Gå til innhold
Arkivverket

Nytt fra Norsk Slektshistorisk Forening (NSF)


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Det skjer mye spennende i NSF om dagen, og det vil skje mye spennende framover

 

Akkurat nå er en ny nettbutikk under utvikling, et nytt distrikslag i Oslo-omland settes i gang,  og en spennende bok om middelalder er lansert

 

Dette kan dere følge med i ved å lese Norsk Slektshistorisk Forening´s hjemmeside

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har via to forskjellige nettlesere forsøkt å bestille Ugerup-boken på denne hjemmesiden, men hverken epostlenken eller adressen er aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar

 

Som det står i artikkelen på hjemmesiden og i Genealogen må den bestilles på epost:

Boken vil bli produsert i et begrenset opplag og vil ved eventuelt senere bestilling koste kr 250,–. Det er derfor viktig at dere ikke venter med å bestille. For å få tak i denne meget interessante boken må det sendes bestilling til: bestillinger@genealogi.no med overskriften Ugerup/ditt navn, og deretter må beløpet betales inn på Slektshistorisk Forlags konto: 9680 36 39695. Innbetalingen merkes på samme måte som bestillingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

 

Nå gikk eposten av gårde - det gjorde den ikke da jeg forsøkte i går. "Oppskriften" ble fulgt begge ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

For de som ikke har fått med seg det, så arrangeres det LAN-party for slektsforskere nå helga, med etterfølgende høstmøte i Slektsforskernes hus i Øvre/Nedre Slottsgate:

http://genealogi.no/node/847

(Påmelding ved oppmøte).

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har fått med seg det, så arrangeres det LAN-party for slektsforskere nå helga, med etterfølgende høstmøte i Slektsforskernes hus i Øvre/Nedre Slottsgate:

http://genealogi.no/node/847

(Påmelding ved oppmøte).

For oss som ikke har bodd i Norge for snart 60 år: Hva er et LAN-Party? Det er helt sikkert ikke Local Area Network? Google Search gir noen helt confusing svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke med på årets begivenhet, men var en av dem som var med og sparket igang NSFs første LAN-party. Jo, du har helt rett i at det dreier seg om en Local Area Network-happening. Det første året hadde vi fri tilgang i LAN til endel ressurser som jeg hadde liggende på min maskin. Nå har denne happeningen etter hvert barka i vei i andre retninger, men foreningen har allikevel valgt å holde fast ved begrepet LAN-party, og jeg ser ikke noe galt i det. Det er altså et arrangement for slektsforskningsinteresserte mennesker som ønsker å møtes og dele sin hobby, og tar med seg sin egen maskin og kobler opp til Internett via et lokalt nettverk. Jeg skulle gjerne vært med dersom helsa tillot, men jeg er såvidt plaget av astma at jeg ikke uten videre kan oppholde meg i Oslo sentrum.

 

med vennlig hilsen

Leif Biberg Kristensen

Systemadministrator for http://www.genealogi.no/

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gangen jeg er med og det er vel "Slekts-LAN" det egentlig bør kalles? Det er som Leif nevner et arrangement for slektsforskere som ønsker å dele av sin forskning og få hjelp til å løse noen gåter.. I tillegg er det foredrag.. Alle deler samme nett og vi holder da på i omtrent et døgn fra Lørdag kl 10 til Søndag kl 14 (minus et par timers søvn for de som trenger det). Så blir det et etterfølgende høstmøte for alle medlemmer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ny utgave av Genealogen (nr. 1, 2017) er sendt til medlemmene og andre abonnenter. Jeg mottok mitt eksemplar i dag. Innholdsfortegnelsen ble lagt ut på NSFs nettside for noen dager siden, men for søkbarhetens skyld legger jeg ut et utdrag her:

