Gå til innhold
Arkivverket
Svenn Ruskedal

"Johannes" og "Ingeborg", foreldre sökes

Recommended Posts

Svenn Ruskedal

Hei!

Dette paret "Johannes C." 42 år og "Ingeborg T." 41 år finner vi her med 2 barn i FT 1801 "Eivindvik" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058391000042

Her en trolovelse på "Johannes Christensen Indre ?es" og "Ingeborg Thorsdtr. Sätre" i "Gulen" i månedskifte april/mai, v. side ca. midten : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11444&idx_id=11444&u id=ny&idx_side=-100

I flg. "Gulen" bygdebok b. 1 under gnr. 18 "Gryta" bnr. 2 "Solbö", så skal "Johannes" vere födt 1759 på "Dingsöyr", og "Ingeborg" födt 1760 på "Sätre".

Jeg har en dåp på "Ingeborg" 17 febr. 1760 i "Gulen/ Brekke herred" med far "Tor Sätre", h. side nr.3 överst : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&u id=ny&idx_side=-91

Har sjekket "Brekke herred" bygdebok b. 2 under gnr. 49 "Sätre", men finner ingen "Tor" som passer som far til "Ingeborg".

Det närmeste jeg kommer en nerliggende gård "Dingsöyr" er i "Guddal" sokn, men finner ikke engang noen "Christen/ Kristen" nevnt under gnr. 129 "Dingsöyr" i "Fjaler" bygdebok b. 3.

Takksam for all hjelp icon_smile.gif

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sven Hjortland

Finner far Christen Dingsor, som døper sønnen Iver den 19. september 1758 og datteren Synneve 19. april 1761, begge i Fjaler.

Finner ingen Johannes imellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

Äkteviet i mai ? 1785 "Johannes Christensen Nes" og "Ingeborg Thorsdtr. Sätre", v. side : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11444&idx_id=11444&uid=ny&idx_side=-101

 

Var vel "(Indre) Nes" det sto i trolovelsen også.
 

Endret av Svehn Ruskelöv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

Finner far Christen Dingsor, som døper sønnen Iver den 19. september 1758 og datteren Synneve 19. april 1761, begge i Fjaler.

Finner ingen Johannes imellom.

Takker Sven :) har sett det tidligere.

 

I "Bö" sokn den gang under "Gulen", finner jeg en "Haldor" döpt 24 juni 1762 med far "Christen Indre Nes(s)", v. side under midten : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&uid=ny&idx_side=-107

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

"Synneve" döpt 19 april 1761 i "Fjaler" med far "Christen Dingsörs", h. side midten : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8828&idx_id=8828&uid=ny&idx_side=-36
 

Faddere : Ole og Martha Näs, og "Peder, Randi, Martha Espeland. Mener det finnes en gård "Nes" i nerheten av "Espeland" ? :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

Jeg har fått vete av en kompis, att i flg. "Hyllestad" bygdebok b. 2 under gnr. 89 "Nes" så finnes det en "Kristen Andersen" (1718?-1801?) bruker på "Hola" 1762-72, g. 1 g. m. "Lisbet Johannesdtr." (1719?-1790).

 

Barn: 1) "Karl" (1754?-1783) n. bruker g. 1773 m. "Agate Eriksdtr. (Foss?) Espeland", 2) "Anders" g. 1787 m. "Johanne Pedersdtr. Indrefjorden", 3) "Gunnhild" g. 1781 m. "Even Andersen Bruås", 4) "Johannes" g. 1785 m. "Ingeborg Torsdtr. Sätre" i "Brekke", 5) "Haldor" f. 1762, 6) "Simon" f. 1763, 7) "Endre" f. 1766, 8) "Marta" f. 1770.

 

Men hvorfor nevnes ikke "Iver" og "Synneve" som var födte på "Dingsöyr" mon tro?, kan de vere döde som små?  :rolleyes: Ellers kan det jo stemme att "Kristen" var bruker på "Nes" fra 1762 da "Haldor" var födt der, og "Synneve" födt 1761 på "Dingsöyr".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Et spørsmål på siden her, men jeg våger likevel: Er det noen bestemt grunn til at du setter alle personnavn i anførselstegn?

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

Et spørsmål på siden her, men jeg våger likevel: Er det noen bestemt grunn til at du setter alle personnavn i anførselstegn?

 

DTH

Nei det er det ikke. Har bare blitt min måte og gjöre det på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

 

Takk det stemmer. Og i samme bygdebok har jeg nå fått vete att under gnr. 86 "Indre Böe" finnes en plassmann uten jord fram til 1801 "Kristen Andersen" g. 1 g. m. "Marta Hansdtr. Nes" i "Bö sokn", g. 2 g. m. "Johanna Sjursdtr. Varlia" f. 1744. De kom hit fra "Nes" og hadde kår derfra.

 

Barn fra 1 ekteskap: 1) "Anders" n. plassbruker g. 1787 m. "Johanne Pedersdtr. Indrefjorden", 2) "Karl" f. 1744 g. 1773 m. "Agate Ivarsdtr. Bordvik".

 

Det er merkelig att bygdebok forfatter av samme bind og sokn ikke har mer kontroll over om dette er en og samme "Kristen" :rolleyes: Av alle barna så stemmer "Anders" og "Karl" her, men den förste konas navn er feil. Om "Kristen" da ikke har vert gift 3 ganger ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

 

Takk. Har også sett det, og det må vel vere den samme "Synneve"?. Har sett tidligere att dåpen har blitt reg. på 2 steder, da i dette fallet om familien flyttet over fjellet ca.1761 til "Nes".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.