Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Anna Hansdatter Kyhn død i København 1727 og begravet 1 september 1727 i Holmen kirke i København.
Hun er da 65 år gammel og skulle således være født ca.1662.
Se København-Sokkelund-Holmen 1688-1850 Opslag 88

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33642-8892-42?cc=2078555&wc=M5KR-N35:357517801,357517802,359206601,359964101

Begge to står omtalt i denne linken

Det står noe om hennes sønn Christian Ramus ovenfor-Anna Kyhn jeg får ikke helt med hva som står der.

Hvis dere ikke ser bildet ordentlig ta piltastet  på musen og dra bildet nedover.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16410&idx_id=16410&uid=ny&idx_side=-246

 

Her gifter seg Jacob Wesseltoft seg med Anne Marie Kyhn

25 februar 1723 i Ytterøy i Nordtrøndelag.

 

Se venstre side den andre personen

 

Jeg tror det er denne Jacob Wesseltoft som er nevnt hos Delgobe http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43537/227/ gift div. ganger.  Student 1675?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Marie Kyhn var Wesseltofts 3. kone.  Han er behandlet av Dahl i "Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700". Var sønn av Hr. Jørgen Schee, sogneprest i Skåne, og Anne Pedersdatter. Wesseltoft ble avsatt i 1731 og døde i Bergen 3/8 1732. Dahl siterer kilder som gir han et forferdelig skussmål: "skarnaktig og ondskapsfull gemytt" og at "ingen ærlighet og troskap kunne af hannem forvenes". Før studiene kom han i militærtjeneste i 1675 og som løytnant under krigen skal han ha "halshugget en kvinne for å få hånd om hennes smykke". Hvis det er sannhet i dette, må man nesten synes synd på Anna Marie Kyhn ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er denne Jacob Wesseltoft som er nevnt hos Delgobe http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43537/227/ gift div. ganger.  Student 1675?

.

Jeg klarer av Delgobes notater ikke å lese navnene på hustruene til hr. Jacob Jørgensen Wesseltoft (c1655/60?-1732) til Inderøy. 

Noen som klarer ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per

Du finner på side 160-161 i Lasssen samlinger om datteren Anne Petronelle- der Lassen skriver gift med datteren til den uverdige

presten Wesseltoft. Står ganske mye om Engelhart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, Helt enig, men - dessverre så fikk jeg en del saker som gjorde att jeg fikk prioritere ned min hobby. Men jeg følger med og skall gjøre en sammenstilling senere i uka. Så skall jeg også se til att min egen side oppdateres med alt nytt.

 

Jeg er veldig imponert over hva du og andre har gjort her. Håper bare att de som har "virus" på sine sider ser det og retter. Jeg har sendt e-post til en del, men det er ikke så mye respons.

 

Det som er feil i bøker som i Ovenstad er ett større problem. Boken ligger på NSFs side for medlemmer, NSF skulle kanskje ha en egen side for rettelser i de bøkene de publiserer?

Ja, vi ønsker å lage rettelsessider for Ovenstad (og annen litteratur) på Slektshistoriewiki. Må dog lage en mal først.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første hustruen het vel Helvig Jørgensdatter, forrige sogneprest i Inderøy, Jens Bugges enke.

 

Wesseltoft i 1701 http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000610293

.

Da prøver jeg meg på et oppsett :

 

c1665: Jens Lauritsen Bugge (c1630-c1685) fra Sunnfjord, prest på Inderøy 1665-1685, blir gift med Helvig Jørgensdatter

c1686: Helvig gifter seg påny med 'eftermanden' i embedet, Jacob Jørgensen Wesseltoft (c1646-1732) fra Skåne (f.år fra FT1701)

c1700: Jacob gifter seg påny med Anna Roggert (barn: Hans Jørgen c1700, Anna Petronelle f. c1713, i Kristiansund !?)

  1723: Jacob gifter seg påny (på Ytterøy) med Anne Marie Kyhn

  1731: Jacob blir avsatt *) fra embedet som sogneprest på Inderøy, og begraves i Korskirken, Bergen 13 Aug 1732.

