Gå til innhold
Arkivverket
Mette Falstad

Anna Elise Olsdatter gift med Karl Oskar Joelsen. Fødselsdato?

Recommended Posts

Mette Falstad

Hei.

 

Jeg er helt ny på dette med slektsforskning og kunne trenge noen tips og råd. Jeg har funnet navnene på foreldrene til Bestemor som ble født i 1918. De stod på dåpsattesten hennes. Etter hva jeg kan tyde er altså faren hennes Karl Oskar Joelsen f. 10. juli 1892 født på en plass ved navn Ynsæter og moren hennes Anna Elise Olsen. Jeg klarer ikke å finne noe om Anna Elise. Hverken fødselsdato, søsken eller foreldre. Hvordan går man da frem? Jeg vet at hun døde i en bilulykke, men jeg vet ikke året dette skjedde. Bestemor sa det skjedde dagen før hun skulle konfirmeres. Om de ble konfirmert ved 15 år da slik som nå, så vil dette ha skjedd i 1933.  Finner ingenting om det, men jeg vet jo heller ikke hvor jeg skal lete. Alle tips og råd mottas med stor takk!

 

Mvh Mette Falstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Falstad

Hei !

 

Velkommen til forumet.

 

Bare en liten start på det hele.

 

F. T. Nes 1900.

Ynsæteren.

Karl Oskar Joelsen med foreldre og søsken og litt til.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037040006002

 

Mvh. Magne.

 

Tusen takk:) Var ganske morsomt å se at jeg har gitt min egen sønn samme navnet som min tippoldefar. Jeg kom meg ganske enkelt helt tilbake til 1600tallet på farssiden hennes, så det er forundelig at det skal være så vanskelig å finne spor etter moren hennes. Hadde jeg visst at slektsgransking er så magisk, så hadde jeg startet mye før :)

 

Mvh Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Falstad

Begge disse er av mine ja:) Eneste er at etternavnet til Karl ble skrevet Joelsen etter hans far Joel. Han skiftet navn til Falstad da de etter sigende flyttet til en gård ved navn Falstad gård på romeriket. Denne skal fortsatt ligge der. Skal prøve å få tak i søsteren til bestemor. Hun lever fortsatt, så det kan hende hun vet noe om Anna Elise.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Dåpen:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Årnes i Nes, Klokkerbok nr. Bc 0002 (1915-1943), Fødte og døpte 1918, side 13.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=243&idx_id=243&uid=ny&idx_side=-14
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050315010014.jpg
(Nr. 25) Anna Elise er født i 1894.

Vielsen 9. juli 1918:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 11 (1899-1918), Ekteviede 1918, side 426.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3918&idx_id=3918&uid=ny&idx_side=-411
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060602030411.jpg
(Nr. 14)  Er hun fra Austmarka?

.
Anna Elise Olsdatter Dragonmoen ble konfirmert 3. oktober 1909. Hun er født 5. oktober 1894 på Nabben (Tangen), døpt 28. oktober 1894:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Klokkerbok nr. 4 (1895-1920), Konfirmerte 1909, side 131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4986&idx_id=4986&uid=ny&idx_side=-134
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725030035.jpg
(Nr. 37)  Foreldrene er ungkar tjener Ole Syversen og pike Karen Olsdatter.

.
Kanskje henne i 1900? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037059003720
 


Anna Elises dåp:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Ministerialbok nr. 15 (1881-1900), Fødte og døpte 1894, side 60.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4984&idx_id=4984&uid=ny&idx_side=-63
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725020110.jpg
(Nr. 25)  Faren kom fra Vangen under Fagernes.

Da er vel dette Anna Elise i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036403004007
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Falstad

Dåpen:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Årnes i Nes, Klokkerbok nr. Bc 0002 (1915-1943), Fødte og døpte 1918, side 13.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=243&idx_id=243&uid=ny&idx_side=-14

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050315010014.jpg

(Nr. 25) Anna Elise er født i 1894.

 

Vielsen 9. juli 1918:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 11 (1899-1918), Ekteviede 1918, side 426.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3918&idx_id=3918&uid=ny&idx_side=-411

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060602030411.jpg

(Nr. 14)  Er hun fra Austmarka?

