Gå til innhold
Arkivverket

Marie Alette Severinsdatter Aarebrot f. 19/5-1903 Kinn S&F - på Nesodden i Akershus 1920?


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Marie Alette Severinsdatter Aarebrot f. 19/5-1903 Kinn S&F, datter av (Hans) Severin Martinsen:

 

1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036734000399

 

Konfirmant nr. 12 1917:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn i Kinn, Ministerialbok nr. B 2 (1883-1925), Konfirmerte 1917, side 71.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17158&idx_id=17158&uid=ny&idx_side=-70

 

Så til spørsmålet – i 1920 ble det på Nesodden i Akershus holdt en privat politisak, tjenestpiken Marie Alette Mortensen f. 19. mai 1903 mot gårdbruker Einar Løes (Løes søndre). Hun stevnet sistnevnte for resterende lønn i hans tjeneste, under saken var hun i tjeneste hos forpakteren Anders Andersen på Nesodden prestegård. Forpakteren var godt fornøyd med Marie og hadde derfor også festet henne for vinteren, og han var også hennes verge under saken.

 

I rettsprotokollen leser jeg Maries etternavn som Mortensen, men med denne håndskriften kan det også være Martinsen. Folketellingen av 1910 har som kjent mange feil, men den eneste gode kandidaten jeg fant er den som det er lenket til ovenfor. Derfor er mitt spørsmål om noen kan sannsynligjøre/bekrefte, eller avkrefte, at Marie Alette Severinsdatter Aarebrot f. 19/5-1903 i Kinn er den samme personen som i 1920 var i tjeneste på Nesodden i Akershus?

 

Privat politisak på Nesodden 1920, s. 15 og 18:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Follo sorenskriveri, Ekstrarettsprotokoll (SAO/A-10274/F/Fc/Fca/L0021), 1920-1927, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/40263/10/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidare finn eg dette slektstreet. Iallefall dei to eldste sønene ser ut til også å ha hamna i Sauda. Søkjer du i nb.no på Reinhard Aarebrot får du opp "Norges bebyggelse", der han og borna står oppført med fødselsdatoar. Dermed har du kanskje mogelegheita til å kontakte slekta for å spørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo faktisk både "Aarebraath"  og "19/5 1903" i teksten, så "alt" stemmer bortsett frå at "Martinsen" har blitt til "Mortensen". Dette må vere same person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, tusen takk!

 

Dette (Aarebraath) burde jeg så absolutt ha fanget opp selv, ble nok for ivrig på innholdet etter innledningen og viet denne for lite oppmerksomhet. Dette må som du sier være en og samme person, og jeg regner saken derfor som løst. Igjen, mange takk for engasjementet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Marie Aarebrot var kusinen til min mor. Hun giftet seg i Sverige, tok etternavnet Høgberg og bodde i Karlstad. Om dette fremdeles har interesse, kan jeg jo spørre min mor om hun vet om Marie bodde på Nesodden i sin ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mange takk for svar.

 

Det var nyttig for meg å få informasjon om hvor hun ble av. Selve oppholdet hennes på Nesodden vil jeg regne med kun var foreløpig og relativt kortvarig i forbindelse med den tiden hun var festet i tjeneste der, men om du kan skaffe flere detaljer så mottar  jeg gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Høgberg (born Aarebrot) ble født til Severin Aarebrot og Erika Jertine Aarebrot.
Severin ble født i 1882.
Erika ble født i 1879.
Marie hadde 8 søsken: Reinert AarebrotSverre Aarebrot Aarebrot og 6 søsken i tillegg.
Marie giftet seg med John Høgberg.
De hadde 3 barn.
Marie avgikk med døden.
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange`takk`for`det,`Torbjørn!

 

Beklager`tegnsettingen,`men`mellomromstasten`har`gjort`sitt`siste`hopp :wacko:

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med min mor om Marie, og jeg tar en litt utvidet versjon om hvor hun startet og endte sine dager.

 

Historien begynner på plassen Sundet i Aarebrot i (daværende) Kinn utenfor Florø. Martin (min oldefar, f. 1859) bodde der med oldemor Alis (f. 1851). De fikk 5 barn, tre gutter og to jenter, Severin (f. 1882) var eldst og min morfar Nikolai (f. 1894) var yngst.

