Gå til innhold
Arkivverket

Ola Flisie i Bratsberg len - hvem er det?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

I skattematrikkelen 1647 nevnes at Ola Flisie i Bratsberg len eier en part i Nordre Lunden i Gjerstad. Flisie - hvilken gård kan det være. Jeg klarer ikke å finne noe lignende. Det er foreslått å skulle være Brøsjø i Drangedal, men det tror jeg ikke. Dessuten er det ingen bruker Ola der i 1647.

 

 

Flisie - Flesje - Flesjø - Flesse.

 

Noen gårder som heter noe lignende i 1647 ca.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skattematrikkelen 1647 nevnes at Ola Flisie i Bratsberg len eier en part i Nordre Lunden i Gjerstad. Flisie - hvilken gård kan det være. Jeg klarer ikke å finne noe lignende. Det er foreslått å skulle være Brøsjø i Drangedal, men det tror jeg ikke. Dessuten er det ingen bruker Ola der i 1647.

 

 

Flisie - Flesje - Flesjø - Flesse.

 

Noen gårder som heter noe lignende i 1647 ca.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Hei

Meget kort; hvem har foreslaatt Ola Brosjo I Drangedal, og kildegrunnlaget for dette?.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det på en av diskusjonene her inne en gang, men jeg kan ikke huske hvilken av dem. En som var innom Lunden.

 

Mvh. TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg kommer er Farsjø i Sannidal. Er denne Skattematrikkelen 1647 scannet og lagt ut, slik at det går an å se på originalinnførselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner skattematrikkelen for 1647 under Bokhylla her inne. Men jeg vet faktisk ikke hvordan jeg får kopiert ting inn i en diskusjon her. Hva trykker man på for å lime inn???

 

 

Mvh. Torbjørn.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det på en av diskusjonene her inne en gang, men jeg kan ikke huske hvilken av dem. En som var innom Lunden.

 

Mvh. TSK.

Hei

Mange takk for ditt svar (lurte paa om dette var hentet fra en bygdebok).

 

Vedrorende originalen av sk.matr. anno 1647, er det nok den haandskrevne boka som Leif etterlyser I sitt innlegg (les; feil oversettelse av gaardsnavn).

Forslaget Farsjo, kan vaere et godt utgangspunkt.

 

Jeg har kikket noe paa Olav Haukholt vedrorende kobling til Tisjo (Tisioe/Tiessoe), samt Olav Dobbe med eierinteresser I Tonnestol (Tonstol). De nevnte gaardsbruk er I Sannidal. Det er godt mulig dette er et fullstendig feil spor, kjenner ikke til de nevnte gaardsbruk I denne perioden (kun paa et senere tidspunkt).

 

Jeg ville nok gransket Farsjo forst, her foreligger det muligheter (som saa langt er ulost).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kontribusjon 1647 for Nedenes len i lensregnskapene: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/10984/44/

 

Ser at utgiverne av skattematrikkelen ikke har funnet noen kandidat til "Flisie" i Bratsberg len.

 

Tor

 

Og så lenke til rosstjeneste 1646 Bamble, Sannidal og Laurits Farsjø m medarvinger

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/9896/14/

 

Ikke nevnt annet enn eiendom i selve Farsjø.

 

I kontribusjon 1649 for Nedenes er stavemåten litt annerledes Flessiehttp://arkivverket.no/URN:db_read/rk/11018/38/

 

Tor

 

Og Oluf Flessie er her fremdeles i 1657 http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/11195/36/

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ingen passende kandidater i Bratsberg len i skattematrikkelen 1647. Ingen med særlig navnelikhet, og i hvert fall ikke med noen bruker ved navn Ola.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kontribusjon 1647 for Nedenes len i lensregnskapene: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/10984/44/

 

Ser at utgiverne av skattematrikkelen ikke har funnet noen kandidat til "Flisie" i Bratsberg len.