  • Formannens spalte: Hvor blir det av kildekritikken?
  • Ole Arild Vesthagen: Klokkerfamilien Berger i Gran på Hadeland – slektens opphav i Odalen
  • Jan Christensen: Rømning fra Skien fengsel i 1909
  • Petter Vennemoe: Manhaffte korporal Niels Christensen Krog – Rettelse
  • Jan Christensen: Karen Margrethe Elisabeth Storchs tragiske liv
  • Audun Lem: Tre løytnanter fra Sogn i krigen mot svenskene 1807–1814
  • Svein Henrik Pedersen: Noen eldre presteslekter i Trøndelag og Nord-Norge
  • Elin Galtung Lihaug: Slektsforholdene til Gunvor Galtung Haavik
  • Dag Trygsland Hoelseth: Brødrene Rosenbaum som tok slektsnavnet Rogg

I tillegg finner man referater, årsberetning for Norsk Slektshistorisk Forening 2016, regnskap m.m. Jeg har ellers skrevet en bloggartikkel hvor jeg gir en nærmere presentasjon av mitt bidrag om Rosenbaum-Rogg-familien.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 13 Vedrørende artikkelen "Noen eldre presteslekter i Trøndelag og Nord-Norge ", side 43, under overskriften "Slektene Hveding, Stub og Leth" siterer jeg:

 

"Denne slektens (Hveding) stamfar var muligens Christen Jensen Nibe el. Hveding, som trolig ble født rundt 1580 og var fogd i Salten fra før 1620 og til 1646........".

 

Jeg henviser til NST Bind XXI (21) fra 1968 og artikkelen: "Nordlandsslektene Hveding og Bloch. Tilbakesøkning av en annektert stamfar." Av K. Bloch.

 

Jeg siterer fra artikkelen:

 

"I en artikkel i N. S.T. b. VIII s. 226 ff. leverte jeg bevis for at denne Christen Jenssøn er agnatisk stamfar for nordlandsslekten Bloch. Som hans barn kjennes
døtrene Anna og Sophia Christensdøtre Bloch og sønnen, hr. Jens Christenssøn Bloch i Hadsel. Sannsynligvis hadde han ikke flere barn som nådde voksen alder. Som bevis for dette kan særlig nevnes den omstendighet at fogdens hovedjord - Horsdal i Gildeskål, av skyld 6 våger - etter hans død ble utlagt de tre barna i fellesskap etter lovens arveregler: brorlodd 3 våger til hr. Jens og søsterlodd 1 1/2 våg til hver av de to døtrene."

 

Det er greit at forfatteren innleder artikkelen med spesifikasjon om at den "i det vesentlige er utarbeidet med utgangspunkt i det  som finnes av slektsbøker og andre personalhistoriske publikasjoner.....og bygger følgelig ikke på eget slektshistorisk forskningsarbeid....", men da må man også kunne forvente at den som forfatter artikkelen er oppdatert på gjeldende status for de slekter som omtales. Jeg skal ikke kommentere verdien av slike artikler som er kjemisk fri for kildehenvisninger annet enn til sekundærkilder. Dette minner meg om visse publikasjoner i NST i en periode som jeg vanskelig kan tenke meg hadde sluppet gjennom til publikasjon i dag.

 

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører og min slekt tilbake til Jens Christensen Hveding gift med Riborg Danielsdatter. Men at det er noe Bloch eller Nibe i dette har ikke jeg funnet så langt. Så til det ligger nye bevis vil ikke jeg endre noe i mine papirer. Det som kom frem i siste Genealogen endrer i alle fall ikke mitt syn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Genealogen nr. 2, 2017 er sendt ut til NSFs medlemmer og abonnenter. Jeg mottok mitt eksemplar i går.

 

http://www.genealogi.no/nytt-nummer-genealogen-sendt/

 

Her er litt av innholdet:

  • Formannens spalte: For deg som vil videre
  • Are S. Gustavsen: Skoleholderen fra Gausdal. Tore Anderssøn Kvisberg – et 1700-talls eksempel fra den innenlandske migrasjon
  • Rønnaug Hartz: En 13-årings dagbok fra 1850-tallet
  • Petter Falch Vennemoe: Jacob Andersen Dishington
  • Dag Trygsland Hoelseth: Mer om Rosenbaum og Rogg
  • Lisbeth Løchen: 200-årsjubileum for skipet De Zee Ploegs havari utenfor Bergen

DTH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.