Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

Wrold Lassesen i Sannickedal

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

I sakefallskisten for 1608-1609 står det følgende under Gjerstad i Aust-Agder: " Wrold Lassesen i Sannickedal haffde stuugit Niels Bjørns: i Nedenes Leen To kniff stick .......osv... Han måtte bøte 11 daler for dette.

Er det noen som vet hvor i Sannidal denne Vrål Lassesen kan ha bodd. Jeg lurer på om han kan være far til Lasse Vrålsen som ble giftet inn på Landsverk i Gjerstad. Noen som har oversikt over det eldste i Sannidal.

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnar Halvorsen

Det er mulig dette er sønnen.

Lasse Vrålsen Landsverk

I Gjerstad bygdesoge hefte 2. s.137-138 står følgende. sitat:

"I jordbok for 1624 nevner dei Lasse Vrålsen Landsverk, "eyer hans quinde til odel" 1 hud og 1 geiteskinn i L. Kanskje Lasse er gift til garden.

Lasse må ha vore ein hause kar. Han hadde mykje å stri med.

-Han fikk fleire bøter. i 1616 for ulovelig hogst, og fordi han beit Ivar, -og fordi han gav Knut Øysang eit knivstikk.

I 1619 måtte han som mange andre bøte, fordi han ikkje "leverte tømmer til kongens skip." Det var vist eiketømmer. Han hadde vore i slagsmål med Torstein Holte, som måtte bøte 2 riksdaler i 1622.

-Men 3 år etter måtte Lasse bøte, fordi han "slog" Torstein Holte. Og 4 år deretter måtte han bøte for han "stakk" Gunvald Ausland. -Karane har hatt det gildt.

Som eigar av "tilstødende skov" var Lasse Landsverk og Ånon Melås med fleire inkalla til bytteopgong med prestegården i 1623, fortel Jon Aas.

Knut Bjørnsen budde også på Landsverk i 1624. Han åtte 1/2 hud odelsgods i Ås (Åse?) i Tørdal.

I koppskattmanntallet 1645 er det nevnt 4 huslydar. Vrål, hans kvinde, endreng. Karen hendis søn og en datter. Thollef, hans kvinde og fader.

Haldvord og hans kvinde og en huskvinde"

Alt er hentet fra Gjerstad bygdesoge hefte 2 s.137+138 av Torleif Kveim

mvh

Ragnar Halvorsen

Endret av Ragnar Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Som jeg skrev i mitt innlegg så er det Lasse Vrålsen Landsverk som jeg tror kan være denne Vrål Lassesens sønn. Helt riktig. Alt dette har jeg da jeg stammer fra Landsverk i Gjerstad.

Når det gjelder navnet Vrål i Sannidal, har jeg gått igjennom Saltverkskatten for Bamble 1610-1611, og den eneste Vrål jeg finner, er en "Wrold Steffle". Det er gården Støle (Skåtøy). Gården er fullgård og han skatter 1 1/2 mark. Ser forresten at denne Vrål i en annen diskusjon her inne kalles Vrål T. Støle. Hvor har man denne bokstaven T. fra. Og hvis dette stemmer, finnes det andre med dette navnet.

Mvh. Torbjørn

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnar Halvorsen

Da har vi en felles ane.

Bokstaven T i Vrål Støle kan godt stamme fra Levangsheia del 2 s. 76. av Per Stian Bjørnø Kjendal, da han her har ført opp Vrål T. Støle under familier på Støle i tidelig tid. Nevt 1611-1624

Han har også Vrål T. Støes buemerke fra 1610 med der.

mvh

Ragnar Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg fant nå Vrål Støles segl i kongehyllinga 1610 og det står beviselig W. T. i seglet. Dermed kan vi utelukke denne Vrål som Vrål Lassesen i Sannidal. Så da har vi nok ikke en felles ane der.

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnar Halvorsen

Vi har en felles ane i Lasse Vrålsen Landsverk. :)

Ser innlegget mitt kan misforståes.

mvh

Ragnar Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Akkurat. Ja, jeg har to linjer som går tilbake til Landsverk. :)

Mvh. TSK.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive