Gå til innhold
Arkivverket

Transkribering av gotisk


Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Å lese og forstå skiftedokumentene krever en spesialkompetanse på gotisk skrift som bare de færreste har.

Finnes det noen som påtar seg å transkribere dokumenter mot betaling? Hvor skal man eventuelt henvende seg?

 

Konkret dreier det som dette skiftet: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23812/191/  

 

9. april 1748 nederst til venstre på høyre side: Johan Nilssøn.

Takknemlig for tips.

 

Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sammendrag av etterlatte og deres verger:

 

09.04.1748, Vestfossen i Eiker prestegjeld: Johan Nielsen død, enka Anne Nielsdatter og deres barn: Niels Johansen 13 år, Hans Johansen 2 år, Anne Johansdatter 15 år, Maren Johansdatter 5 år. Verge for enka: Christopher Nielsen boende på gården Vestre Hørne? «i Millesvig Fiærding her paa Eger». Verge for Niels og Maren: Christopher Nielsen Lunde boende her ved Vestfossen «som har til ægte den afdøde mands sødskende Barn», for sønnen Hans: deres mors søsters mann Christopher Amundsen Kowald? her ved Vestfossen, for Anne: Christopher Nielsen Hørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt videre i skiftet, og finner at Søren Nielsen og Rasmus Nielsen er nevnt som brødre av avdøde.

 

Og skriften kunne vært mye verre. Dette er grei håndskrift fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese og forstå skiftedokumentene krever en spesialkompetanse på gotisk skrift som bare de færreste har.

Finnes det noen som påtar seg å transkribere dokumenter mot betaling? Hvor skal man eventuelt henvende seg?

 

Konkret dreier det som dette skiftet: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23812/191/  

 

9. april 1748 nederst til venstre på høyre side: Johan Nilssøn.

Takknemlig for tips.

 

Jan Erik Røed

Hei.

Send meg en mail på Kfasting(at)gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som hjelper, kan vel ikke forvente at spørsmålstilleren sitter klar for å takke øyeblikkelig. Han skriver i første innlegg at han er takknemlig for tips, så ligger vel en liten takk på forhånd i det. Tålmodighet er viktig både for hjelpere og folk som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstillingene om å abonnere på emner og dermed få melding om nye svar falt bort ved forumprogramoppdateringen i 2012.

Den enkelte må derfor reparere dette selv.

 

Lenke til Varselsinnstillingene i Kontrollpanelet: http://forum.arkivverket.no/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=notifications

 

Hak av de to til venstre og velg epost som varslingsmetode på resten. Ha både Message List og epost avhuket på personlige meldinger. Husk å lagre endringene i innstillingene.

 

Da blir det automatisk riktig videre og en vil finne igjen gamle innlegg og emner under Emner jeg følger i kontrollpanelet. Mine innlegg viser innlegg bare for det siste året fra dags dato.

 

Med riktige innstillinger blir det mulig å holde en vanlig samtale i gang og en risikerer ikke å bli oppfattet som uhøflig. (Selv om det finnes slike også....)

.

Om det kommer innlegg fra nye brukere som har googlet seg fram til et emne og kan løse en slektsnøtt måneder eller år etter at emnet var aktivt, vil en med disse innstillingene få beskjed om aktivitet i tråden og dermed ikke gå glipp av nye opplysninger (eller kanskje nye slektninger?). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene til trådstarter er:

Finnes det noen som påtar seg å transkribere dokumenter mot betaling? Hvor skal man eventuelt henvende seg?

 

Det er litt viktig at hjelperne leser spørsmålene også... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene til trådstarter er:

Finnes det noen som påtar seg å transkribere dokumenter mot betaling? Hvor skal man eventuelt henvende seg?

 

Det er litt viktig at hjelperne leser spørsmålene også... :rolleyes:

 

Neste gang jeg ser at noen ønsker hjelp mot betaling, lover jeg å ikke svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er nok ikke forberedt på hvor fort ting kan gå her. Da er det ikke nok å sjekke innom annenhver dag....

 

Men: Selv om jeg ikke har vært svært aktiv her i det siste, vil jeg legge inn et godt ord for den åpne delingsfilosofien som ligger bak både spørsmål og svar her. Da blir det jo tilgjengelig for et mye større fellesskap! Og disse fora blir en kunnskapsbase som kan være til nytte for bestandig..... Mens det som løses "på bakrommet" forblir der.....

 

Ha en flott kveld, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har sett nærmere på sidene det lenkes til i 1.

Slik jeg ser det er det vanskelig å lese sidene fordi de er fotografert med for liten oppløsning, slik at en forstørret visning av PDF- filen blir vanskelig leselig.

Kan sidene fotograferes med et bedre kamera ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det vanskelig å lese sidene fordi de er fotografert med for liten oppløsning, slik at en forstørret visning av PDF- filen blir vanskelig leselig.

