Gå til innhold
Arkivverket

Edward Ludvig Pederson Syversen født i Christiania 2.12.1852


Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

I følge Gards og Ættesoge for Luster, Bind 5 Jostedal, side 465.

 

Johanna Johannesdotter Wamberg (1857-1903), utvandret 1869, gifter seg i Crawford Co, Wisconsin,

den 9.10.1876, med Edward Ludvig Pederson Syversen (1852-1915), fra Christiania.

 

Edward var født i Christiania 2.12.1852, av foreldre Peder Syverson, og Anna M.

 

Han utvandret til Amerika i 1874, og ble der kjent som Edward L. Syverson.

 

Edward og Johanna bodde først i Lansing, Allamakee Co, i Iowa, og senere i Lead, Lawrence, Co i South Dakota,

men Edward døde i Spokane Co, Washington 15.11.1915

 

1). Hjelp til å finne Edward Ludvig Pederson Syversen sin fødsel, angivelig i Christiania/Oslo, den 2.12.1852?

 

2). Hjelp til å finne utvandring 1874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da tenker du likt med meg, for jeg har også vært innom denne siden!

Det var derfor jeg brukte "angivelig født... etc"!

 

Det er også en gravstein i Amerika, som sier født 1851, og det stemmer jo også med den kirkeboksiden over, og slik

du tolker den!

 

At det kan misstolkes til 1952, forstår jeg, men jeg undres over født i Christiania....? :-)

Endret av Bjarte Hesjevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som Carsten antyder ble Edvard Ludvig Petersen født i Borge. Opplysningen i bygdeboka er feil. Her er dataene:

Edvard Ludvig Petersen født 2.desember 1851 på Veberg Vestre, døpt i Borge Kirke 2.januar 1852. Foreldre: Peter Syversen (4.aug.1826 på Veberg Østre i Borge - 22.aug.1897 i Bryant Village, Hamlin County i South Dakota) Anne Marie Andersdatter (3.mars 1830 på Lilleborge i Borge - 1913 i Bryant Village)

Hvis du går inn på "Find a grave" og søker på "Edvard L Syverson" i Lawrence County, South Dakota, så vil du finne et bilde av gravsteinen til Edvard og Johanna. Jeg har forsket en god del på denne slekten siden Edvards foreldre var søsken til mine oldeforeldre. (to brødre gift med to søstre)

Jeg har dokumentert en rekke nålevende etterkommere av Edvard og Johanna. De lever i delstatene Washington, Wyoming og Texas.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Edvard Ludvik Petersen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 2 December 1851   christening: 2 January 1852 Borge, Østfold, Norway residence: 1851 Østfold, Norway father: Peter Syversen mother: Anne Maria Andersdatter

 
Inger Marie Pehrsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 13 October 1853   christening: 27 November 1853 Borge, Østfold, Norway residence: 1853 Østfold, Norway father: Pehr Syversen mother: Anne Marie Andersdatter

 

Bolette Sophie Pettersdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 9 April 1856   christening: 18 April 1856 Borge, Østfold, Norway residence: 1856 Østfold, Norway father: Petter Syversen mother: Anne Marie Andersdatter

 

Hans Christian Pehrsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 29 September 1858   christening: 31 October 1858 Borge, Østfold, Norway residence: 1858 Østfold, Norway father: Pehr Syversen mother: Anne Marie Andersdatter

 

Hans Christian Pehrsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 26 November 1860   christening: 23 December 1860 Borge, Østfold, Norway residence: 1860 Østfold, Norway father: Pehr Syversen mother: Anne Marie Andersdatter

 


Edward L Syverson

 

Birth:  1851 Death:  1915 trans.gif   Burial:
West Lead Cemetery
Lead
Lawrence County
South Dakota, USA
Plot: Section M, Block 7, Lot 11  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: George Laun
Record added: Mar 28, 2008
Find A Grave Memorial# 25581553

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=syverson&GSfn=edward+&GSmn=l&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=44&GScntry=4&GSob=n&GRid=25581553&df=all&

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Glemmen
  • Kommunenummer: 0132
  • Navn på bosted: Nygaard*
Antall personer registrert på bostedet: 18

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

Johan P. Johannesen

Husfader g Skomager 1833 Sverige  

 

Mathilde S. Johannesen

hans Kone g   1842 Sverige  

 

Anne M Johannesen

deres Datter ug   1863 Fredriksstad  

 

Karl F Johannesen

deres Søn ug   1864 Fredriksstad  

 

Magnus Andersen

Husfader g Fyrbøtter 1829 Sverige  

 

Karoline M. Bautler

hans Kone g   1823 Skjen  

 

Karl Andersen

Logerende ug Graastenmurer 1839 Sverige  

 

Jens Nilsen

Logerende ug Graastenmurer 1829 Rakkestad Prgj.  

