Gå til innhold
Arkivverket

Hovedrulle Egersund mønstringskrets


Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

I det som kalles "Hovedruller med registre, Register til ruller 4" for Egersund mønstringskrets, finner jeg min oldefar oppført, med henvisning  nr. 344. Jeg antar at dette er hans patentnr., men jeg finner bare registret, ikke selve rullen? Er det slik at disse hovedrullene ennå ikke er skannet og lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal være patentnummeret. Siden du ikke har oppgitt din oldefars navn, og siden patentnummer kunne bli gjenbrukt, er jeg usikker på om Ole Asbjørnsen Haddeland er rett mann?

 

De yngste hovedrullene i hver mønstringskrets vil, i alle fall inntil videre, ikke bli lagt ut, da mange av sjømennene ennå vil være i live, og da vi ikke kan være sikre på at det kan finnes enkeltopplysninger av sensitiv art i rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, det er rett person. Jeg vet ikke hvilke tidsrom disse rullene evt. dekker, men Ole døde i hvert fall i 1928.

 

Takk for lenken! Jeg klarte ikke å finne denne protokollen ved å søke i "Finn kilde"...

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken! Jeg klarte ikke å finne denne protokollen ved å søke i "Finn kilde"...

 

For eksempel ved å velge 1101 Egersund under geografi og kildekategorien "sjømannsruller og militære ruller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 2:

 

Nå har jeg forsøkt flere ganger å lagre bildet fra mønstringsrullen du la ut lenke til, Kristian, men hver gang går det skeis! Jeg åpner bildet som pdf-fil, velger "lagre som" og gir det navn "Mønstringsrulle", og lagrer dette på egen maskin.
Når jeg da skal åpne det igjen, får jeg plutselig fram bilde fra en eller annen kirkebok side 49, begravede i 1805 og 1806! (Etter å ha studert teksten på kirkeboksiden, kom jeg fram til at det gjelder klokkerbok for Aker 1796-1826, side 49, døde og begravede).

 

Dette er en side jeg ikke har hatt åpen i det hele tatt, og bildelenkene i rullen og kirkeboka har jo helt forskjellige ref.nr.:

Rullen: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ru20090316760179.jpg
Kirkeboka: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061108010333.jpg

Hvordan kan jeg få lagret riktig side, tro? Noen som kan fortelle meg hvorfor det blir så galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 2:

 

Nå har jeg forsøkt flere ganger å lagre bildet fra mønstringsrullen du la ut lenke til, Kristian, men hver gang går det skeis! Jeg åpner bildet som pdf-fil, velger "lagre som" og gir det navn "Mønstringsrulle", og lagrer dette på egen maskin.

Når jeg da skal åpne det igjen, får jeg plutselig fram bilde fra en eller annen kirkebok side 49, begravede i 1805 og 1806! (Etter å ha studert teksten på kirkeboksiden, kom jeg fram til at det gjelder klokkerbok for Aker 1796-1826, side 49, døde og begravede).

 

Dette er en side jeg ikke har hatt åpen i det hele tatt, og bildelenkene i rullen og kirkeboka har jo helt forskjellige ref.nr.:

 

Rullen: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ru20090316760179.jpg

Kirkeboka: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061108010333.jpg

 

Hvordan kan jeg få lagret riktig side, tro? Noen som kan fortelle meg hvorfor det blir så galt?

 

Dette er en feil som må ligge i programvaren som er laget for å lage PDF-utskrifter. Dette kirkebokbildet er et "spøkelse" som har dukket opp ved flere anledninger, og som vi har fått flere tilbakemeldinger om - riktignok ei stund siden sist.

 

Jeg har ikke bedre forslag enn at du lagrer jpg-bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kristian, da får jeg prøve det! Jeg tok forøvrig en liten test fra disse rullene, og lagret 4-5 pdf-bilder fra forskjellige sider. Etterpå viste alle bildene til samme "spøkelse" :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.