 

Tor

 

Og så lenke til rosstjeneste 1646 Bamble, Sannidal og Laurits Farsjø m medarvinger

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/9896/14/

 

Ikke nevnt annet enn eiendom i selve Farsjø.

 

I kontribusjon 1649 for Nedenes er stavemåten litt annerledes Flessiehttp://arkivverket.no/URN:db_read/rk/11018/38/

 

Tor

 

Og Oluf Flessie er her fremdeles i 1657 http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/11195/36/

 

Tor

Hei Tor

Takker for fine lenker, noe jeg er meget daarlig til....

Referansen vedrorende Lars Farsjo og hans medarvinger 5 h 11 skinn, dreier seg om Nordre Farsjo.

 

Vedrorende Sondre Farsjo finner man Knut Stiansen Vaaje Drangedal, side 16b 4 hud(hans sonn av 1 ekteskap med ukjent mor, Jens Knudsen betaler 1/2-skatten anno 1647). Opprettet et emne vedrorende dette; "Sannes/Vaaje-Drangedal".

Jeg brukte noe tid paa dette, forstod ikke oppkalingen av Jens sine sonner (2 ganger Olav).

Jeg finner saa langt ingen kobling til Lunden, jfr hovedtraaden her, men dette illustrerer at man nodvendigvis ikke hadde tilhold paa gaarden hvor man hadde eierinteresser (sjekker alltid flere sogn I saa maate, mht regnestykke). Jeg tok med dette pga eiendomsforholdene paa Farsjo, som var inndelt I 2 store gaardsbruk.

 

Det er dog merkverdig med Olav Flessie I Bratsberg Len ikke kan oppspores (saa langt), tross alt eier av 20skinn I Nordre Lunden I Gjerstad (ikke ubetydelig).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld:

 

Det gjelder bok nr. 528 i Bokhylla, og den nevnte opplysningen finnes på side 68-69 i Skattematrikkelen 1647 - Bind VIII Aust-Agder:

"Nere Lunden 5 hud 1 giedschd.
..........
Oluff Flisie i Bradtzberig leen eiger 20 kaldschind
."

I innledningen til boka står det på side 9:

"For Aust-Agder fylke er nytta manntala frå 1647 (Lensrekneskap Nedenes len, Mandals len, råbyggelag, pk. 37)"  Det er vel der den originale teksten finnes da, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor

Takker for fine lenker, noe jeg er meget daarlig til....

Referansen vedrorende Lars Farsjo og hans medarvinger 5 h 11 skinn, dreier seg om Nordre Farsjo.

 

Vedrorende Sondre Farsjo finner man Knut Stiansen Vaaje Drangedal, side 16b 4 hud(hans sonn av 1 ekteskap med ukjent mor, Jens Knudsen betaler 1/2-skatten anno 1647). Opprettet et emne vedrorende dette; "Sannes/Vaaje-Drangedal".

Jeg brukte noe tid paa dette, forstod ikke oppkalingen av Jens sine sonner (2 ganger Olav).

Jeg finner saa langt ingen kobling til Lunden, jfr hovedtraaden her, men dette illustrerer at man nodvendigvis ikke hadde tilhold paa gaarden hvor man hadde eierinteresser (sjekker alltid flere sogn I saa maate, mht regnestykke). Jeg tok med dette pga eiendomsforholdene paa Farsjo, som var inndelt I 2 store gaardsbruk.

 

Det er dog merkverdig med Olav Flessie I Bratsberg Len ikke kan oppspores (saa langt), tross alt eier av 20skinn I Nordre Lunden I Gjerstad (ikke ubetydelig).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Det er godt mulig man kan komme videre med aa snu problemstillingen; hvem overtok Olav Flessie sine 20 skinn og naar. Det foreligger mange skifter vedrorende Nordre Lunden, med dato/aar siste halvdel av 1600-tallet, samt starten paa 1700-tallet, med foreldre-flere Olsen/Olavsen. Ved aa supplere med Lens- og Fogderegnskap og tingboker vil dette gi et bedre utgangspunkt.

