Gå til innhold
Arkivverket

SLEKTSVIRUS på Geni: Rørospresten Peder Ditlefsens slekt.


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Finner dette på Geni:

 

Peder Ditlevsen (Ditlevson) Fødselsdato: 16. april 1631 Fødested: Maribo, Storstrom, Denmark Død: Døde 1. november 1689 : Maribo, Storstrom, Denmark Nærmeste familie:

Son of Ditlev Pedersen Persaune og Anna Hansdatter fra Tronsaune
Husband of Anna Andersdatter Bernhoft
Father of Ole Pederson Dybdahl; Ditlev Pedersen Viken og Andreas Pedersen Bernhoft
Brother of Johanna Ditlefsdatter; Karen Ditlevsdatter og Maren Ditlevsdatter
Half brother of Anne Grete Ditlevsdatr Lincran; Sidsel Ditlevsdatter; Niels Ditlevsen; Rasmus Ditlevsen og Maren Ditlevsdatter

Yrke: Sogneprest i Röros, Første sogneprest i Røros kirke, Sogneprest på Røros, Sokneprest på Røros  

 

Fakta om Peder Ditlefsen:

 

Han var gift med Anne Andersdatter Bernhoft

 

Han var far til Anders Pedersen Bernhoft, som IKKE er identisk med Anders Pedersen Dybdal, gift med Lucia Olsdatter Brynnilds.

 

Han var IKKE far til hyttemesteren Ole Pedersen Dybdal

 

Han var IKKE far til Ditlev Pedersen Vigen

 

Peder Ditlefsens eneste sønn Anders Pedersen Bernhoft døde ugift, skiftet etter ham i 1737 (avsluttet 1754):

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 04 , 1722-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Pag. 133-932 (forts. fra 3A 02). Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24717/310/

 

Avdøde farsslekt er som vi ser ikke stor: Avdøde Johanna Ditlevsdatter som hadde vært gift med avdøde Svend Busch, eneste datter avdøde Anne Margrete Busch, som hadde vært gift med avdøde Johannes Brun, deres barn etc.

 

Peder Ditlefsen hadde altså bare en søster som hadde etterkommere. Hva med de øvrige søsken og halvsøsken som nevnes her på geni, likeledes hans

herkomst? Er det overhodet noe sant i dette, hans fødested, foreldre mm. Jeg er skeptisk, men jeg kjenner jo ikke Peder Ditlefsens opphav.

 

Jeg roper ut to spørsmål jeg ikke vet svaret på:

 

Hvem var Peder Ditlefsen? Hvem var Ole Dybdal? (kone og barn vet vi)

 

Hvem var Ditlef Pedersen?

 

Det siste spørsmål vet jeg svaret på selv: 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 01 , 1690-1702, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Røros Kobberverk. Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24714/197/

 

Bergselle Peder Olsen og Kari Ingebrigtsdatter, barn:

1: Oluf Pedersen 28 år

2: Ditløf Pedersen 26 år

3: Anne Pedersdatter 24 år

4: Marit Pedersdatter 21 år

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er «vår» Peder Ditlevsen som vi finner som student i København i 1653 fra schola Nidros.;

Petrus Ditlevi (det er ingen andre aktuelle).

 

“28. Maij inscripti sunt hi seqventes ex Norvegia, qvi, adversis ventis detenti, cum reliqvis adesse non potuerunt ad ritum depositionis, ideoqve a Dno. Decano postea initiate sunt.”

 

Er dette riktig person var Rørospresten fra Nidaros bispedømme.

 

Kjøbenhavns Universitets Matrikel, 1646-1667, s. 49 (s. 245)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete.

 

Petrus Ditlevi er "e Schola Nidros."  Dvs han har gått på latinskolen i Trondhjem. Dette må vel være ham!

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, glemte e'en foran. Ja, det er ingen andre studenter med det patronymet, så dette bør være han. Kanskje sønn av en prest Ditlev i Nidaros eller fra en presteslekt fra samme område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660, s. 90 (s. 84), av Svein Tore Dahl

 

«1624-33

Ditlef Pedersen

Nevnt i lensregnskapet som tiendeskriver i årene 1624-1630 (lensr. 26.6.27.1,30.3, 44.3)

Han nevnes ennå som tiendeskriver den 18/4 1632 (lensr. 46.6) Han undertegner også tiendemanntallet for året 1632/33. (lensr. 49-3)

 

Ditlef må ha vært velstående for han la ut penger for Hospitalet mot at han fikk pant i Hospitalets gårder. Han eide dessuten en sjøbrygge i Bjugn som hans enke Ane Christensdtr leide ut den 5/5 1648.