 

 

Jeg kan ikke være helt enig med deg her.

 

Skiftet går over 6 sider i protokollen, og det hele er fint leselig med valgt 100 % forstørrelse (selv på liten skjerm). Pdf-filen med forstørrelse 150 % er også svært god.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke være helt enig med deg her.

 

Skiftet går over 6 sider i protokollen, og det hele er fint leselig med valgt 100 % forstørrelse (selv på liten skjerm). Pdf-filen med forstørrelse 150 % er også svært god.

 

Så fint, da er jo problemet løst, hvis du stiller opp da 

; o}

Endret av knut fasting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt for 40 år siden, hadde jeg nok sagt ja. Nå har jeg forlengst sluttet å skrive av skifter for andre. Jan Erik kan evt. ta kontakt med nærmeste statsarkiv, og høre om de kan anbefale noen. De fleste statsarkiv har kontakt med dyktige folk, som (fremdeles) påtar seg slike oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er nok ikke forberedt på hvor fort ting kan gå her. Da er det ikke nok å sjekke innom annenhver dag....

 

Men: Selv om jeg ikke har vært svært aktiv her i det siste, vil jeg legge inn et godt ord for den åpne delingsfilosofien som ligger bak både spørsmål og svar her. Da blir det jo tilgjengelig for et mye større fellesskap! Og disse fora blir en kunnskapsbase som kan være til nytte for bestandig..... Mens det som løses "på bakrommet" forblir der.....

Sånn i det store og hele tror jeg man oftest kommer like langt ved å spørre her (eller enda bedre på søsterforumet Tyding av scannede kilder) enn ved å engasjere betalt hjelp. Som Jarl sier er det en åpen prosess som gjør at resultatet blir tilgjengelig for mange fler. Jeg tror at det er av minst like stor betydning at terskelen for å delta blir mye lavere. Gratis hjelp stiller ikke så store krav om å være 100 % riktig. Allikevel synes jeg det er forbløffende hvor korrekt resultatet oftest blir, spesielt når det er flere skarpskodde tydere som deltar.

 

Vi er ganske mange som gjerne bruker et kvarter i ny og ne på å se på en kilde og transkribere noen setninger. Men personlig har jeg liten lyst til å transkribere 6 tettskrevne sider in extenso når jeg ikke har tilstrekkelig lokalkunnskap til å sikkert identifisere personer og steder med støtte i andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Poenget er vel å få hjelp til med en transkripsjon, Tilbudet om at det skal betales eller ikke er sannsynligvis da helt uviktig for. Jeg mener at de som leser disse sidene greit bør være behjelpelig, så får dette med betaling være et tema  på bakrommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at det er begrenset med folk som vil skrive av 6 sider uten honorar. Jeg forstår også godt Leif som synes det er leit å komme med innspill uten å få takk. Ofte blir ikke motivasjonen så stor for fortsatt å hjelpe andre når takken uteblir.

 

Så er det klart at ikke alle er her hver dag og kan takke samme dag, men jeg ser nå stadig en masse svar som forblir utakket av spørsmålsstiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forresten vanlig honorar for slikt arbeid? (Da skal selvsagt avskriften være bortimot feilfri.) Jeg tenker meg at ca. 1500-2000 kroner pr. time er minimum for at ihvertfall jeg ville påtatt meg en slik jobb, med tanke på at det skal svares skatt og moms av pengene, og at jeg som uføretrygdet også måtte regne med et betydelig inntektsbortfall fra den sida. Hvis «det skal lønne seg å jobbe» må motivasjonen være noe annet enn peanøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forresten vanlig honorar for slikt arbeid? (Da skal selvsagt avskriften være bortimot feilfri.) Jeg tenker meg at ca. 1500-2000 kroner pr. time er minimum for at ihvertfall jeg ville påtatt meg en slik jobb, med tanke på at det skal svares skatt og moms av pengene, og at jeg som uføretrygdet også måtte regne med et betydelig inntektsbortfall fra den sida. Hvis «det skal lønne seg å jobbe» må motivasjonen være noe annet enn peanøtter.

Hei

Jeg synes du la inn et godt bidrag I ditt innlegg nr.2 (hvor traadstarter lurer paa Johan Nielsen), samt opplysning om tyding (eget forum/side).

Jeg haaper dog at den som paatar seg tyding av skifter mot betaling, opplyser dette til skattemyndighetene (samt den som utbetaler belopet-hvilket er en plikt, ogsaa for denne parten)..............

 

Jeg haaper dog at slektsgranskningen, ikke skal gaa I den retningen................

Jeg faar ikke frem smilet paa min PC, men synes du har gitt fine bidrag.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

tilbake fra to dager i Bergen leser jeg mange kommentarer til mitt nødrop. Lite ante jeg at det ville vekke slik oppmerksomhet. Men takk til alle som engasjerte seg og takk for tyding.

 

mvh

Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.