Dette under forutsetning av at man kjenner alle med eierinteresser ca 1700, paa gaarden Nordre Lunden (og granske bakover I tid aar etter aar). En utfordring her er at man finner 2 personer ved navn Oluf anno 1664

(begge fodt ca 1608-1615).

Muligens har traadstarter en oversikt her.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1624 er det Ånon Melås kone som med sine søsken eier 4 1/2 hud i Nordre Lunden. Denne kona vet vi er datter av en Oluf Tallaksen som igjen må ha blitt gift til godset. I 1647 (-49) har vi tre eiere. Ola (Ånonsen) Lunden med 20 kalveskinn, Oluf

 

Flissie i Bratsberg med 20 kalveskinn, og Bjørn Lunden eier av Isak Lauritsen 20 kalveskinn. Dette er gods som hans kone Liv Tallaksdatter har eid før, men solgt og som han leier tilbake.

 

Bjørn Lunden har en del. Hans datter Årsle ble gift til Lunden søndre og godset går den veien. Ola Ånondsen har en del og den tredje parten kommer igjen hos en Ola Olsen Lunden. Av disse ser jeg Ola Ånonsen som en dattersønn av Oluf

 

Tallaksen. Ola Olsen som en sønnesønn av samme og Liv Tallaksdatter som ei sønnedatter muligens.

 

Og her står vi. Og Flissie fyren ødelegger alt, fordi jeg ikke kan finne ham.

 

Mvh. TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1624 er det Ånon Melås kone som med sine søsken eier 4 1/2 hud i Nordre Lunden. Denne kona vet vi er datter av en Oluf Tallaksen som igjen må ha blitt gift til godset. I 1647 (-49) har vi tre eiere. Ola (Ånonsen) Lunden med 20 kalveskinn, Oluf

 

Flissie i Bratsberg med 20 kalveskinn, og Bjørn Lunden eier av Isak Lauritsen 20 kalveskinn. Dette er gods som hans kone Liv Tallaksdatter har eid før, men solgt og som han leier tilbake.

 

Bjørn Lunden har en del. Hans datter Årsle ble gift til Lunden søndre og godset går den veien. Ola Ånondsen har en del og den tredje parten kommer igjen hos en Ola Olsen Lunden. Av disse ser jeg Ola Ånonsen som en dattersønn av Oluf

 

Tallaksen. Ola Olsen som en sønnesønn av samme og Liv Tallaksdatter som ei sønnedatter muligens.

 

Og her står vi. Og Flissie fyren ødelegger alt, fordi jeg ikke kan finne ham.

 

Mvh. TSK.

Hei Torbjorn

Jeg leser av ditt innlegg vedrorende Nordre Lunden, med utgangspunkt anno 1624 (og undres paa om du har en kronologisk oversikt mht.familien, samt dems etterkommere-les personer fodt I dette tidrommet frem til ca 1680?). Jeg er oppmerksom paa Sondre Lunden; ogsaa her vil det vaere interessant med en oversikt.

 

Dette innlegg maa sees I lys av aa faa lost Ole Flissie, samt hans tilholdsted og opphav.

Jeg haaper med dette; en kronologisk oversikt (noe som vil vaere av stor interesse). Paa forhaand takk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg mener jeg så, ett eller annet sted at det finnes en gård som heter Flæssie i Vestre Moland. Kan noen bevitne dette?????

 

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn m.fl.

 

Hvordan passer Tjøstulv Dale i Treungen inn i dette bildet?  Omkring 1663/1664 eide han 1/2 hud 1 1/2 skinn i Lunde i Gjerstad. Ved Kobberskatten 1674 satt han med 5 kalveskinn odelsgods: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/46398/397/?size=full&mode=0

 

Er dette den riktige Lunde, altså "nøre"?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at Tjøstulv Dale faktisk sitter med gods i Nøre/Nørdre Lunde. Det er også flere opplysninger om eierskap i begge Lunde-gårder på de to sidene i oppslaget jeg viste til ved Kobberskatten 1674, men alt dette kanskje allerede kjent?