 

       *)  Se forøvrig May Teistevoll's innlegg over mht. Jacob's vandel .....

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Da prøver jeg meg på et oppsett :

 

c1665: Jens Lauritsen Bugge (c1630-c1685) fra Sunnfjord, prest på Inderøy 1665-1685, blir gift med Helvig Jørgensdatter

c1686: Helvig gifter seg påny med 'eftermanden' i embedet, Jacob Jørgensen Wesseltoft (c1646-1732) fra Skåne (f.år fra FT1701)

c1700: Jacob gifter seg påny med Anna Roggert (barn: Hans Jørgen c1700, Anna Petronelle f. c1713, i Kristiansund !?)

  1723: Jacob gifter seg påny (på Ytterøy) med Anne Marie Kyhn

  1731: Jacob blir avsatt *) fra embedet som sogneprest på Inderøy, og begraves i Korskirken, Bergen 13 Aug 1732.

 

       *)  Se forøvrig May Teistevoll's innlegg over mht. Jacob's vandel .....

.

 

Dahl oppgir dette angående Wesseltofts tre koner og barn (som ikke er helt i overensstemmelse med Nermos liste)

1. Margrethe Hansdatter som nevnes i 1692, trolig enke etter Hr. Bugge

2. Sara Roggert - som det var skifte etter 11/6 1720. Hun var datter av Hr. Jens Willumsen.

Barn nevnt i skiftet 1720: Jens Jørgen, var 20 år og i København på universitetet; Fredrik Iver von Ahnen, var 11 år.

Anna Petronella - Erlandsen har henne gift med Hans Engelhardt, kapellan i Inderøy

3. Anna Kyhn

 

Dahl har hentet info fra Inderøyboka, 1973, s. 390 ff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Da får jeg justere mitt forslag til følgende :

 

c1665: Jens Lauritsen Bugge (c1630-c1685) fra Sunnfjord, prest på Inderøy 1665-1685, blir gift med Helvig Jørgensdatter  (stemmer, Leif ?)

c1675: Jens gifter seg påny med Margrethe Hansdatter (nevnt i 1692)

c1686: Margrethe gifter seg påny med 'eftermanden' i embedet, Jacob Jørgensen Wesseltoft (c1646-1732) fra Skåne (f.år fra FT1701)

c1700: Jacob g. seg påny m. Sara Roggert (b: Jens Jørgen c1700, Anna Petronelle f. c1713, i Kr.sund !?)  (hvor tok du 'Anna' Roggert fra, Wenche ?)

  1723: Jacob gifter seg påny (på Ytterøy) med Anne Marie Kyhn

  1731: Jacob blir avsatt *) fra embedet som sogneprest på Inderøy, og begraves i Korskirken, Bergen 13 Aug 1732.

 

... og altså et barn til av Jacob : Fredrik Iver von Ahnen (Wesseltoft), f. ca. 1709 (11 år i 1720).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahl oppgir dette angående Wesseltofts tre koner og barn (som ikke er helt i overensstemmelse med Nermos liste)

1. Margrethe Hansdatter som nevnes i 1692, trolig enke etter Hr. Bugge

2. Sara Roggert - som det var skifte etter 11/6 1720. Hun var datter av Hr. Jens Willumsen.

Barn nevnt i skiftet 1720: Jens Jørgen, var 20 år og i København på universitetet; Fredrik Iver von Ahnen, var 11 år.

Anna Petronella - Erlandsen har henne gift med Hans Engelhardt, kapellan i Inderøy

3. Anna Kyhn

 

Dahl har hentet info fra Inderøyboka, 1973, s. 390 ff.

.

Er det her snakk om Hr. Jens Willumsen Parelius (c1629?-1698), pers.kap. i Sparbu 1654-1665, sogneprest sammesteds 1665-1698 ?