Det var fattige kår på alle vis. Som navnet indikerer, plassen lå helt nede ved vannet langs et sund, det var ikke vei dit. Jeg var der selv for noen år siden, i dag er det en sjelden perle, men jeg forstår det var vanskelig å livnære seg den gang.

 

Severin giftet seg tidlig med Erika (f. 1879) og flyttet inn i et hus litt oppe i bakken, de fikk 9 barn, 5 jenter og 3 gutter. Marie (f. 1903) var eldst.

 

Man kan jo her nevne at ikke ukjente Frank Aarebrot også har sine røtter samme plass, han er en fjern slektning av meg. Og plassen har fått sitt navn etter en trang passasje i sundet, var man ikke forsiktig kunne årene brekke når man rodde forbi der.

 

Marie flyttet hjemmefra midt i tenårene for å søke tjeneste. Ifølge min mor (og søsteren) dro hun til Oslo og var der en periode (sett var Vestlandet er Oslo og Nesodden det samme), og det var nok fra denne perioden historien din stammer fra, Espen.

 

Hun var nok ganske religiøs, og det faller godt inn i bildet at hun også fikk tjeneste på en prestegård. Men min mor og tante (som kjente Marie) ble ikke overrasket over at hun hadde gått til sak for å få lønnen hun hadde krav på, hun var visstnok kjent som en myndig og bestemt dame gjennom hele livet.

 

Etter Oslo, dro hun til Kina som misjonær. Hun samlet visstnok inn penger på egenhånd til reisen, hun hadde gode, kristne venner som bidro økonomisk. Innledningsvis var hun altså ikke sendt ut av en menighet eller misjonsforbund, men helt selvstendig. Dette tok hun initiativ til helt på egen hånd, til tross for ingen utdannelse eller bakgrunn som kvalifiserte henne til et slikt kall. I Kina ble hun imidlertid pinsevenn, og fikk sikkert etterhvert støtte fra pinsemenigheten hjemme da.

 

På misjonsmarken der borte ble hun kjent med den svenske misjonæren John Högberg, de tjenestegjorde der sammen. Men mot slutten av 30-årene gjorde krigen mellom Japan og Kina det vanskelig å misjonere, så de dro hjem til hans Sverige etter mange års tjeneste i Kina. Der kjøpte de et gårdsbruk utenfor Karlstad, hvor John var bonde og hun hjemmeværende. De fikk en sønn og to døtre der, alle lever idag.

 

Til langt utpå 20-tallet bodde familien igjen på Aarebrot. Men min morfar hadde fraktebåt, og ble kjent langs kysten. Etter hvert så han muligheter i industrisamfunnet Sauda, der var det vekst, velstand og arbeidsmuligheter. Han traff mormor, bygde hus og levde langt bedre der enn de kårene han kom fra ved Florø. Da var valget lett for dem i Florø også, morfars brødre Severin (med Erika) og Mandius flyttet til Sauda, og etter hvert kom foreldrene (Martin og Alis) også. Historien sier at de bare flyttet fra eller gav bort Sundet, det hadde ingen verdi, man kunne ikke livnære seg der. Søsteren Anna slo seg ned i Bergen, og Laura og mannen flyttet til USA. De så seg aldri tilbake, morfar var bare to ganger tilbake på hjemplassen sin på Arebrot etter han fant lykken i Sauda.

 

Da krigen kom til Norge, rapporterte da Marie fra Sverige om gode forhold der. Alle hennes søstre dro derfor til Sverige for å søke lykken, og det endte med at ale de fem døtrene (Marie, Solveig, Anna, Sofie og Signe) ble gift og etablert der, ingen vendte noensinne tilbake. Marie døde tidlig på 70-tallet, mens sistlevende Signe gikk bort for kanskje 5 år siden.

 

Min mors eldre søster Aud (f. 1929) var ganske nær de yngste av sine 5 nevnte kusiner, og hun flyttet etter dem i 1949. Aud vendte heller aldri hjem, hun fant også sine gode mann i pinsemenigheten. Hun bor den dag i dag i Halmstad, jeg har snakket også med henne om denne historien. Også min mor var en periode i Sverige, men hun dro til Bergen etter etpar år der.

