Jump to content
Arkivverket
Trygve Knudsen

Skrifttydning, Elen Larsdatter gift Wagle...

Recommended Posts

Trygve Knudsen

På høyre side står det litt detaljer om giftemål til Jacob Berentsen Wagle (1725-1820) og Elen Larsdatter (1722-1814), er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvem Elens foreldre var utifra dette?

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Høyland, Ministerialbok nr. A 2 (1734-1754), Kronologisk liste 1752, uten sidenr.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15794&idx_id=15794&uid=ny&idx_side=-95

Mvh Trygve

PS: Elen KAN ha hatt en søster ved navn Bereth eller Berete, og muligens kan faren da ha vært en "Lars Tiessem"...iflg. Familysearch.org. Men jeg vet jo ikke sikkert.....

Edited by Trygve Knudsen

Astrid Ryen

Onsdag, den 8de Martii, 4 Passions Prædikken, ved Høyland. Samme Dag copuleret Matros Jacob Berentsen Vagle med Pigen Elen Larsdr.

Navn på fedre finnes ikke ved vielser før rundt 1830.

Det er vel mulig du finner trolovelsen litt lenger fremme i KB. Der står det på navn på forlovere, normalt to.

Edited by Astrid Ryen

Astrid Ryen

Trolovelsen er på venstre side i kirkeboka. Forloverne (sponsorene) oppgis å være Berent Vagle og Amund Tjessem

Trygve Knudsen

Trolovelsen er på venstre side i kirkeboka. Forloverne (sponsorene) oppgis å være Berent Vagle og Amund Tjessem

Så bra! Da er det straks litt mer "kjøtt på beinet". Jeg får prøve å spore videre på Amund (anerekka til Jacob har jeg). Kanskje Amund var en bror?

Tusen takk.

Astrid Ryen

Noter også fadderne ved barnas dåp, blant disse kan det finnes slekt.

Mvh Astrid

Lykke til

Trygve Knudsen

Noter også fadderne ved barnas dåp, blant disse kan det finnes slekt.

Mvh Astrid

Lykke til

Tusen takk igjen. Jeg skrider til verket.....