Gå til innhold
Arkivverket

Borgerbevilninger i Halden for Svend Poulsen


annebakke@gmail.com
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Svend Poulsen og hans familie i Halden. Pga en kirkebrann som visstnok skal ha funnet sted er det mangelfullt med kirkebøker. Jeg finner ham heller ikke for folketellingen 1801. Svend fødsels- og dødsdato er ukjent, dvs jeg finner en Svend Poulsen i begravlesesprotokoll for Halden i 1819,52 år som fattiglem(klarer ikke dessverre å tyde alt her, men dette er høyst usikkert funn. Jeg har prøvd å lete meg gjennom dåpsprotokoller for Svends barn. Av de jeg klarte å tyde av bosted var det Porsnæsbakken og spesielt Busterud som er nevnt flere ganger. I dåp 1790, 1792,1804 og 1806 er han nevnt som Borger og Slagter, da med to forskjellige hustruer; Maria Olsdatter og Abel Gundersdatter. Var det slik at man måtte ha bevilning for å utføre håndverk? Og videre- hvorfor Borger- var Svend av utenlands opprinnelse?, men det nevnes innfødte haldenseren Svend Poulsen. I boka "Haldenhåndverkerne over 350 år" side 163 nevnes en Svend Poulsen som eneste Slagter i 1790 mellom 1769 og 1801. Videre står det i boka at "1. Nordre kvartal- eller i Busterud" var det vanlig at slagterne bodde, de holdt sammen og bodde på et lite geografisk område. Det hadde vært interessant å finne noe mer om Svend i Borgerbevilningene, kansje jeg finner mer ut av ham og hans familie.Soldatyrket var også vanlig inngangsport for slagterhåndverket,står det videre i denne boka. På side 162 i boka nevnes en slagter Povel Pedersen, boende visstnok også på Busterud. Det er kanskje et skudd i blinde, men tanken streifet meg at denne Povel Pederesen kanskje er Svend Poulsens far. Stavemåten er nevnt på denne Povel at stavemåten kanskje er feil,( fant en linkutdrag fra Borgerbevilningen Halden 1734 på nettet).

Endret av annebakke@gmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt å plassere dette innlegget på forum "Spør Statsarkivet i Oslo". Dette forum er ment for spørsmål om generell veiledning i våre kilder og om eventuelle enkle oppslag i våre arkiver. For eventuelle spørsmål om hjelp til tyding, er forum "Tyding av skannede kilder" rette vedkommende. Det finnes også "Brukernes eget forum" der du kan få gode råd fra erfarne brukere av Digitalarkivet, deriblant slektsforskere.

 

Ut fra det du har skrevet, kan det være relevant å undersøke arkivet etter Fredrikshald magistrat, SAO/A-10709. For eventuelle eldre dokumenter vil vi henvise til arkivene etter Kristiania stiftamt, SAO/A-10386 der det bl.a. er bevart korrespondanse fra en rekke lokale myndigheter, også fra Fredrikshald. Det kan dreie seg om oppgaver over utlendinger som oppholdte seg i byen, over de som fikk borgerbrevet etc.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.