Gå til innhold
Arkivverket

Husmannsplasser og betegnelsen -eie - Hva betyr egentlig det?


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet over mange som bodde på en plass som endte med - eie og jeg ønsker å forstå hva dette egentlig betyr. For å ta for eksempel; TONSEN-EIE. Jeg har fått fortalt at -eie endelsen er en husmannsplass som er eid av hovedgården. I dette tilfelle ville det da være en plass eid av TONSEN GÅRD.  

 

I det konkrete tilfelle jeg arbeider med nå bodde familien på LINDERUDHAGEN PLASS i 1865, seinere kalt LINDERUDPLASSEN. Denne plassen var i 1865 under Linderud gård. Tilbake til i 1840 finner jeg den samme familien på TONSEN-EIE. For de som er lokalkjent her i Bjerke bydel i Oslo så grenser områdene Tonsen og Linderud opp mot hverandre. Fra en gammel årbok fra Groruddalen Historielag 1999 så er det nevnt at Linderudplassen tidligere lå under Tonsen-gård.

 

Siden LINDERUDPLASSEN muligens var under TONSEN GÅRD tidligere, kan TONSEN-EIE som de bodde på i 1840 ha vært den samme plassen, som seinere fikk navnet Linderudplassen? Dette kan jeg jo finne ut ved å finne et kart fra området tilbake til 1840, men det er det generelle jeg prøver å forstå. Kan en plass med - eie ending være en hvilket som helst av plassene som er eid av hovedgården? 

 

Jeg har feks funnet forfedre som bodde på ØSTENSJØ-EIE, men folk med god lokalkjennskap fra Østesjø-historielag kjente ikke til denne plassen, og det er kanskje ikke så rart hvis dette bare er det generelle betegnelsen for at de bodde på en av plassene eid av Østensjø gård?

 

Noen som har peiling? Eller veit noen som har det? Jeg har prøvd å google for å finne mer ut av dette, uten hell  :blink:

 

Hilsen Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonsen-eie henviser til et bosted, oftest en husmannsplass, på Tonsens eie(ndeler) eller Tonsens grunn. Bostedene eller husmannsplassene hadde som regel andre navn i tillegg, for eksempel Hagen/Haga, Lia, Enga osv. Hvis grensene mellom Tonsen og Linderud endret seg over tid, kan det tenkes at det som på et tidspunkt omtales som Tonsen-eie, siden omtales som Linderud-eie eller Linderudplassen.

 

Østensjø-eie er antakelig én av de seks kjente, navngitte plassene under Østensjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering av husmannsplasser som i dag er borte, er ikke enkelt. Har arbeidet litt med det i Solør, og noe som kompliserer det hele er at husmannsplasser lå ikke alltid under bare en gard men i sameiet til flere garder. I de fleste skriftlige kildene står det som du nevner Tonseneiet. Altså bare knyttet til en gard, men virkeligheten kunne være litt annerledes. Jeg ser det nå og da i pantebøkene når garder selges. Da kan det tas med at i tillegg til gardskjøpet følger med f. eks. 2/3 i en oppgitt husmannsplass.Nå kjenner jeg ingenting til Tonseneiet som godt kan ligge under en gard for alt jeg vet, men hvis vi tenker oss at plassen lå i sameiet til minst to garder, kunne samme plass til forskjellige tider og omstendigheter bli nevnt som både Tonseneiet og Xeiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg bekrefta at teorien om mitt eksempel med Tonsen-eie og Linderudplassen kan stemme, men at det også kan være mer komplisert enn som så... Så i de tilfellene jeg virkelig vil til bunns i det, må jeg kanskje begynne å studere pantebøker også - som er ny kilde for meg.

 

Takk skal dere ha begge to :)

 

Hilsen Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonsen-eie henviser til et bosted, oftest en husmannsplass, på Tonsens eie(ndeler) eller Tonsens grunn. Bostedene eller husmannsplassene hadde som regel andre navn i tillegg, for eksempel Hagen/Haga, Lia, Enga osv. Hvis grensene mellom Tonsen og Linderud endret seg over tid, kan det tenkes at det som på et tidspunkt omtales som Tonsen-eie, siden omtales som Linderud-eie eller Linderudplassen.

 

Østensjø-eie er antakelig én av de seks kjente, navngitte plassene under Østensjø.

 

Min familie bodde på Østensjøeie også angitt som Østensjøplass i en kirkebokoppføringene, mellom ca. 1846-1855. Veit du om det finnes noe litteratur om husmannsplassene under Østensjø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie bodde på Østensjøeie også angitt som Østensjøplass i en kirkebokoppføringene, mellom ca. 1846-1855. Veit du om det finnes noe litteratur om husmannsplassene under Østensjø?

 

Nei, jeg svarte kun på generelt grunnlag og har ikke nevneverdige kunnskaper om gårder og plasser i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.