.

Anna Elise Olsdatter Dragonmoen ble konfirmert 3. oktober 1909. Hun er født 5. oktober 1894 på Nabben (Tangen), døpt 28. oktober 1894:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Klokkerbok nr. 4 (1895-1920), Konfirmerte 1909, side 131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4986&idx_id=4986&uid=ny&idx_side=-134

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725030035.jpg

(Nr. 37)  Foreldrene er ungkar tjener Ole Syversen og pike Karen Olsdatter.

.

Kanskje henne i 1900? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037059003720

 

Anna Elises dåp:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Ministerialbok nr. 15 (1881-1900), Fødte og døpte 1894, side 60.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4984&idx_id=4984&uid=ny&idx_side=-63

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725020110.jpg

(Nr. 25)  Faren kom fra Vangen under Fagernes.

 

Da er vel dette Anna Elise i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036403004007

 

 

Tusen takk for veldig grundig svar. Der er hun jo! Hvordan gikk du frem for å finne alt dette? Må man bla fra start til slutt eller finnes det noen måte å søke på. Jeg forsøkte nemlig å søke opp vielsen i går, men fikk ikke til.

 

Det jeg og syns er snodig er at på fødselsattesten til bestemor så står det at Anna Elise heter Olsen til etternavn, men ut ifra tiden hun er født i skulle det vel strengt tatt vært Olsdatter siden Olsen vel blir Olessønn?

 

Her står det at hun skulle være fosterdatter: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037059003720   Betydde fosterdatter det samme da som i dag? Jeg ser også at fødselsdatoen på Karen Olsdatter Mathistorpet i folketellingen for 1900 er 1828, mens fødselsdatoen til Pige Karen Olsdatter på fødselsattesten til Anna Elise er 1870. Kan da nesten tyde på at hun ble flyttet til bestemoren sin av en eller annen grunn og at det er der hun var fosterdatter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg hadde egentlig tenkt å spørre hvor bestemoren din var født, før jeg begynte å lete, for hun kunne jo ha blitt født hvor som helst. Siden faren bodde i Nes, er det er jo et avgrenset område med menigheter i Nes på Romerike: Nes, Årnes, Udenes, Fenstad og Ingeborgrud og overkommelig å lete i.  Året hadde du oppgitt til 1918, men ikke noen fødselsdato eller navn. Da Magne fant fødselsdatoen hennes, ble det lett å finne dåpen og tilfeldig valgte jeg Årnes først. Så var det å finne vielsen i perioden rundt 1918, for å finne fødestedet og navn på Anna Elises far. Der sto det at hun ble konfirmert i 1909 og det er alltid lettere å lete i konfirmasjonslister enn i dåper. Der sto både fødsels- og dåpsdato oppført.

 

I dåpen til Anna Elise er det en fadder ved navn Gina Olsdatter og i og med at Anne Elise er født på Nabben(Tangen) på Austmarka, er vel dette fadderen Gina: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036405003312

 

Hun behøver ikke være Karen Olsdatters søster, men det er ofte slektninger blant fadderne, så det er en mulighet for det.

 

Jeg tror jeg hadde lett etter Karen Olsdatters eventuelle dødsfall i kirkebøkene for Vinger/Austmarka eller også i Brandval, for å se om fødested er oppført. Det er ikke umulig at Anna Elise ble sendt til slekt i Brandval for å vokse opp der.
 

Så du i merknadene ved dåpen at Karen Olsdatter hadde fått en datter tidligere, Borghild Ovidia, f. 2. april 1892?
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Ministerialbok nr. 15 (1881-1900), Fødte og døpte 1892, side 45.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4984&idx_id=4984&uid=ny&idx_side=-48
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725020095.jpg
(Nr. 15)

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Rundt overgangen til 1900-tallet, var det stadig flere som sluttet med patronym, (farens fornavn med -sen eller -datter etter) og valgte et fast familieetternavn. Dette ble også krevet, da navneloven kom i 1923. https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Navneloven

.

