Gå til innhold
Arkivverket

Sersjant Lars Stabel død 1689 i Meldal


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Lars eller Lauritz er et veldig vanlig navn i Stabel-slekten og jeg er usikker på hvem som er hans foreldre og om han er rett far til vaktmester på Gjørv, Lars Larsen Stabel c1683-1763.

 

Sersjant Stabel begr. i Meldal - nr. 9 i 1689 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16201&idx_id=16201&uid=ny&idx_side=-101

 

Flere steder finner jeg at sersjant Lars Stabel var far til Jørgen c1682 og Peder c1687.  I kb for Meldal er det en intro for Lars Stabels hustru i 1689 og Lars Stabels barn i 1683 (uten navn) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16201&idx_id=16201&uid=ny&idx_side=-9 4. Tri.

 

Vaktmesteren ble gift på Inderøy med Anna Christiansdatter Wittrup f. 1701 og død 27.des.1763.  Han dør 30.des.1763.  7 barn.

 

Er sersjanten far til vaktmesteren?

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Svein Arnolf Bjørndal

    14

  • Grete Singstad

    15

  • Leif Salicath

    23

  • Håvard Moe

    7

Sersjant Stabel er ein av mine forfedre. Eg noterer meg at eg skal sjekke om eg har noko på dette når eg kjem heim (er på reise nokre dagar no)...

 

 

Ps. Har du sjekka Castberg si Stabel-bok, om det står noko der?

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men jeg har dessverre nylig mistet litt tiltro til hans slektoversikter (gjaldt Hieronymus Jensen i tråd 193022 hvor han nok tok feil) og ser at det mangler kilde når det gjelder Lars Stabels barn.  Men alt mottas med takk for en vet jo aldri om detaljer kan bringe saken videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er riktig som Ellefsen har med 2 stk. barn som heter Lars, så må rimeligvis den ukjente mor til barna være en Larsdatter.  Ut fra barna til vaktmesteren hvor første datter er døpt Elsebe (oppkalt etter mormor) så kan 2. datter Anna Catharina være oppkalt etter farmor.  Disse navn finnes ikke nært i Wittrup-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen 1/7 1683 står det Lars Stabels Lars

 

Ved manntallet 1701 var Lars Larsen Stabel tambur og 18 år. Han oppholder seg på Fossum i Egge annexsogn i Stod tinglag.

Per Larsen Stabel var i manntallet 1701, 15 år og bor på Hamrum og Skiudschiffte i Meldal.

Manntallet 1701 Bergknecht Jørgen Stabel 19 år ved Løkken kobberverk

 

Hvor den yngste sønnen Lars, Elisabeth og enken oppholder seg vet jeg ikke.

 

Det ble holdt likprediken 2/7 1689 over Lars Stabel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen 1/7 1683 står det Lars Stabels Lars

 

Ved manntallet 1701 var Lars Larsen Stabel tambur og 18 år. Han oppholder seg på Fossum i Egge annexsogn i Stod tinglag.

Per Larsen Stabel var i manntallet 1701, 15 år og bor på Hamrum og Skiudschiffte i Meldal.

Manntallet 1701 Bergknecht Jørgen Stabel 19 år ved Løkken kobberverk

 

Hvor den yngste sønnen Lars, Elisabeth og enken oppholder seg vet jeg ikke.

 

Det ble holdt likprediken 2/7 1689 over Lars Stabel

 

Tusen takk, Michael.

 

Du mener kanskje at Lars Stabel Lars betyr at faren het Lars og det tenkte jeg ikke på, men er en viktig opplysning.

 

Forbindelsen til Stod er kanskje like viktig for da er vi ikke så langt unna det stedet hvor "vaktmesteren" kom til etterhvert.  Jeg har grublet en del på hvordan fødested Meldal hang sammen med senere bosted Inderøy.

 

Samlet er disse opplysningen gode indisier på at sersjanten er far til vaktmesteren.