 

John M Kristiansen

Logerende ug Bogtrykkersvend 1845 Kristiansand  

 

Kristofer N. Eng

Husfader g Skomagersvend 1837 Ulsager Prgj.  

 

Karen S. Berntsdatter

hans Kone g   1840 Glemminge Sogn  

 

Karl B. Eng

deres Søn ug   1862 Glemminge Sogn  

 

Susane K. Eng

deres Datter ug   1864 Glemminge Sogn  

 

Peter Syversen

Husfader g Smed 1826 Borge Prgj.  

 

Anne M Andersdatter

hans Kone g   1830 Borge Prgj.  

 

Edvard Petersen

deres Søn ug   1851 Borge Prgj.  

 

Bolette S. Petersdatter

deres Datter ug   1856 Borge Prgj.  

 

Inger M Petersdatter

deres Datter ug   1863 Glemminge Sogn  

 

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0132&kenr=003&bnr=0072&lnr=000

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som Carsten antyder ble Edvard Ludvig Petersen født i Borge. Opplysningen i bygdeboka er feil. Her er dataene:

Edvard Ludvig Petersen født 2.desember 1851 på Veberg Vestre, døpt i Borge Kirke 2.januar 1852. Foreldre: Peter Syversen (4.aug.1826 på Veberg Østre i Borge - 22.aug.1897 i Bryant Village, Hamlin County i South Dakota) Anne Marie Andersdatter (3.mars 1830 på Lilleborge i Borge - 1913 i Bryant Village)

Hvis du går inn på "Find a grave" og søker på "Edvard L Syverson" i Lawrence County, South Dakota, så vil du finne et bilde av gravsteinen til Edvard og Johanna. Jeg har forsket en god del på denne slekten siden Edvards foreldre var søsken til mine oldeforeldre. (to brødre gift med to søstre)

Jeg har dokumentert en rekke nålevende etterkommere av Edvard og Johanna. De lever i delstatene Washington, Wyoming og Texas.

 

mvh jan w

 

Takk for det Jan!

 

Jeg har kontakt med en fjern slektning av meg, dvs et barnebarn av Edward og Johanna sin sønn Alfred Henry Syverson (1880-1960).

Har bistått med informasjon om slekt i Jostedalen, i forkant og etterkant av et Norgesbesøk nå i sommer!

 

De vet svært lite om slekten til Edward, og er nok kjempe interresert i å komme videre der, og dette er en god begynnelse?

 

 

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Jan!

 

Jeg har kontakt med en fjern slektning av meg, dvs et barnebarn av Edward og Johanna sin sønn Alfred Henry Syverson (1880-1960).

Har bistått med informasjon om slekt i Jostedalen, i forkant og etterkant av et Norgesbesøk nå i sommer!

 

De vet svært lite om slekten til Edward, og er nok kjempe interresert i å komme videre der, og dette er en god begynnelse?

 

 

B

 

Hei Bjarte!

Jeg har "alt" om Edvards forfedre tilbake til 1600-tallet. For øvrig kjenner jeg til barnebarna til overnevnte Alfred. Men kjenner disse til slektningene sine i USA? Disse er etterkommere etter Alfreds bror Walter George Syverson (1884 - 1950)

 

Så noen opplysninger om Edvards emigrasjon:

Edvard reiste fra Christiania 30/4-1872 sammen med faren Peter Syversen. Første del av turen gikk med S/S "Scotia" til Glasgow. Derfra med S/S "Trinacria" 4.mai med ankomst New York 17.mai 1872. Reisemålet var småbyen Green Bay i Wisconsin. Mora til Edvard, Anne Marie og resten av ungene dro fra Christiania 13/8-1873 med S/S "Nyland" til Bergen og derfra til New York 19/8 med S/S "Peter Jebsen" med ankomst 6.september 1873. Reisemålet var Decorah i Iowa.

 

Hvis du er villig til å gi meg en mail-adresse eller tlf.nr. kan vi event. videreformidle opplysninger til USA.

 

mvh jan w

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du er villig til å gi meg en mail-adresse eller tlf.nr. kan vi event. videreformidle opplysninger til USA.

 

mvh jan w

 

 

Forstår jeg deg rett i at det er ok for deg om jeg setter "min kontakt" i kontakt med deg, eller omvend, alt ettersom....?

 

Jeg må selvfølgelig spørre andre veien også!

De sover vell i Washington nå, men i løpet av dagen/kvelden, kan jeg svare på det!

 

Hvis det er OK, svarer du til bjarteh@gmail.com så tar vi det der i fra!

 

Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.