 

Dette er altså fortellingen om familien Aarebrot som startet som fattige fiskerfolk utenfor Florø, og som søkte lykken i industriplassen Sauda og i lykkelandet Sverige. Jeg har altså mange tremenninger (og én kusine) blant broderfolket, takket være først omtalte Marie Alette Aarebrot.

Endret av Ådne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sveriges dödbok:

 

19030519-6404
Högberg, Marie Alette
Nyg 10
652 20  Karlstad
Död 24/1 1988.
Kyrkobokförd (1969) i Karlstads domkyrkoförs, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1969) på samma ort.
Född 19/5 1903 i Norge.
Änka (1/9 1962).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Karlstads domkyrkoförs, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland)
Västerstrand, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland)
Födelseförsamling i källan:
No
Källor:
RTB 88 / SPAR 90


Ektemannen:

18961015-641
Högberg, Johan
N Västerrottna 1:26
Död 1/9 1962.
Kyrkobokförd i Gräsmark, Gräsmarks kn (Värmlands län, Värmland).
Född 15/10 1896 i Gräsmark (Värmlands län, Värmland).
Gift man (2/1 1935).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Gräsmark, Sunne kn (Värmlands län, Värmland)
Födelseförsamling i källan:
Gräsmark (Värmlands län)
Källor:
DOR 62 / FS, DB

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott og generøst av deg å dele denne historien her, Ådne - tusen takk!

 

Tusen takk også til deg, Anne-Lise! Informasjonen du har funnet frem fra de svenske kirkebøkene kompletterer det hele på en perfekt måte.

 

De opplysningene som har kommet frem det siste døgnet overgår jo alle forventninger jeg hadde da denne tråden ble opprettet.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, dere!

 

Dere aner ikke hvor takknemmelig jeg er for dette innlegget! Kort om meg: Jeg heter Daniel Fiskvik og er sønn til Elin Aarebrot (Fiskvik). Min mormor heter Karin Aarebrot (enke) og var gift med Arne Aarebrot, sønn av Reinhard Aarebrot. Jeg begynte med "slektsforskning" på grunn av min tippoldefar (Reinhard Aarebrot). Han drev å fraktet gods over havet (tror han eide egen båt). Under en borgerkrig i Japan fikk han ikke forlate landet fordi de trodde han var "japansk". Han så faktisk ikke norsk ut. Så med dette så har jeg laget et slektstre for å finne ut hvor Aarebrot kommer i fra og om vi har utenlandske "aner". Har laget et slektstre på geni(dot)com. Så det hadde vært artig hvis dere kan hjelpe til å fylle det ut! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Daniel!

 

Det er svært hyggelig at du har funnet nytte og glede i denne tråden, selv har jeg ikke noe mer å bidra med angående personer i denne slekten.

 

Jeg vil anbefale deg å opprette en egen tråd her på forumet om det du søker og etterspør, og at du legger ut det du vet til nå der. Husk og lage en god og informativ overskrift. Det er mange som ikke er på Geni og lignende steder (bl. a. meg selv), og som derfor ikke vet hva du er kommet frem til der. Så mitt forslag blir å søke hjelp på dette åpne forumet, så kan du jo seinere føre resultatene av det som kommer frem inn i treet ditt på geni om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også funnet treet på geni om jeg hadde giddet å sett etter det, Torbjørn. Poenget er at opplysningene bør finnes samme sted man spør om hjelp, samt det jeg nevnte om at det bør opprettes en egen tråd. Denne tråden har tjent sitt formål ift temaoverskriften (mye pga din hjelp). Om man kun spør om hjelp til utfylling av et tre på et annet nettsted slik som Daniel har gjort, og lar det være med det, så er det helt greit, men utover det bør det tas i en separat tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at dei opplysningane som kjem fram i innlegget kan vere interessante for dei som følgjer med i tråden, sjølv om det vert litt på sida av akkurat den greina du lurte på. Men eg er einig i at spørsmålet om hjelp til utfylling av slektstreet er såpass omfattande at det bør opprettast ein ny tråd, og då med krysslenking til denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.