Kjennes hans slektsforbindelse til øvrige Parelius ? Jeg tror ikke Willum/William er mye brukt i de 'mest aktuelle' Parelius-slektene ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000610293

Anna Roggert stod det i en artikkel jeg fant på nettet. Nei det er kun primærkilder som man kan stole på.

 

Er dødsdatoen riktig på Jacob Wesseltoft- det står så på digitalarkivet, at han blir begravet i Korskirken

den 13 august 1732. Jeg klarte ikke å finne han. 

Sønnen Jens Jørgen-heter her Hans Jørgen. Hva som er riktig vet jeg ikke

Se linken.

 

Jacob Jürgen Wesseltofft m i kirken med præd. Aug 13 1732 KK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet (etter Wesseltoft eller en hustru) som er nevnt av Delgobe (jfr. #127) http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43537/227/ - ref. Brodahl ...... kunne vært interessant å se nærmere på.  Hvor finnes det?

 

Anna Rogert er vel søster av Else Rogert 1684-1752 gift c1718 med Anders Jacobsen Omejer i Trondheim.  Døtre av kapellan Poul Rogert -1706  og Ida Rostorph -1713, døde i Nakskov, Maribo.  En bror, Andreas Poulsen Rogert 1691-1746 ble for øvrig gift med Else en søster av Anders.

 

I skiftet i Innherads prosti etter Anne Marie Kyhn 8.jan.1728 nevnes det at hun døde 20.nov.1727 i Trondheim uten livsarvinger http://arkivverket.no/URN:sk_read/24770/67/

 

Her er vel Wesseltofts skifte (og testamente) http://arkivverket.no/URN:sk_read/25134/90/ som er litt uoversiktelig for meg.  Utlodning skjer ikke før i 1737 og der finnes arvingene http://arkivverket.no/URN:sk_read/25134/111/  Se også registeret - oversikt over Wesseltofts skifter og saker http://arkivverket.no/URN:sk_read/25134/2/

 

Selve opptegnelse av eiendeler og mere om arvinger til Wesseltoft her http://arkivverket.no/URN:sk_read/25135/508/ Starter noen sider foran.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16410&idx_id=16410&uid=ny&idx_side=-250

 

6 September 1731 giftet Anne Petronelle Roggert Wesseltoft seg med Hans Engelhart på Ytterøy i Nordtrøndelag.

 

Se venstre side 1 avsnitt.

 

Det var sikkert Inderøy de giftet seg men Ytterøy dekket hele området til 1733.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000610293

Anna Roggert stod det i en artikkel jeg fant på nettet. Nei det er kun primærkilder som man kan stole på.

 

Er dødsdatoen riktig på Jacob Wesseltoft- det står så på digitalarkivet, at han blir begravet i Korskirken

den 13 august 1732. Jeg klarte ikke å finne han. 

Sønnen Jens Jørgen-heter her Hans Jørgen. Hva som er riktig vet jeg ikke

Se linken.

 

Jacob Jürgen Wesseltofft m i kirken med præd. Aug 13 1732 KK

.

Hvor er "Jacob Jürgen Wesseltofft m i kirken med præd. Aug 13 1732 KK" hentet fra,

hvis det er slik at du ikke har klart å finne hans begravelse i Korskirken den 13 august 1732 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Iver von Ahnen Wesseltoft nevnt i #136 havnet i Skien hvor han døde i 1771, formentlig 64 år gammel. Han ble gift med Catharina Hind, enke etter Johan Plesner og Henrik Ibsens tippoldemor. Det er skifte etter ham i Skien 22. mai 1771. Se også skifteregisteret på Digitalarkivet.

 

Jeg har ikke rukket å se så nøye på dette skiftet ennå, men han døde barnløs og som arvinger er oppført søstersønnen Simon Engelhart, forvalter ved Gjemsø kloster, samt 3 ikke navngitte søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Anna Rogert er vel søster av Else Rogert 1684-1752 gift c1718 med Anders Jacobsen Omejer i Trondheim.  Døtre av kapellan Poul Rogert -1706  og Ida Rostorph -1713, døde i Nakskov, Maribo.  En bror, Andreas Poulsen Rogert 1691-1746 ble for øvrig gift med Else en søster av Anders.