 

Jeg har ellers lest igjennom Delgobes samlinger og ser at "vaktmesteren" er nevnt uten kjente foreldre (slik jeg tolker ham).  Jeg finner heller ingen andre Lars Larsen Stabel som passer inn hos Delgobe og han har flere hundre sider om Stabel.  LLS var ganske gammel da han ble gift (ca 47-48 år), men så ble han da også hele 80 år gammel. 

 

Sersjanten hustru er ukjent og jeg har forsøkt å lete i copulasjoner etter juli 1689 i Meldal for å se etter henne for jeg regner at det er en stor mulighet for at hun måtte gifte seg på nytt med de mange små barn å forsørge.  Litt vanskelig skrift. Hun kan kanskje alternativt ha flyttet til en av ektemannens brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebok for Skatval under Austre Velvang bruk III står som bruker Augustinus Paulson fra Stod og hustru Elsebe Larsdatter Stabel.

 

Elsebe hadde tidligere vært gift med en Ola Kristoffersen.

 

Til underretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebok for Skatval under Austre Velvang bruk III står som bruker Augustinus Paulson fra Stod og hustru Elsebe Larsdatter Stabel.

 

Elsebe hadde tidligere vært gift med en Ola Kristoffersen.

 

Til underretning.

 

Alt mottas med takk.

 

Jeg har notert fra Stjørdalsboka at Elsebe Larsdatter Stabel 1741-1823 (født 19.jul.1741) var 1. gift med Ola Kristofersen med 2 barn: Kristofer og Marta og fra kb at hun 2) ble gift på Inderøy med soldat Ole Sivertsen Gjørv 26.nov.1760 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16417&idx_id=16417&uid=ny&idx_side=-29 med 2 barn: Nicolai f. 13.mai.1760 og Christian f. 4.okt.1761.  Hun ble gift 3) 10.nov.1768 med nevnte Augustinus Povelsen (Hagstad/Hegstad) c1742-1823.  8 barn, deriblandt min 2 tip Ole.

 

Hun må ha vært veldig ung når hun ble gift 1. gang, trolig bare 16 år.  Det første ekteskapet og barna der har jeg ikke funnet i kb.

 

Jeg synes å lese at kausjonist ved 2. ekteskap er Hans Hegstad, kanskje en bror av nr. 3?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent, Grete.

 

Da var han på Gjørv, Inderøy mange år før han giftet seg c1730-31 med Anna Christiansdatter Wittrup.  Kan han ha vært gift før?

 

Jeg ser at Christian Wittrup på Sundnes også nevnes mange ganger i tingbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Larsen Stabel, begr. Kongsberg 26/3 1729

Gift 1. gang 1/12 1707 i Kongsberg med Barbara Rolfsdatter, begr. Kongsberg 14/11 1722. (Jörgen Stabels Qvinde). Uten barn(?),

Gift 2 gang 13/5 1723 i Kongsberg med Sibilla Simonsdatter f. Askjem i Lardal Vestfold, begr. Kongsberg 25/1 1772, 90 år gml. (Hun giftet seg opp med stiger Johannes Michelsen).

3 barn. 1. Anne Lisbet dpt. 27/10 1725, 2. Lars Bastian dpt. 27/1 1727, 3. Jørgen dpt. 3/9 1729

 

Lars Larsen Stabel, begr. Kongsberg 14/12 1743. Gift 13/10 1731 med Inger eller Margrethe Erlandsdatter, f. ca. 1697, død 1757, begr. 5/1 1758. Skifte 29/12 1757, etterlot ingen livsarvinger søskenbarn arvet.

3 barn: 1. Ole tv., dpt. Kongsberg 19/3 1733, begr. Kongsberg 16/5 1733 2. Paul tv., dpt. Kongsberg 19/3 1733, begr. Kongsberg 16/5 1733 , 3 Lars begr. Kongsberg 2/11 1737 3 år 3 m. (i kiste med Ole Gulbrandsen 60 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må altså ha vært 2 samtidige Lars Larsen Stabel og trolig er begge sønner av "sersjanten".

