Gå til innhold
Arkivverket

Casper Mogensen BARTH f. 1693 Skien Telemark


Nina Möller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gift på Toten den 29.12.1727 med Anne Lisbeth Fedriksdatter LAE.

 

Kjenner til hans etterkommere, men ikke hans forfedre. På ett eller annet vis tror jeg han kan knyttes opp mot BARTH i Kongseberg / Kragerö og Tyskland.

 

None som kjenner til Casper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en bra oversikt over Barth-slekta fra Kongsberg på Slektshistoriewiki på denne lenka:

 

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Barth_%28slekt%29

 

Jeg kan ikke se noen forbindelse til en Casper Mogensen der, men Caspar-navnet er brukt flere ganger i denne slekta. Det var ikke helt uvanlig på den tida at barn fikk navn etter framtredende personer uten å være i slekt med dem. Jeg tror dette muligens er et slikt tilfelle. Det var vel heller ingen av Barth'ene som bodde i Skiensområdet på den tida utenom Daniel Barth (3f) som døde barnløs i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en bra oversikt over Barth-slekta fra Kongsberg på Slektshistoriewiki på denne lenka:

 

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Barth_%28slekt%29

 

Jeg kan ikke se noen forbindelse til en Casper Mogensen der, men Caspar-navnet er brukt flere ganger i denne slekta. Det var ikke helt uvanlig på den tida at barn fikk navn etter framtredende personer uten å være i slekt med dem. Jeg tror dette muligens er et slikt tilfelle. Det var vel heller ingen av Barth'ene som bodde i Skiensområdet på den tida utenom Daniel Barth (3f) som døde barnløs i 1701.

 

Mulig det kan väre snakk om et uekte barn, eller at Barth er morens navn, og denne Mogens har et annet navn.

 

Innlegget mitt forsvant da jeg prövde å legge inn en link, men jeg pröver uten.

 

Denne Casper Mogensen Barth hade en sönn som het Ambroisus Caspersen Barth. Ambrosius giftet seg med Rönnov Olsdatter Stein fra Hole,  i Hole på Ringerike den 22.7.1755.

 

Rönnov Olsdatter er igjen datter Ole Larsen Jörstad (omtales feil som Jonstad i Hole bygdebok).födt 1700(1) i Faaberg, död 1773 i Hole, og hustru Marie Jörgensdatter Böland.

 

Det interessante dukket först opp i kveld da jeg sökte på Barth via DISGEN. Der dukker det opp en Friderich Barth i Faaberg. Når jeg begynner å nöste i dette viser det seg at han gifter seg den 18.nov. 1767 med pige Christine Olsdatter Brubakken, Faaberg.

 

Det viser seg at Brubakken har ligget under S.Jörstad (Faaberg) som igjen har värt eid av Ole Larsen Jörstad/Stein (Ambrosius Caspersen Barths svigerfar) som flyttet til Norderhov. Jeg föler at det ett eller annet sted er en sammenheng mellom denne Fredrik Barth fra Larvik? Tyskland? og Ambrosius Kaspersen Barth, og da via Jon Larsen.

Endret av Nina Möller Nordby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei Nina. Spennende tanker du gjør deg om opphavet til Casper Mogensen Barth. Jeg har lett overalt etter ham selv da han er en av mine forfedre. Jeg har enda ikke funnet noe om denne Mogens. Har heller ikke lyktes i å koble denne Barth-familien med de mer kjente Barth-slektene på Kongsberg eller i Kragerø. Men det er også en jernverksslekt Barth - muligens noen steder skrevet Bartz. De var blant annet tilknyttet Hammerverket under Bolvik jernverk på Herre i Bamble. Bamble, Kragerø og for så vidt Kongsberg ligger nært til Skien.

Jeg har litt om etterkommerne. Vet ikke hvor mye du legger vekt på slikt men dersom det er interessant for deg å bytte informasjon så får du gjerne ta kontakt med meg på e-post tr.holmjohnsen@gmail.com.

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.