Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivet nede?


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Jeg kommer ikke inn på Digitalarkivet nå.

Arkivverket går greit, men alle forsøk på URL'er til digitalarkivet.no ender opp med 504 Gateway Time-Out.

 

Prøvd med både Opera og Chrome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt med servere ?

 

Får Time out og når jeg endelig kommer inn kirkebøkene så går det utrolig tregt å få opp en side

Akkurat nå flimret det forbi en meldig,rakk bare å se SQl

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det begynt igjen. Det har vært slik innimellom noen dager nå og så virker alt plutselig igjen...

Denne meldingen kommer opp: Could not connect: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker underlig. Umiddelbart kan jeg ikke se noe årsak, så her må det en litt dypere inspeksjon til. Aller helst skulle jeg vært inne når feilen er der, men foreløpig får jeg søke litt i logger. Da er et så nøyaktig tidspunkt som mulig viktig, jamfør ca kl 0940 den 9. november, se første innlegg. Antar innlegget ble skrevet når problemet var der.

 

Denne serveren er gammel og synger på sin svanesang, noe som kan være en av årsakene. Det jobbes med både å fornye server og programvare, uten at jeg i dag kan si når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk feilmelding (databasefeil) mange ganger over en lang periode i går kveld. Det varte ikke så lenge hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingene over. Slikt hjelper meg i å finne årsaken.

 

Jeg tror jeg nå har klart å isolere årsaken og funnet en medisin for dette. Jeg regner med at rettelsene kommer på plass i løpet av dagen. Rettelsene er optimalisering av noen kall mot databasen og krever en mindre justering i databasen og kodeverket. Det vil derfor bli noen kortvarige driftsforstyrrelser på tjenesten i løpet av dagen når disse endringene legges inn.

 

Mvh Bent

 

Edit 13:20: Det er blitt noe bedre, men flere flaskehalser ligger der. Så jeg blir nødt til å følge opp de nærmeste dagene og til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for beskjed Åsbjørg.

 

Det ser ut som det er enkelte oppslag som tar uhorvelig med tid å gjennomføre. Foreløpig har jeg identifisert fire slike kall. Så vidt jeg kan se er disse av samme type/struktur som den jeg allerede har forbedret og bør dermed også kunne la seg forbedre. Kjerneproblemet i alle sammen er at disse kallene begynner å lagre mellomresultater på disk, og da blir det fort tregt om flere slike kall kommer omtrent samtidig.

 

Jeg kommer til å se hva jeg kan gjøre med dette innimellom andre oppgaver og holde dere oppdatert på framdrift i denne tråden.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16:50: Could not connect: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11)


OK igjen 16:53...

.

17:02: Could not connect: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11)

OK 17:05.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17:33 Ny melding: Could not connect to view table for sorted lists. TEST ERROR 001 !!!

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for at ting er oppe, men vi har ett eller annet rusk i visning av kirkebøker som fører til at det av og til henger, men forsett gjerne å sende feilmelder med tidsangivelser.

 

Men jeg tenkte jeg skulle nevne at 1900-tellingen for Kristiania er nede, det kommer av at det skal inn en rettet versjon av den, og mens den laster seg inn blir den uttilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self: det lønner seg å lese før man poster. Lørdagens avbrudd var på grunn av planlagt vedlikehold: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Om-oss/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Utilgjengelige-nettjenester-pga-vedlikeholdsarbeid-i-riksarkivbygningen-loerdag-22.11.14

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det gjort noen nye modifikasjoner i koden. Jeg er usikker på om det vil være tilstrekkelig til å fjerne alle disse problemene, men har et godt håp om at det vil gå langt den rette veien. Jeg vil overvåke effekten de neste dagene og eventuelt foreta ytterligere justeringer dersom ny flaskehalser dukker opp.

 

Tusen takk for tålmodigheten dere har vist.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bladd ganske mye i kirkebøker og skifter i morgentimene nå i dag, og ikke opplevd trege oppslag eller 50x-meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen.

 

Det er fint. Overvåkningen jeg driver viser at problemet ikke er helt borte ennå, men frekvensen er gått radikalt ned, fra rundt 10 eller mer i døgnet, til kanskje to til tre ganger. I dag har jeg gjort ytterligere en endring som skal fjerne enda en flaskehals. Med denne endringen har jeg et lite håp om at problemet ikke dukker opp igjen, men som kjent "Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt".

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.