 

En bruks-transkripsjon vedrørende utvalgte personer nevnt under Gjerstad ved Kobberskatten 1674:

 

"Olle Aanonβen Nørre Lunden eyer

            Odelβgoeds J Nørre Lunden 1 h. 7 Kschd

                                   J Søndre Lunden 1 h. 2 2/3 Kschd

Olle Oelβen Nørre Lunden eyer

            odelβgoeds     J Nørre Lunden j hud

 

 

Vraaer omsland i gifuedahl eyer

            odelβgoeds     J Lunde 8 Kschd

 

østen scheedmoen paa Veegaardsheden

eyer odelβgoeds         J Lunde 8 Kschd

 

Joen Seenonstad? eyer

            Odelβgoeds J Lunde 6 2/3 Kschd

 

Tiøstell dahle i Treungen eyer

            Odelβgods      J Lunde 5 Kschd

 

Olle Tengelβen Søndre lunde eyer

            Odelβgoeds J Søndre Lunden 1 h.. 2 2/3 Kschd

 

Eilef Tengelβen Søndre

Lundens arfuinger eyer

            Odelβgods      J Søndre Lunden 1 h. 2 2/3 Kschd"

 

Er det noen som kan identifisere disse personene ytterligere?

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur nok det ville vere interessant å undersøke om det er slekt eller kontakt med garden Flesi i Høvaag sokn, Nedenes len, (nå Lillesand kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne har ikke jeg fulgt med på alle innlegg. Tusen takk alle sammen, ikke minst til Tor Weidling som fatn denne Flessien til langt ut på 1600-tallet. Spennende oppsetting Are. Jeg har ikke brukt fogderegnskapet så mye ennå. :)

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes,

 

 

Flesi i Høvåg er sikkert interessant for seg, men det er heller tvilsomt om nevnte "Flisie" i Bratsberg len omtalt 1647-1657 er denne. Det dreier seg trolig om en "forvansking" av et gårdsnavn i nåværende Telemark fylke.

 

Jeg har mer tro på å få orden på eierforholdene til begge Lunden-gårder fra 1660-1680, da de 20 kalveskinn som 1647-1657 Ola "Flisie" satt med, nødvendigvis må ha blitt overtatt av noen andre, og det er i denne sammenheng ovennevnte Tjøstulv Dale i Treungen (Nissedal) synes å være et interessant spor. Dette da han er eneste eier i, nettopp, Bratsberg len.

 

Noen som kan hjelpe med flere opplysninger rundt de enkeltpersoner jeg har listet i innlegg #18?

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse er nok Vrål Omsland i Gjøvdal, Østen Skeimo på Vegårshei, Jon Simenstad/Simonstad (Vegårshei?) og Tjøstel Dale i Treungen eiere i Gjerstadgården Lunde. Vi vet at Torvild Selås på Vegårshei eide 1 hud i 1650 og en Ulv Sirnes arvinger det samme. Ellers så var det Alv Ulltveit som eide 3 huder samme år.

 

Brødrene Svend Tengelsen, Ola Tengelsen og Ellef Tengelsens arvinger eier i Nordre og Søndre Lunden.

 

Ola Olsen og Ola Ånonsen er etterkommere etter den gamle slekta på Lunden nordre som kan føres tilbake til 1574.

 

Likeså Sven Tengelsens svigermor, Liv Tallaksdatter Nordre Lunden.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit skot i blinde sidan både Nissedal, Gjerstad, Vegårshei og Åmli er nemnde: Det dansk-embetsmannsforvanska "Flisie" i Bratsberg. Kan det vera Felle-gardane i Nissedal? Dei ligg nesten over mot Gjerstad og Vegårshei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.