 

Personalia

Han døde før 1639. Han var gift med Ane Christensdtr som i 1639 bodde på gården Persaune i Strinda. Kjente barn:

Peder: Ble sogneprest på Røros.»

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig søster til Peder er Johanne Dilefsdatter. Hun var først gift med Jon Helm (Hellum), som det ble skiftet etter i Trondheim 7. okt. 1673.

«Joen Helm i Biørnsgård. E. Johanne Detlousd. 5 b. med Kiersten Olsd. (ikke skiftet): Elin 14, Anne 9, Maria 7, Lisbet 5 og Oluf 3 år, alle blir hos stedmoren da de ikke har andre slektninger, 1873 ÷ 1369 RD

 

Kilde: NST 16 (1958), Bugge, Kjeld. "Utdrag av Trondhjems eldste skifteprotokoller [1678-1696]." s. 149.

 

Hun ble deretter gift med auksjonsdirektør i Trondheim Svend Gjertsen Busch. Det ble skiftet etter Johanne 22. mars 1690, hun etterlot seg datteren Ane Margrethe 15 år.

«2943 ÷ 1462, derav sølv 102, kjøpmannsvarer, gård 420, 1/100 part i Røros kobberverk 200, to parter i Ulriksdalsverk 57, Oluf Jonsen var avd.’s stedsønn.» (samme kilde som over s. 312-313).

 

Joh. E. Brodahl: Trøndersk Personalhistorie. Bind 1, «Døde i Domsognet 1679-1703» s. 63 (s. 57):

  • 1689, 6/1 «Johanna Svend Buschis, jord og al. klok.
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...kremt..., det burde jeg sett, Astrid.

 

Du har kanskje dette, men legger inn for informasjonens skyld:

 

«13/5 1717, * auksjonsdirektør Sven Busch, død i dag. B. m.l.h. Johanne Ditlefsd.: Ane Margrethe g. Johannes Bruhn (Johan Brun) på Røros, død under sk., med 2. h. Mette Marcusd. (Angell): Marcus, som begjærte sk., Giert 21, Johanne 24, hos mormor i Holsten, Catharina g. fenrik Johannes Nordahl, med 3. h. Ane Elisabeth Rasmusd. Finne: Rasmus 14 på Røros hos Sr. Jens Finne og Mette Maria hos bror Marcus.

Kontant 141, gull 15, sølv 98, 9 religiøse bøker, 2/180 bergparter á 500, 1/16 i Selbu kobberverk 1600, bygård 450, i alt 6.391 – 1.747 rd.»

 

Kilde: NST 16 (1958), Bugge, Kjeld. "Utdrag av Trondhjems eldste skifteprotokoller [1678-1696]." s. 306

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Joh. E. Brodahl: Trøndersk Personalhistorie. Bind 1, «Døde i Vor Frue sogn 1651-1703» s. 63 (s. 57):
  • 1689, 6/1 «Johanna Svend Buschis, jord og al. klok.

 

 

Bare gjør oppmerksom på at det er under Domsognet dette står.

Domsognet starter på side 46 (orginal paginering).

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014082608129

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for oppklaring. Jeg har også dette i mitt slektsregister, som ikke kommer fra Geni... Tror "Soga om Dybdalsætta" også oppgir Rørospresten som Ditlev Pedersens far.

Men, denne "Ditløf Pedersen", sønn av Peder Olsen og Kari Ingebrigtsdatter, var han gift med Karen Jakobsdatter Prytz? Finnes det mer informasjon om denne familien noe sted?
 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Astrid! Da skal jeg rette opp i min oversikt. Ditlev Pedersen er en av mine forfedre.

Takk for lenk til skifte også. Er nok ikke stødig nok til å tyde alt som står der, dessverre.

 

Thomas

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjenom skifte til tråd starter og er enig i at Ole Pedersen Dybdal og Ditlev Pedersen Vigen ikke kan være sønner av Peder Ditlefsen, samt at Anders Pedersen Bernhoft var ugift.

Jeg har derfor rettet på dette hos Geni, og lagt igjen bedskjed på profilen til Peder Ditlefsen og de andre berørte profiler, så forhåpentligvis vil dette hindre at disse blir koblet til Peder igjen.

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.