I denne perioden kan en finne samme person (kvinne) i folketellinger fra 1885, 1900- 1910 eller i kirkebøkene med fem forskjellige navn: patronymet, patronymet gjort til slektsnavn med -sen (som i ditt tilfelle), at hun isteden har valgt farens 'etternavn' (dvs. hans patronym), ektemannens 'etternavn' eller gårdsnavnet. Når jeg setter 'etternavn' i anførselstegn, er det fordi patronymet egentlig ikke var et navn, men informasjon om hvem de var sønn/datter av. Gårdsnavnet etter patronymet var adressen de til enhver tid hadde og dette endret seg om de flyttet.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Du har nok rett i at Anne Elise kom til mormoren sin. Jeg lette etter Gina Olsdatters mor Lisa født i Brandval 6. januar 1848, men det var ett år feil.

Ifølge FamilySearch er hun født 6. januar 1847: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWLQ-962

 

Foreldre er Ole Olsen og Karen Olsdatter. :)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Fødte og døpte 1847, side 2.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8877&idx_id=8877&uid=ny&idx_side=-7
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124370372.jpg

(Nr. 68)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Falstad

Rundt overgangen til 1900-tallet, var det stadig flere som sluttet med patronym, (farens fornavn med -sen eller -datter etter) og valgte et fast familieetternavn. Dette ble også krevet, da navneloven kom i 1923. https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Navneloven

.

I denne perioden kan en finne samme person (kvinne) i folketellinger fra 1885, 1900- 1910 med fem forskjellige navn: patronymet, patronymet gjort til slektsnavn med -sen (som i ditt tilfelle), at hun isteden har valgt farens 'etternavn' (dvs. hans patronym), ektemannens 'etternavn' eller gårdsnavnet. Når jeg setter 'etternavn' i anførselstegn, er det fordi patronymet egentlig ikke var et navn, men informasjon om hvem de var sønn/datter av. Gårdsnavnet etter patronymet var adressen de til enhver tid hadde og dette endret seg om de flyttet.

 

Tusen takk for atter mer info:) Jeg syns det tidvis er fryktelig vanskelig å tyde skriften i kirkebøkene, men jeg fant dette http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=7326&urnread_imagesize=full&show=246#toppen  Uvisst om det er samme Karen Olsdatter, men om det er det så har hun også da fått en dødfødt (uekte) sønn. Forferdelig ord om et barn syns jeg. Det er da et ekte barn uansett, hehe. Jeg syns det ser ut som det står uekte i dåpsinnskriften til Anna Elise også og det kan vel kanskje forklare at hun ble sendt for å vokse opp med slektninger.

 

Måten å gjøre dette på er da å finne kirkeboka for riktige område og ca tid, og så bare bla seg igjennom?

 

Tusen takk for innsatsen:) Setter stor pris på det!

Kan jeg gå ut ifra at fødselsåret som står i margen i diverse kirkebøker er korrekt, eller bare klabbet de på et ca. tall av og til? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg får stille det alikevel siden jeg har null peiling på dette her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Falstad

Nå har jeg googlet gotisk alfabet og leser på harde livet. Du verden for noen snirklete fine bokstaver :D

Endret av Mette Falstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg fikk ikke sett det du lenket til, for lenker fra adresselinjen går ut på tid. Øverst i Tydeforumet ligger denne veiledningen i å lage permanente lenker: http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/#entry1557019

 

Nei, en dåpsinnføring er bare primærkilde for når dåpen fant sted. Om foreldrenes fødselsår er oppført, er dette ikke en primærkilde og fødselsårene kan være omtrentlige.

.

Det er egentlig en forkortelse som betyr født u(tenfor)ekte(skap), selv om det var vondt å høre for dem det gjaldt.

 

Noen steder er kirkebøkene transkribert og gjort søkbare og disse finner du ved å velge dette i FINN KILDE eller fra forsiden: http://arkivverket.no/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Kirkeboeker/Transkriberte-kyrkjeboeker

.

Å finne rett kirkebok er ikke alltid lett og denne lenken med Arkivverkets oversikt over soknehistorikk er nyttig: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen
Mette Falstad

For en fantastisk app :D Tusen takk for tipset :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×