...

.

I innlegg #135 skriver May at Sara Roggert - som det var skifte etter 11/6 1720 ... var datter av Hr. Jens Willumsen' ...

 

Er det en forveksling mellom Anna og Sara her, og hvem er Hr. Jens Willumsen ?

.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahl har som nevnt Sara Roggert og skriver om hennes foreldre: sogneprest i Sparbu Jens Willumsen og Anna Nilsdatter Balle:

 

Bestrider først at Jens Willumsen var en "Parelius", men sannsynligvis sønn av Willum Andersen Roggert, borgermester i Nykøping på Falster.
Jens Willumsens søster Johanna Willumsdtr. Roggert var gift med biskop Bredal hvor Jens hadde vært "famulus" i 4 år. Han hadde også vært 3 år som lærer i Nykøping (diisse opplysningene gitt av Jens selv i 1654 da han søkte på ekspantanse på stillingen i Sparbu).
 

Gift 1) med NN, 2) med Anna Nilsdatter Balle. I en arvesak  i Sunndal 1704 nevnes at Hr Wesseltoft var gift med søskenbarn av barna til Ane Christophersdtr., en datter av Karen Nilsdatter Balle. Karen og Anne Nilsd. Balle var søstre.
I tillegg til Sara skal Jens også hatt en datter Ellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahl har som nevnt Sara Roggert og skriver om hennes foreldre: sogneprest i Sparbu Jens Willumsen og Anna Nilsdatter Balle:

 

Bestrider først at Jens Willumsen var en "Parelius", men sannsynligvis sønn av Willum Andersen Roggert, borgermester i Nykøping på Falster.

Jens Willumsens søster Johanna Willumsdtr. Roggert var gift med biskop Bredal hvor Jens hadde vært "famulus" i 4 år. Han hadde også vært 3 år som lærer i Nykøping (diisse opplysningene gitt av Jens selv i 1654 da han søkte på ekspantanse på stillingen i Sparbu).

 

Gift 1) med NN, 2) med Anna Nilsdatter Balle. I en arvesak  i Sunndal 1704 nevnes at Hr Wesseltoft var gift med søskenbarn av barna til Ane Christophersdtr., en datter av Karen Nilsdatter Balle. Karen og Anne Nilsd. Balle var søstre.

I tillegg til Sara skal Jens også hatt en datter Ellen.

.

Slik det ser ut for meg var det Ane Christophersdatter selv som var søskenbarn av Sara Rogert (g.m. den 'uverdige' Jacob J. Wesseltoft), i og med at deres mødre (hhv. Anna og Karen Nielsdøtre Balg/Balle) var søstre. (Eller tar jeg feil her ?)

 

Forøvrig er jeg selvsagt enig i at Sara Rogert's far 'bør være' Jens Willumsen (Rogert), og jeg antar at

'feilen' (i så fall) i 'Norsk Prestegister' (der Sparbu-presten er oppført som 'Jens Villumsen Parelius') kanskje kan skyldes en feillesning av tilnavnet 'Falstrius', som hr. Jens Willumsen (Rogert) på grunn av sitt geografiske opphav skal har benyttet på universitetet (der han ble immatrikulert 7 Sep 1642).

 

I Prestegisteret (hos NSF) er 'Jens Villumsen Parelius' oppført som pers.kap. i Sparbu 1654-1665 og sogneprest sammesteds 1665-1698.

(I så fall stemmer det ikke, som jeg tidligere har notert, at Jens Willumsen døde allerede i 1671).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

I tillegg til Sara skal Jens også hatt en datter Ellen.

.

Denne datteren (Ellen) av hr. Jens Willumsen (Rogert) til Sparbu og Anna Balg, er det hun som skal ha blitt gift med en løytnant Flood (el. Floor) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.