig at Böland også er noe helt annet.

 

Forövrig fant jeg da denne Ole Larsen Jörstad på nett. Bygdeboka for Fåberg ligger på nett og omtaler da både Ole Larsen Jörstad/Ole Larsen Stein (Hole) som samme person

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gøy at det ser ut til å stemme.

 

Ang. Bøland. Gnr. 46 i Vang hovedsogn heter Bøland. Bygdeboka er ikke på nett på NB. Du må se i Valdres bygdebok: gardar og slekter i Vang, del A, forfatter Anders Frøholm, 1985.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.