Gå til innhold
Arkivverket

Emigrantprotokoller - digtalarkivet.


Jon Kjell Andersen
 Del

Recommended Posts

Ja, da trenger jeg hjelp igjen. Uansett hva jeg søker på så får jeg null treff. Har jeg "brukt opp" kvota mi eller er det feil med min pc -(og eier?). Har vært inne før og funnet det jeg nå leter etter:  August Halvors(Andersen). Reisedato 17.09.1886. Linje: Blichfeldt og skipet het ROLLO. Vil inn igjen for å se etter alle passasjerer på denne turen. Kan noen fortelle meg hva som må gjøres? På forhånd takk.

 

Med hilsen Jon KjellAndersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A B C      25164 A B C      1018 A B C      54 Nytt personsøk A B C          Du vil no sjå postane som oppfyller søkekravet nedanfor. Du kan både setja opp nye krav og forandra dei du alt har lagt inn. Fann 54 personar av 283520 (viser 1 - 10)  

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1

Klikk på lenken,så ser du de 10 første på listen.Siden kan du bla til de neste 10.

Jeg la inn Rollo på Skip,1886 på År,og 17 på Reisedato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det fungerer bedre på det gamle systemet, men når det gjelder det nye søkeskjemaet Emigrantprotokoller, har jeg det samme problemet. Har forsøkt å legge inn en dato både som utreisedato og kontraktsdato, men får ingen tilslag. Legger jeg inn 17.09.1886, får jeg ikke engang opp August Halvors.selv om den datoen står som hans utreisedato.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det fungerer bedre på det gamle systemet, men når det gjelder det nye søkeskjemaet Emigrantprotokoller, har jeg det samme problemet. Har forsøkt å legge inn en dato både som utreisedato og kontraktsdato, men får ingen tilslag. Legger jeg inn 17.09.1886, får jeg ikke engang opp August Halvors.

 

Datoen må angis på formen åååå-mm-dd, slik som dette (klikk på "åpne søkeskjema"). August Halvorsen er da med på trefflista.

 

Det er ikke intuitivt og burde nok vært angitt i søkeskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Hunskaar skrev: "Det er ikke intuitivt og burde nok vært angitt i søkeskjemaet."

 

Det er jeg enig i. Trodde jeg gjorde det riktig da jeg la det inn i samme format som det stod i emigrantlisten.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer hjelpen fortere enn jeg får takket. Men jeg synes det er enklere(raskere) å gå til det gamle digitalarkivet og drive søk på emigranter der. Vet at det ikke oppdateres men likevel.

PS. På reisetillatelsen til nevnte August står det:  T sess   hva betyr det? DS.

 

MVH. Jon Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke intuitivt og burde nok vært angitt i søkeskjemaet.

 

 

Det har jeg tidligere påpekt som forbedringsforslag til DA, det gjelder nesten alle steder der det kan søkes på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er klar over dette og vil foreta endringer, men det er ikke sikkert vi får til en god løsning på dette akkurat nå.

 

Betegnelsene i søkeskjemaene er de samme som feltoverskriftene som brukes i trefflister og visningssider. Hvis vi legger til "Utreisedato (åååå-mm-dd)" vil det stå slik i trefflisten og når du klikker deg videre for å se ytterligere detaljer om emigranten, men der vil datoene vises som vanlig (dd.mm.åååå), evt. i det formatet du har valgt i Min profil hvis du er pålogget Digitalarkivet. Det vil da være veldig forvirrende for brukere om (åååå-mm-dd) står som overskrift. Samtidig er denne datoproblematikken noe som forekommer alle steder hvor datoer forekommer, også i søkeskjema for kirkebokslister. Det er derfor mye som må rettes manuelt, så når vi først foretar en slik endring, vil vi være sikker på at vi har funnet den optimale løsningen. 

 

Vi ser på saken og vurderer ulike løsninger opp mot hverandre så håper vi å ha en avklaring på dette så snart som mulig.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et innmari vrient problem, særlig i de tilfeller hvor man er nødt til å ta hensyn til databaser som også omfatter land med annen formatering av datoer. Jeg vet at dette ikke er enkelt å tilpasse. :)

Kan en mulig løsning være å dele opp datoene i 3 egne søkefelt for hhv. dd, mm, åååå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.