Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-70

Øverst til høyre ser dere forlovelsen/ekteskap??  mellom Dorothea Margarethe Kyhn og Jens Hiermand
i Trondheim Domkirke den 7 september 1707.

Prøvde å se om hennes 1) mann stod der, men kunne intet se. Men hun kalles Madam, hvilket
i hvert fall tyder på at hun har vært gift før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det.

.

Hvordan kan vi vite 'så sikkert' at det er Anne Maria Frantzdatter Cold som blir gift i Vinger 7 Jan 1727 med Michael Johan Kyhn ?

 

Anne Maria Frantzdatter Cold (f.1696) ble såvidt jeg vet gift i Vinger i 1721 med Nicolai de Seue (f. i Christiania i 1690).

Han må i så fall helst være godt forvart under seks fot jord (i Vinger ?) innen utløpet av året 1726 ...

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Ovenstad militærbiografier- der står hennes fødselår.

+ Tønders slektstavle+ Lassen Samlinger.

 

Kan du motbevise, at de alle tar feil så er det ikke noe bedre enn det.

Prøv om du kan finne de Seue død.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Ovenstad militærbiografier- der står hennes fødselår.

+ Tønders slektstavle+ Lassen Samlinger.

 

Kan du motbevise, at de alle tar feil så er det ikke noe bedre enn det.

Prøv om du kan finne de Seue død.

.

Det er mer enn godt nok 'for meg' når dette framgår av Ovenstad, Tønders ... og Lassen

at det er Anne Maria Frantzdatter Cold (f. 1696) som blir gift i Vinger 7 Jan 1727 med Michael Johan Kyhn.

Jeg ante bare ikke at dette sto der .....

 

Det fantes forøvrig en Anne Maria Cold (Kold) (c1717-1803 Kr.sund) som i 1801 bodde i 'Lexen', Ørland, ST,

gift (2. gang) med (enkemann) 'krydsbetjent' Svend Busch Mechlenborg (1727-1807). Skal tro hvem som er hennes foreldre ?

 

Det er vel grunn til å tro at hun også er oppkalt etter A. M. Fr.d. Cold  sin mor Anna Marie Wandal (1660-1736) i Vinger (g.m. Frantz Anderss. Cold).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Ovenstad er Nicolai de Seue 1690-1767 død 2. nov.1767 og gift med Anna Cold gift 29.jul.1721 i Vinger.

 

Det står Anne Cold i 1721, se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-193

 

Det står Anne Marie Cold i 1727 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Denne sec.ltn. Uldrich Friederich Kyhn (skifte 1733) (med fire umyndige barn (dvs. f. etter 1708 ?) pluss den myndige sønnen Johan), er det den samme UFK som nedsettes i en furukiste på Domkirkegården 12 Feb 1720 ?

 

Jeg har i hans 1. ekteskap (m. Mette Christoffersdatter Lossius, død 1718) notert barna 1. Anne Christine 1708, 2. Johan 1709, 3. Christopher c1710, 4. Reinholt Andreas 1711 og 5. Eva Elisabeth 1712, hvorav jeg har notert at nr. 1. Anne Christine og nr. 5. Eva Elisabeth begge levde i 1780 ved skiftet på Tingvoll etter Reinholt Andreas (gjestegiver i Bekken (Bekkjen), Tingvoll).

 

Uldrich Friederich Kyhn skal 2. gang ha blitt gift med en 'A. M. Cold', som de 10 Jan 1746 skal ha avgitt en erklæring vedr. arv til ektemannens søstre. Hvem er denne 'A. M. Cold', mon tro ?

 

Jeg har forøvrig notert at avdødes bror, 'Capt. Michael (Johan) Kyhn', skulle være død på Ree i Stjørdal i 1713, men det kan jo da ikke være korrekt, dersom det var han som var formynder for avdødes 4 umyndige barn i 1733 ....

.

Det er riktig at det er han det er skifte etter i 1733 (skiftet sluttet da, ant. begynt før), som døde i 1720. Dette står i samme liste jeg refererte til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Ovenstad er Nicolai de Seue 1690-1767 død 2. nov.1767 og gift med Anna Cold gift 29.jul.1721 i Vinger.

 

Det står Anne Cold i 1721, se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-193

 

Det står Anne Marie Cold i 1727 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-246

 

Litt senere i 1721 nevnes Madselle Anne Marie Cold, se 25.sep.1721 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-194.  Det forteller meg at det må være to forskjellige personer som blir gift i hhv. 7.jan.1721 og 29.jul.1727.  På motsatt side ser en madame Inger Frantzdatter Cold.  Er det mulig at Anne i 1721 er en feilskrift for Inger? Neppe for 27. nov. 1721 står det Anne Cold kapt de Seues http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-196

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Lassen er hans kone Mette Lossius som nedsettes i en enkel furukiste, nedsatt 30 desember 1718.

.

Hvor sier Lassen at sek.lt. Ulrich Friderich Kyhn (c1670?-1720) sin hustru Mette Christoffersd. Lossius døde (i 1718), i Leksvik eller Trondheim ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nils Hegge

 

Nå har du fått en mengde nye opplysninger om familien Kyhn.

Synes kanskje du burde vært flinkere til å komme med en tilbakemelding

om du er fornøyd med den hjelpen du har fått.

