Gå til innhold
Arkivverket

Nasjonalbiblioteket


Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Jeg søkte etter noe i Norsk Lysningsblad, men det kom bare opp noe som het metadata og NL var merket med rødt kryss. Er ikke NL tilgjengelig for alle? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er ikke de gamle utgavene tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket? De ligger jo der, men jeg får ikke opp teksten. En rekke andre aviser er også krysset, emn det er kanskje de som krever abb. slik som Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle utgavene er ikke digitalt tilgjengelig. Hvis du filtrerer søket i Nasjonalbibliotekets database til å kunne vise det som er digitalt tilgjengeglig, kommer ikke NL opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Lysingsblad og alle andre aviser skal vere tilgjengeleg til ca 1918. I følgje svar på epost frå Nasjonalbiblioteket skulle dei vurdere den personvernmessige sida ved å opne opp for nyare utgåver, dette var ein gong i vår. Sidan har eg ikkje fått respons på epost til Nasjonalbiblioteket, så kva dei driv med veit eg ikkje. Eg har i det siste lagt merke til at enkelte aviser og bøker som skal vere tilgjengelege ikkje kjem opp. Eigentleg er eg skuffa over at ikkje Nasjonalbiblioteket gjer meir med den digitale bok-/avishylla, for søkemotoren gjer det jo heilt håplaust å finne noko som helst, særleg for materiale som ikkje er digitalt tilgjengeleg. Digitalarkivet er vande med å lytte på brukarane, og burde ha teke over heile digitaliseringsprosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke får se resultatet, kan metadata-søket være en til hjelp et stykke på veg. Med bakgrunn i søkestreng og -treff har jeg bestilt mikrofilm med Norsk Lysningsblad og snurret fram til aktuell dato. Men helt klart mye mer tungvint enn å få det opp direkte på skjerm.

 

En liten digresjon om samme tema: Jeg fikk opp treff i metadata, men den aktuelle filmen mangle, og da ble det mer omstendelig. Enten kunne jeg vente til NB fikk filmet den (uker/måneder - husker ikke hvor lenge), eller så kunne jeg be NB om å slå opp og sende meg en kopi. Men for at NB kunne sende meg kopi, måtte jeg ha skriftlig tillatelse fra Norsk Lysningsblad om at det var i orden at NB sendte meg kopi. Alt fungerte, jeg fikk både tillatelse og kopi av ønsket side, og NB fikk sitt administrasjongebyr. Men det ble en del mailer før alt var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.