Gå til innhold
Arkivverket
Harriet Skogholt

Svenske tatere

Recommended Posts

Harriet Skogholt

Er det noen som vet hvordan jeg kan komme videre mtp å finne ut om det er noe i min manns muntlige familiehistorie, der slekten visstnok stammer fra "svenske tatere"? Jeg har tråklet meg tilbake til midten av 1800-tallet hvor og fått hjelp her inne til å finne dåpsinnførsler, vielse og fløyttemelding i svenske kirkebøker (se mitt innlegg om forespørsel om svenske kirkebøker, fikk ikke til å legge link. Skal prøve igjen). Har funnet navn og datoer tilbake til første halvdel av 1800-tallet, men såvidt jeg ser er det ikke noe uvanlig ved disse. Noen som vet om reisende/tatere døpte barna sine i kirken og/eller om det ble ført merknader av noe slag? På forhånd tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Et tips er å lese Bo Lindwall: Anor från landsvägen. Hur jag finner mina förfäder bland resandefolket, 2014. Finnes på biblioteket til Norsk Slektshistorisk Forening i Øvre Slottsgate 2 B i Oslo, men kan vel ellers enkelt bestilles fra Sverige.

DTH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

"svenske tatere"

Begrepet er jo utfordrende. Men dersom det viser seg å være snakk om en spesifikk slekt, bør det være mulig å nøste opp noe. Det er noen delevillige kløppere her på forumet som åpenbart sitter med store databaser.

Du ligger inn lenke ved å kopiere URL-adressen, (det som starter med http) og lime denne adressen inn i teksten. Når det gjelder kirkebøkene hos arkivverket kan man klikke på "billedinformasjon" for å få opp URL-adressen for den kirkeboksiden du vil lage lenke av. Denne kopieres, - for så å limes inn i dokumentet du vil sende i debatten.

(Om dette fortsatt er vanskelig, går det an å lage et innlegg med navn,datoer etc. uten å bruke lenker)

De såkalte "tatere" tok del i kirkelige handlinger (dåp-konfirmasjon-vigsel-begravelse) og følgelig ført inn i kirkebøkene i meget stor grad. Men avvikene er selvsagt noe større her enn for bufaste folk. - Det hendte ofte at presten noterte deres tilhørighet, men her spørs det bl.a. om hvilken tidsperiode det siktes til, samt behovet for merknaden.

IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
arne askildsen

Har du prøvd svenske Anbytarforum?  Før var det gratis tilgang, nå må du kanskje betale...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
David Widerberg Howden

Denne avhandlingen synes iallfall jeg var interessant: http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3399/thesis.pdf

Ellers er det mulig at Jonny Mydland kan hjelpe deg litt på vei..

Har du prøvd svenske Anbytarforum?  Før var det gratis tilgang, nå må du kanskje betale...

Anbytarforum er fortsatt gratis ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Trådstarter har ikke vært pålogget siden denne tråden ble startet og abonnerer ikke på emnene sine, så det er vel i så fall tilfeldig om det blir noen respons her. Lenke til et av de andre emnene: http://forum.arkivverket.no/topic/192933-noen-som-kan-gj%C3%B8re-s%C3%B8k-i-svenske-kirkeb%C3%B8ker-eller-er-de-tilgjengelige-evn-hvor/#entry1632816

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.