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, Helt enig, men - dessverre så fikk jeg en del saker som gjorde att jeg fikk prioritere ned min hobby. Men jeg følger med og skall gjøre en sammenstilling senere i uka. Så skall jeg også se til att min egen side oppdateres med alt nytt.

 

Jeg er veldig imponert over hva du og andre har gjort her. Håper bare att de som har "virus" på sine sider ser det og retter. Jeg har sendt e-post til en del, men det er ikke så mye respons.

 

Det som er feil i bøker som i Ovenstad er ett større problem. Boken ligger på NSFs side for medlemmer, NSF skulle kanskje ha en egen side for rettelser i de bøkene de publiserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje burde jeg laget en egen tråd om Cold, men forsøker først her.

 

Se #59 hvor jeg påpeker at det må være 2 forskjellige Anne Cold som gifter seg hhv. 1721 og 1727 i Vinger.  Jeg har sett nærmere på Cold-slekten og ser flere muligheter til opprinnelse for den første av disse. 

 

Sognepresten i Vinger, Frantz Andersen Cold 1646-1720 var gift med Anna Marie Wandal c1660-1736.  Sognepresten døde/begr. 31.okt.1720.  Da passer det godt at de Seue ble gift med enken 7.jan.1721.

 

Frantz hadde flere brødre, bl.a. Isak 1649-1730, sogneprest i Romedal gift 25.okt.1702 med Mette Larsdatter Slachier 1670-.  De fikk en datter Mette i 1702, men kan også ha flere barn, f.eks. en Anne.

 

Det er også mulig at sognepresten Frantz var gift før og at Anne er en datter av 1. ekteskap.

 

Jeg tror at de Seue ble gift med presteenken Anna Marie Wandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

 

Hos Ovenstad står det at de Seue ble gift med Anne Frantzdatter Cold.

Hvis det er rett, så kan det være en datter.

 

Har du sett hva Lassen skriver om Cold, kanskje er det noe der.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Lassen er Inger- Anne Marie- Anne søstre

Anne døpt 17 juni 1692 i Vinger.

 

Mulig jeg ikke så godt nok etter, men jeg fant henne ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjeller Hans Kyhn barn har vi fortsatt, om jeg har fått med meg alt, følgene uklarheter og spørsmål:

Georg Christian Kyhn

Ovenstads tekst er:

Kyhn, Georg Christian. - Fenr. (eller sek.lnt.) ved Akh. nasj inf.regt.s fckerske komp. 5/4 1690. - Pr.lnt. ved kav. N.Fjelds, ved Guldalske komp. 2/7 1692. men forflyttet til Stjordalske komp. i 1696 - Fra 1701 blev dette kav. omgjort til drag.er og K. ståi der fremdeles ved samme komp. - Kpt.lnt. ved samme komp., som nu er livkomp.. fra 1709. - Fratrådt i 1713. - Hans etterfølger ansatt 29/4 1713. -

På Internet er det en del forskjellige årstall for hans fødsel, men om Ovenstad er korrekt så er det sansynlige att han begynte sin karriere 1690 ca 20 år gamel, alltså født ca 1670.

Det er også informasjon på Internet att han dør ca 1721 i Hanover. Det kan kanskje bekreftes når vi får tilgang til Hirsch bok om Danske og norske Officerer.

 

Michael Johan Kyhn f. ca. 1686 d 1738 (47 år gml) er sønn i Hans andre ekteskap med Mette S Tønder. Men hvilken Anne Cold giftet han seg med 1727?

 

Til slutt

Capitain des armes Jacob Hansen Kyhn død på Bragernes 1706

Om han er sønn til ”vår” Hans Kyhn er han, basert på sin stilling når han dør, trolig fra ekteskapet med Anna v Barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Johan Kyhn giftet seg med Anne Marie Frantzdatter Cold

født 1696 på Vinger.

Hennes far var Sogneprest på Vinger Frantz Andersen Cold og Anne Marie Wandal.

Dette fikk vi avklaret i tidligere innlegg.

 

Hennes søster Anne Gift med De Seue.

Sognepresten hadde 2 døtre med navn Anne - Anne Marie, det er

to helt forskjellige navn, med visse likheter. Kan nok forvirre de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje burde jeg laget en egen tråd om Cold, men forsøker først her.

 

Se #59 hvor jeg påpeker at det må være 2 forskjellige Anne Cold som gifter seg hhv. 1721 og 1727 i Vinger.  Jeg har sett nærmere på Cold-slekten og ser flere muligheter til opprinnelse for den første av disse. 

 

Sognepresten i Vinger, Frantz Andersen Cold 1646-1720 var gift med Anna Marie Wandal c1660-1736.  Sognepresten døde/begr. 31.okt.1720.  Da passer det godt at de Seue ble gift med enken 7. jan. 1721.

 

Frantz hadde flere brødre, bl.a. Isak 1649-1730, sogneprest i Romedal gift 25.okt.1702 med Mette Larsdatter Slachier 1670-.  De fikk en datter Mette i 1702, men kan også ha flere barn, f.eks. en Anne.

 

Det er også mulig at sognepresten Frantz var gift før og at Anne er en datter av 1. ekteskap.

 

Jeg tror at de Seue ble gift med presteenken Anna Marie Wandal.

.

Leif, du blander datoer og årstall, gjør du ikke ?

  1. Anne _____ Cold (1) gifter seg 29 Jul 1721 i Vinger
  2. Anne Maria  Cold (2) gifter seg  7 Jan 1727 i Vinger

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.