Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Lars Mikkelsen Klæstad - yrke i 1860 årene - Tomtegata 1 Vaterland i Christiania


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Lars emigrerte til Australia i 1871 og drev der med gullgraving og etterhvert med blomster. Jeg er nysgjerrig på hva han gjorde i årene før de reiste fra Norge. De bodde blant annet i Tomtegata 1 på Vaterland og her var det vel trelast det handla om. I dåpsoppføringene til noen av barna står det angitt yrke/r som jeg ikke klarer å lese. Takknemlig for hjelp til å lese yrke i lenkene til dåpene nedenfor. De andre tingene leser jeg fint.

 

I dåpen til dattera Johanne Oline nr 80 i 1861

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 15 (1857-1871), Fødte og døpte 1861, side 226.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=657&idx_id=657&uid=ny&idx_side=-234
 

I dåpen til sønnen Svend fra 1863 - nr 12 nederst på siden
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 15 (1857-1871), Fødte og døpte 1863, side 316.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=657&idx_id=657&uid=ny&idx_side=-326
 

I dåpen til dattera Severine fra 1864 - nr 169

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 16 (1863-1871), Fødte og døpte 1864, side 86.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=658&idx_id=658&uid=ny&idx_side=-94
 

På forhånd takk for hjelp. :)

 

Hilsen Yvonne

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Johanne Oline er faren Spisevært; ved dåpen til Svend er han Restaurateur og ved dåpen til Severine er han også Spisevært.

Tusen takk, Else! Det er jammen imponerende at du klarer å lese dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Else! Det er jammen imponerende at du klarer å lese dette :D

 

Kan jeg spørre deg om en ting til? I 1863 og 1864 bodde de i Tomtegata på Vaterland. Kan du se hva som er adressen i 1861? Noe som ender på "....oggergaden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.