Gå til innhold
Arkivverket

Kvifte på Vegårshei - den eldste historien


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne visst litt mer om den eldste historien på Kvifte på Vegårshei, da jeg har flere linjer som går den veien. Vegårsheiboka er jo ikke den mest utfyllende bok som finnes. Det jeg har er mesteparten fra den boka.

 

Torgie Kvifte er ødegårdsmann i 1610 og betaler da en 1/2 daler av gården.

 

Tjøstel Kvifte må i 1615 betale en straffeskatt fordi han ikke var med i krigen i Kalmarkrigen. Han eide bare for 6 1/2 riksdaler utenom sitt odelsgods (som jeg ikke vet hva var)

Han skal ha hatt 3 barn:

 

a. Jens Kvifte som i 1624 eier 10 1/2 skinn i Kvifte og 9 1/2 skinn i Vestre Nes. Død før 1637. Gift med Maritta som er enke i 1645. En sønn hjemme i 1645.

 

b. En datter gift med Jakob Kvifte som er neste bruker.

 

c. Gunder Tjøstelsen. Dreng på Vestre Nes i 1655 og "døktig". Gift og hadde en sønn Ole som også var dreng på Vestre Nes i 1655.

 

 

Jakob Kvifte. Eneste bruker på Kvifte i 1618 og eier 1 1/2 skinn i gården. I 1624 står han med i odel 10 1/2 skinn i gården og 9 kalveskinn i Vestre Nes. I 1637 eier Jakob hele gården 1 hud. Nevnes 1645. I 1647 eier og bruker han hele gården med bygsel på 1 hud. Ukjent hvem han var.

Han skal ha hatt:

 

a. En datter, gift med Åmund Pedersen. Neste bruker på Kvifte.

 

 

Åmund Pedersen Kvifte, født ca. 1609 (56 år i 1664). Død etter 1693, men før 1712. Hvor han kommer fra vet ingen. Gift med ukjent.

 

Jeg stammer fra hans sønn Jakob Åmundsen som overtok Kvifte og fra datteren Anne Åmundsdatter, gift med Harald Stiansen Vestøl i Gjerstad.

 

 

Er det flere der ute som stammer fra denne slekten. Finnes det noen løsninger på hvem de er. Det er veldig fragmentert. Finnes det andre som har gods i Kvifte. Finnes det noen Kviftedokumenter. Dette er en av de gårdene jeg gjerne skulle hatt ett eller annet gjennombrudd på.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Knut Tørdal har gjort en grundig jobb med denne boka som kom ut i 2010. For oss som jobber med disse gamle Vegårsheislektene så er dette en god kilde til opplysninger.
Knut Tørdal skriver om Kvifte at gården ikke ble nevnt blant de gårdene som betalte bygningsskatt til Akershus slott i 1590 åra og i 1601 og 1602.
Han mener det viser at gården har ligget folketom en stor del av året ennå så seint som på denne tid. Han skriver også at det er ukjent hvor stor landskyld gården hadde i den første delen av 1600 tallet. Knut Tørdal har skrevet 16 A4 sider med mye interessant stoff om Kvifte. God henvisning til kilder hele veien.
Du kan sikkert få lånt boka på biblioteket, eller så selges den av Vegårshei Sparebank.

 

m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie med mange uklare sammenhenger, Torbjørn. Håper du deler med deg av det som måtte fremkomme av arbeidet ditt. Lykke til !

 

Mvh

Helge Berntsen

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.