 

Jeg kommer litt tilbake til vaktmesteren på Gjørv.  Jeg har lenge sett på den yrkestittelen som en slags bestyrer av denne storgården, men har i minnet at vaktmester også er en militær tittel på den tiden.  I og med at vi har fått dokumentert at han først var korporal så kan det være mere riktig at han er militær vaktmester.  Går det an å få verifisert det?

 

Vil det bli publisert flere årganger av tingbøkene på Inderøy (slutter foreløpig med 1709)?

 

Finnes det militære ruller på Inderøy for årene 1710-1730/40 hvor en kanskje kan finne vaktmesteren?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort gennombrudd, Michael.  Tusen takk.

 

Da er det bevist at Lars Larsen Stabel 1683-1763 var gift 1) allerede i 1711.  Ganske naturlig egentlig at han ikke ventet til han var 47-48 år (ekteskapet med Anna Christiansdatter Wittrup). 

 

Kan en tolke manntallet i 1711 slik at det var hans 2 små barn?

 

Rulle for Inderøyiske kompani i 1727 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=87&filnamn=mi17291727&gardpostnr=4&merk=4#ovre hvor Lars Stabel er avansert til kapt. des armis.  Samme stilling i 1728.

 

Jeg har lett etter skifter på Gjørv og det siste aktuelle er i 1698 hvor det dessverre er uhyggelig mange arvinger i flere ledd.  Skifte etter Aage Gundersøn http://arkivverket.no/URN:sk_read/24768/276/ .   Jeg faller litt av lasset etter Olle Gabrielsen d.y. og håper på tyding av navnene deretter.  Finnes Lars første hustru blandt dem?  Det er 3 søstre Kirsten 20, Sigri 16 og Anna Jacobsdatter 12 etter arvelaterens fullsøster Barbro Gundersdatter Bye som synes mest aktuelle.  Barbro var gift 2) med Jacob Guttomsen Bye og her er hans skifte knapt 2 år senere http://arkivverket.no/URN:sk_read/24768/365/ med de samme barn.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16

Jeg tolker det som hans barn.

 

I panteboka for Inderøy 1740 finner vi at korporal Friderich Christian Dahl kaller Lauritz Stabel sin kjære værfader. Han var tydeligvis gift med ei datter av Lars Stabel.

 

Protokollnummer: 1, Sted: Inderøy sorenskriveri

 

Det er flere saker å finne, se register.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en tolke manntallet i 1711 slik at det var hans 2 små barn?

 

Jeg ville kanskje antatt at barna tilhørte husfolkene.

 

En annen ting er at jeg har mener å ha lest et sted at det bare var tatt med barn som brukte sko, dvs. var de for små til å bruke sko, ble de heller ikke nevnt i skoskatten. Men det er jo ikke sikkert at dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16

Jeg tolker det som hans barn.

 

I panteboka for Inderøy 1740 finner vi at korporal Friderich Christian Dahl kaller Lauritz Stabel sin kjære værfader. Han var tydeligvis gift med ei datter av Lars Stabel.

 

Protokollnummer: 1, Sted: Inderøy sorenskriveri

 

Det er flere saker å finne, se register.

 

Meget interessant, Grete.

 

Jeg ser også at Lauritz Stabel kalles fendrik i 1755 et par sider lengre ute i registeret. 

 

I denne tråden fra 2005 så antar man at Friderich Christian Dahl ikke er svigersønn til Lauritz Stabel. http://forum.arkivverket.no/topic/120229-34694-inderoeu-klevstadfredriksen1752/

 

Ut fra denne tråden på DIS så skal han hete Friderich Christian Klemetsen (Dahl) og være født i 1701. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=64082

 

Jeg går ut fra at det er hans 1. hustru Inger Hansdtr. (i hennes 2.ekteskap) som begr. helt på tampen av året 1750, 66 år gammel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16417&idx_id=16417&uid=ny&idx_side=-163

 

Her giftes Friderich Dahl med Sara Cathrina Parelius 14.nov.1753  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16417&idx_id=16417&uid=ny&idx_side=-17

 

Ser en på fadderne til datter nr. 2 til Lars Larsen Stabel i siste ekteskap så er det forbindelse til Kløvstad, Inger og Friderich Kløvstad (Dahl). http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16417&idx_id=16417&uid=ny&idx_side=-43

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til følgende konklusjon når det gjelder Lars Larsen Stabels første hustru:

 

Hennes navn kan ha vært Elsbeth som 1. datter i 2. ekteskap er oppkalt etter (som vanlig er).  Jeg tenkte tidligere at Elsbeth var en variant av Elisabeth og at hun altså var oppkalt etter mormor.   Det er jo en mulighet at 2. datter Anna Catharina er den som er oppkalt etter forrige hustru, men det er uvanlig.

 

Når vi ser klar kobling til Kløvstad-familien så faller brikkene på plass hvis første hustru er en søster av Inger Hansdatter 1684-1750 som ble gift med Friderich Christian Kløvstad (Dahl).  Også mht alder så passer en søster av Inger.   Lars Larsen Stabel overtok Gjørv senest i 1708 (jfr. lenken fra 2005 i forrige post) og han giftet seg omkring den tiden.  Hvis det er hans 2 små barn som nevnes i 1711 er det også en bekreftelse på at han var gift så tidlig.  Han kalles værfar til Friderich da man ofte hadde en utvidet bruk av begrepene broder, svoger og værfar o.lign.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Klevstad ble gravlagt på slutten av 1750, 66 år gammel. Leif, er enig med din hypotese om at Lars Stabel kan ha vært gift med Ingers søster. Eller var han gift med Hans Gundersens enke?

 

Fra debatten Inderøu. Klevstad.Fredriksen.1752

 

"Paul Klefstad er trolig identisk med den Paul Mortensen som i 1701 var 29 år og var gift dragon samt tjenestekarl eller dreng på nabogården Gjørv. Han var nok i tjeneste hos svigerfaren Hans Gundersen. Ved skiftet etter denne i 1707 er det oppgitt at datteren Inger Hansdtr. bodde i 'felles boe' på Gjørv med Paul Mortensen. Hans Gundersen hadde 3 døtre, hvorav en het Inger, og det ser ikke ut til at de andre to overtok på Gjørv. Sannsynlig er det derfor at det var Inger og Paul som overtok gården inntil den ble solgt til Lars Stabel i 1708."

 

Finner imidlertid ikke skiftet etter Hans Gundersen i 1707.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i skiftet fra 1698 etter Aage Gundersen som er nevnt i #16 så står det vel at Hans Gundersen er laugverge for enken.  Aage var gift med Kirsten Rasmusdatter  og slik jeg leser det var det ingen barn etter Aage, men han hadde en søster Barbro Gundersdatter som var gift med Jacob Gullowsdatter Bye.  Det var også halvbrødre til Aage, Olle Gabrielsen d.e., Jacob Gabrielsen, død og Olle Gabrielsen d.y.  Jacob hadde 4. barn.  Utlodningen viser at disse får parter i Gjørv, men når Jacob Bye dør 2 år senere viser skiftet etter ham ikke noe i Gjørv.  Dette passer da godt med at Hans Gundersen er den som overtar Gjørv etterhvert - eller har han den på vegne av de øvrige?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#20

Det står Elsebe da hun døde 3 år og 7 mnd. i 1736. Opprinnelig er dette samme navn som Elisabeth, men det viser seg at det ble tydelig skilt mellom Elsebe og Elisabeth når det gjalt oppkalling på denne tiden. Et godt eksempel er debatten om Vincents Friis her på DA, der er det flere Elsebe. Så jeg tipper at hun er oppkalt etter ei som nettopp het Elsebe.

 

Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Døde og begravede 1736-1738, side 156.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Gundersen Gjørv (ca. 1654-ca. 1706) var gift med Ragnhild Rolandsdatter, som var datter til Kirsten Rasmusdatter i hennes første ekteskap med Roland Olsen Gangstad. Hans Gundersen løste i 1699 ut flere av medarvingene i gården, slik at han i matrikkelen 1700 står som eier og bruker av hele gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.